Valkoinen kakka pikkukaritsalla on vielä normaalin rajoissa, varsinkin kun karitsa on virkeä. Jos valkoinen kakka on vaahtomaista löysää, se voi olla merkki clostriidi- tulehduksesta. Tätä saattaa joskus esiintyä hiukan vanhemmilla karitsoilla (ei vielä 4vrk ikäisellä!!!) ja lievänä menee ohi itsestään, vaikeimmissakin tapauksissa baycox-lääkkeellä.
Tapatteko te ihmiset omatkin lapsenne jos kakan väri ei satu miellyttämään???

Karitsaa ei mitenkään voi verrata ihmis lapseen.
Eläimillä ei ole mitään pyhää oikeutta elämäänsä. Jos näin olisi,niitä ei saisi lopettaa ikinä. Vaan niiden tuolisi saada elää vanhukseski asti.
Jos minä saisin vaikka neloset ja emo ei jaksaisi ruokkia itse, minulla on lupa ilman kenenkään tuomitsemista antaa kivuton kuolema yhdelle ylimääräiselle karitsalle ja keittää siitä vaikka paupusoppaa kuten ennen oli Cowboylla tapana tehdä ekoille vuohikaritsoille.
Vastaan vähän kärkkäästi, mutta harmittaa aloittelijan puolesta joka tulee kysymään huolissaan mitä tehdä ja nyt häntä verrataan lapsenmurhaajaan??
Aina ollaan kärkkäästi neuvomassa, että eloon vaan.Mutta sitten esim. Kun lantsarilla hiipuu pieni karitsa päivä tolkulla kasvamatta ollenkaan. kukaan ei viitsi sanoa, että lopeta ihmeessä!!
Rajansa se on hyysäämisellä??
Missä se raja kulkee??
Vaihtoehtoja on AINA vain kaksi. Joko lääkäriin tai lopetus.
Ja lopetukseen ei tarvita yhteisön hyväksyntää. Sen voi ihan itse päättää.