25.05.12, 09:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 4vrk vanhalla karitsalla valkoista kakkaa?  (Luettu 1095 kertaa)
katanka
Uuhi
Poissa Poissa

« : 28.03.11, 09:21 »

Ei siis ole normaalin sinapin väristä vaan vitivalkoista kuin maito. Virkeä, emo imettää,hiukan pienempi kuin sisarrus ja kumpikin syntyessään siinä 3kg kieppeillä. Onkohan ruuansulatuselimistössä jotain vikaa? Onko kenelläkään muulla ollut tällaista tapausta? Mietin, että kannattaako pistää autuaimmille laitumille tämä juoksemaan? Pitäisitkö vai poistaisitko? Tuleekohan märehtijää tästä? Ehdotuksia?
tallennettu
marjojk
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 28.03.11, 10:52 »

Kyllä mä ainakin vielä seurailisin tilannetta,en lähtis pirteetä karitsaa lopettamaan.Onko sisaruksen kakka normaalin väristä,jos se onkin emän maidon taipumus? Kuulostaa kyllä villiltä.
tallennettu
katanka
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 28.03.11, 11:34 »

Sisaruskaritsalla normaalin väristä, emo ensikko. Ihan kuin maito tulisi läpi ja varmasti on  kakkaa, olen nähnyt sen ulostavan siis valkoista kakkaa, eilen jo huomasin tämän. Ilmeisesti jotain kuitenkin imeytyy karitsan sisällekin, sillä eihän se enää elossa olisi jos maito vain horahtaa läpi. Kovasti tässä tuumailen pidänkö vai enkö, sillä vielä inhottavampaa on se lopettaa isompana. Mietin tosiaan voiko tästä märehtijää tulla. Huomasin tämän eilen, en aikaisemmin, sillä viikonlopun aikana karitsoita on syntynyt 14 ja olen vain katsellut aina, että näyttääkö kaikki karitsat ja emot olevan suhtkoht normaaleja, en erityisesti kerinnyt ketään seuraamaan kun imetys näyttää onnistuvan ja emot syö normaalisti.
tallennettu
Rusina
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 28.03.11, 15:04 »

Voisiko olla seleenin puutetta? Vasikoilla ainakin tuommoista ongelmaa korjataan seleenilisällä.
tallennettu

Kasvava katras värikkäitä suomenlampaita, muutama affe, pari kuttua ja jokunen siivekäs muikea hymy
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 28.03.11, 16:41 »

sappitiehyt puuttuu..
 Kokeile, kelluuko kakka, jos kelluu, ei rasva ole imeytynyt elimistössä sappinesteen puuttumisen vuoksi.. Hitaasti tappava tila.. jos sellainen.  Onko silmän valkuaiset keltaisemmat kuin muilla?
tallennettu
katanka
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 29.03.11, 09:35 »

Pääsi autuaimmille laitumille tämä. El.lääk sitä mieltä myös, että ei tule märehtijää tästä. Kun yhdellä uuhella jäi jälkeiset irtoamatta, niin soitin sille lääkettä ja kysyin samalla el.lääk mielipidettä.
tallennettu
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« Vastaus #6 : 29.03.11, 10:41 »

Harmi  nyyh

Mutta todella hyvä tietää meidän muidenkin, että tällainen helposti diagnosoitava häiriö voi olla.
Eipä sitten jää pikkuressut kitumaan, kun ei voi kasvaa isoksi toisten tavoin.
Kiitos tiedosta!
tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 29.03.11, 14:56 »

Ikävää. surullinen
En tiedä lampaista, mutta naudoilla valkoinen kakka vasikalla ei ennusta mitään vakavaa.
Menee ohi aikanaan ja tulee ok eläin. silmänisku
tallennettu
harjoittelija
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 31.03.11, 17:55 »

^Mistä se sitten vasikalla johtuu? Kokeilin googlettaa, mutta ihan heti ei ainakaan löytynyt vastausta  silmänisku Jonkun verran oon saanut hoitaa vasikoita, ja ikinä en kyllä huomannut valkoista kakkaa...
tallennettu
siimis
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 31.03.11, 22:10 »

Lampaista en tässä suhteessa tiedä mitään, mutta koiranpennuilla voi joskus olla valkoista kakkaa.

Se johtuu siitä, että emolta tulee ylenmäärin maitoa ja pennun suolisto ei ehdi käsitellä sitä kaikkea. Suolistobakteerikanta on vielä riittämätön. Yleensä pennut ovat kuitenkin virkeitä ja kasvavat hyvin eikä asia anna aihetta toimenpiteille. Menee ohi itsestään kun pennut kasvaa ja emon maidontuotanto tasaantuu.
tallennettu
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 01.04.11, 09:33 »

Joskus aikoinaan vanha ell.lääkäri sanoi että vasikan valkoinen uloste johtuu siitä, jos juotettava maito on pakastettu ja maitoa ei ole kunnolla sekoitettu ennen juottoa.Ei sai liian tömäkkää tavaraa.
Mene ja tiedä. kieli
tallennettu
harjoittelija
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 01.04.11, 12:45 »

^, ^^ hmm, eli puutteellinen suolistobakteerikanta? Terni ei "toimi" syystä tai toisesta? Eikös siinä ole myös bakteereja vasta-aineiden ym. lisäksi? Ja pakastaessa noi tuhoutuu? (Tai osa niistä?) Tai esim. vasikka ei ole saanut terniä, jolloin em. puuttuvat?

Ongelma ternimaidon sairaalakäytössä on ollut siinä, että maito sisältää haitallisia bakteereja http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/article30150.ece
tallennettu
siimis
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 01.04.11, 21:13 »

Kyllä mun käsittääkseni maidossa ja suolistossa on ihan eri bakteerit. Vastasyntyneellä niitä ei ole, vaan ne saadaan vähitellen ympäristöstä. Ulosteen ruskea värihän johtuu itse asiassa bakteereista, suurimmaksi osaksi - väri tulee kuolleista ja hajonneista suolistobakteereista.

Maito on pienokaisille siksi hyvää ravintoa, että se hajoaa ja imeytyy ilman bakteereitakin. Märehtijälle pitää tietenkin kehittyä märehtijän suolistobakteerikanta, ennen kuin se kykenee hyödyntämään esim. heinää ja ruohoa. Bakteereita jälkeläinen saa esim. syömällä emänsä kikkareita  kieli Varsat ainakin tekee tätä antaumuksella ja itse asiassa aikuisetkin hevoset, jos niillä on vatsa sekaisin tai muuta suolisto-ongelmaa.
tallennettu
Lempilammas
Uuhi
Poissa Poissa

Kivara

« Vastaus #13 : 01.04.11, 23:48 »

Valkoinen kakka pikkukaritsalla on vielä normaalin rajoissa, varsinkin kun karitsa on virkeä. Jos valkoinen kakka on vaahtomaista löysää, se voi olla merkki clostriidi- tulehduksesta. Tätä saattaa joskus esiintyä hiukan vanhemmilla karitsoilla (ei vielä 4vrk ikäisellä!!!) ja lievänä menee ohi itsestään, vaikeimmissakin tapauksissa baycox-lääkkeellä.
Tapatteko te ihmiset omatkin lapsenne jos kakan väri ei satu miellyttämään???  grrr grrr grrr
tallennettu

Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Kivara ja Pellava,
 kanoja 9 sekä kukot Unto ja Esko, kääpiöluppia 11,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... muikea hymy
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 02.04.11, 07:50 »

Valkoinen kakka pikkukaritsalla on vielä normaalin rajoissa, varsinkin kun karitsa on virkeä. Jos valkoinen kakka on vaahtomaista löysää, se voi olla merkki clostriidi- tulehduksesta. Tätä saattaa joskus esiintyä hiukan vanhemmilla karitsoilla (ei vielä 4vrk ikäisellä!!!) ja lievänä menee ohi itsestään, vaikeimmissakin tapauksissa baycox-lääkkeellä.
Tapatteko te ihmiset omatkin lapsenne jos kakan väri ei satu miellyttämään???  grrr grrr grrr
Karitsaa ei mitenkään voi verrata ihmis lapseen.
Eläimillä ei ole mitään pyhää oikeutta elämäänsä. Jos näin olisi,niitä ei saisi lopettaa ikinä. Vaan niiden tuolisi saada elää vanhukseski asti.
Jos minä saisin vaikka neloset ja emo ei jaksaisi ruokkia itse, minulla on lupa ilman kenenkään tuomitsemista antaa kivuton kuolema yhdelle ylimääräiselle karitsalle ja keittää siitä vaikka paupusoppaa kuten ennen oli Cowboylla tapana tehdä ekoille vuohikaritsoille.

Vastaan vähän kärkkäästi, mutta harmittaa aloittelijan puolesta joka tulee kysymään huolissaan mitä tehdä ja nyt häntä verrataan lapsenmurhaajaan??

Aina ollaan kärkkäästi neuvomassa, että eloon vaan.Mutta sitten esim. Kun lantsarilla hiipuu pieni karitsa päivä tolkulla kasvamatta ollenkaan. kukaan ei viitsi sanoa, että lopeta ihmeessä!!
Rajansa se on hyysäämisellä??
Missä se raja kulkee??
Vaihtoehtoja on AINA vain kaksi. Joko lääkäriin tai lopetus.
Ja lopetukseen ei tarvita yhteisön hyväksyntää. Sen voi ihan itse päättää.

tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: