25.05.12, 08:59 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tarviiko lisämaitoa?  (Luettu 1131 kertaa)
kokoro
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #15 : 30.03.11, 09:53 »

Olenkohan ainut, joka pullottelee nykyään tuonne 10-12viikkoon - tosin tämäkin tapauskohtaista ja lampaat meillä vain pienimuotoinen toimita noin 15 emolla. Tuolla määrällä meillä yritetään pyrkiä yksilöllistämään jokaisen lampaan hoito. Kerintäkin tehdään lampaan ehdoilla (joku tarvii henkistä tukea, toinen voi olla päitsissä ja narussa käytävällä, kolmas on laitettava kerintätelineeseen), joten on varaa juotelle niitä lutusia pikkukaritsoita ja opettaa kulkemaan perässä löysässä narussa ja päitsillä, sekä nostamaan jalkaa, jotta sorkkien huolto helpompaa. Hyvästä harrastuksesta on valmis maksamaan.
tallennettu
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #16 : 30.03.11, 09:59 »

Minä juotan karitsaa 8-12 viikkoa riippuen kunnosta ja miten alkaa syömään muuta ruokaa.
Ei kaikkea tarvii eikä saa mitata rahalla, tyytyväinen mieli onnistuneesta karitsa elvytyksestä on miljoonan euron arvoinen juttu. haha
tallennettu
kokoro
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #17 : 30.03.11, 10:07 »

Kiva, että joku muukin on 6 viikkoa pidemmällä juottolinjalla kuin minä.

Puhut Talvikki järkeä. Itse kyllä laitan kaikki peliin, jos vain on mahdollisuus saada terve lambi hengissä pysymään. Jos on orpokaritsa, niin ei kyllä käy mielessäkään lopettaa sitä vain sen orpouden takia. Se on niin hieno tunne, kun saa orvot pikkuiset "menestymään elämässä".

tallennettu
Tsinnia
Pässi
Poissa Poissa

Uuhikaritsa

« Vastaus #18 : 30.03.11, 10:35 »

Minä juotan karitsaa 8-12 viikkoa riippuen kunnosta ja miten alkaa syömään muuta ruokaa.
Ei kaikkea tarvii eikä saa mitata rahalla, tyytyväinen mieli onnistuneesta karitsa elvytyksestä on miljoonan euron arvoinen juttu. haha
Näin meilläkin hymy
tallennettu
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« Vastaus #19 : 30.03.11, 12:58 »

Lainaus
Itse kyllä laitan kaikki peliin, jos vain on mahdollisuus saada terve lambi hengissä pysymään. Jos on orpokaritsa, niin ei kyllä käy mielessäkään lopettaa sitä vain sen orpouden takia. Se on niin hieno tunne, kun saa orvot pikkuiset "menestymään elämässä".

Meillä sama linja. Vaikka lemmikkilammaskatras on vaihtunut pieneen "lammastilaan" ja tuotteista pyritään saamaan kohtuu hinta, karitsat hoidetaan kaikin mahdollisin keinoin. Työllistävä vaikutus sillä on, mutta siinäpähän lapsetkin oppivat samalla elämän eri puolia - vastuullisuutta, onnistumisen iloa ja mutta myös suruja.

Toisaalta en tuomitse niitä, jotka eivät yksinkertaisesti ehdi paapomaan jokaista heikompaa, vaan tekevät nopeita ratkaisuja toisesta näkökulmasta ja tavallaan armeliaisuudesta. Minusta ei siihen olisi ja näin mennään, kun on mahdollista hoitaa ajan kanssa... Ja onnistumisen tunne antaa lisämotivaatiota!
« Viimeksi muokattu: 30.03.11, 13:00 kirjoittanut orvokki » tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #20 : 30.03.11, 13:12 »

Kyllä meilläkin pullotetaan... sinne noin 12 viikkoon, jos on tarve(tarve pitääkin sitten olla ihan todellinen,eli pitää katsoa ettei ole sellainen joka kärsii muutaman viikon ja sitten ei kuitenkaan oo eläjäksi...vaikka kivojahan ne on ne pirtinnurkassa pyörivät karisat... sarkastinen). Tuttisagolla tai pullolla...Ei tää meidän lammaspito oo muutoinkaan kannattavaa  muikea hymy, niin että ei niitä nälkään näännytetä, joilla on mahdollisuus selvitä, vaikka päätyisivätkin sitten pataan eikä elolle  piru
On se karitsanpaisti vaan aika herkkua hymy
« Viimeksi muokattu: 30.03.11, 13:21 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #21 : 16.04.11, 10:47 »

Meilläkin on nyt pullotettavia 2 täysin pullolla ja 2 saavat lisämaitoa, koska emältä ei tule.
Nuo kaksi täysin pullolla elävää ovat emiensä hylkäämiä. Toinen lähti syntymänsä jälkeen vaeltamaan väärään karsinaan ja emä ei enää sitä huolinut tissille. Toinen oli kuumeinen ja hoidin sitä penisiliinillä pesuhuoneessa. Emä ei antanut sen juoda tissiltä missään vaiheessa. Ja sen paino vain aleni ja aleni.. Nyt se on hyvässä kunnossa ja käy päivisin aikuisten lampaiden kanssa ulkona pellolla. Ilman valvovaa silmää sitä ei voi jättää, koska se on kuitenkin vielä niin pieni ja pelto on osittain lumen peitossa ja osittain sellaista mutalillua, että ei se pikkuinen siellä pärjäisi. Mutta osa laitumesta on kuivaa. Ja eilen oli tosi lämmin päivä. Se nautiskeli heinien päällä auringosta ja lekotteli emänsä kanssa vieretysten.
 Sen jalat oli myös alussa lastoitettu suoraan, koska takajalat olivat taipuneet väärään asentoon. Nyt nekin ovat oieneet oikeaan asentoonsa. Pesuhuoneesta tämä pikkupäkä on siirretty autotalliin, johon tein sille oman pikkukarsinan.
Ainakin näiden kahden pullotettavan kohdalla, voi todeta, että pullojuottaminen ja tehohoito on kannattanut ja karitsat voivat nyt hyvin, vaikkakin tarvitsevat säännöllistä juottoa. Ikää niillä on nyt kolmisen viikkoa. Ja kyllä minä olen ainakin tyytyväinen, kun voin nyt nähdä tekemäni työn ja vaivannäön vaikutuksen.
« Viimeksi muokattu: 16.04.11, 10:49 kirjoittanut lantsari » tallennettu

jonkinmoinen katras suomenlampaita, saksanpaimenkoira ja pikkuruinen kissa.
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« Vastaus #22 : 16.04.11, 18:49 »

Tätä oli mukava lukea  muikea hymy
Palkitseva on ehkä se sana, mikä tätä kuvaa ... pienten vähän heikosti alkuun lähtevien karitsoiden auttaminen. Useimmiten niistä tulee ihan kelpo lampaita   reteä
tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
Erkku
Pässi
Poissa Poissa

Sävy ja Sointu

« Vastaus #23 : 16.04.11, 20:42 »

Paljonkos on se yläraja paljonko tollane 1vrk ikänen sais juoda? Ja milloin pitäis lisätä? Kun meiän karitsa vetää 3-4h välein 150ml-200ml ja jää perään vielä huutelemaan lisää maitoa.
tallennettu

160 lammasta, Lyyli-pyrre sekä Misu-kissa hymy
Käy kurkistamassa blogiani: www.lahjalyyli.blogspot.com
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #24 : 17.04.11, 15:40 »

Erkku,
Tässä tämmönen linkki:
http://www.vetcare.fi/index.php?id=356
tallennettu

jonkinmoinen katras suomenlampaita, saksanpaimenkoira ja pikkuruinen kissa.
Xaus
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #25 : 17.04.11, 19:10 »

Mulla on tällainen, täältä joskus bongattu.

Karitsan ikä:1 pv    maitoa:0,5-1,0 dl   juottokertoja/pv:5-6
                    2-7 pv             1,0-2,0 dl                              4-5
                    8-14 pv            3,0-4,0 dl                             3-4
                    15-28 pv         4,0-6,0 dl                              3
                    29-42 pv         5,0-6,0 dl                              2
tallennettu
makikat
Oinas
Poissa Poissa

Minusta tulee isona ihan oikea lampuri!

« Vastaus #26 : 09.05.11, 11:56 »

Ymmärränhän minä tuon taulukon oikein, eli 1 pv ikäinen karitsa syö ½-1 desiä PÄIVÄSSÄ ja jaettuna 5-6 syöttökertaan? (Vai niin päin, että ½-1 dl kerralla 5-6 kertaa päivässä?)
tallennettu

Mää-mää siellä ja mää-mää täällä...
kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #27 : 09.05.11, 12:01 »

Ymmärränhän minä tuon taulukon oikein, eli 1 pv ikäinen karitsa syö ½-1 desiä PÄIVÄSSÄ ja jaettuna 5-6 syöttökertaan? (Vai niin päin, että ½-1 dl kerralla 5-6 kertaa päivässä?)

½-1 dl kerralla 5-6 kertaa päivässä
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #28 : 09.05.11, 13:19 »

Joo, Foxi oikeessa, eli mä tekisin maitskaa valmiiksi aamulla sen litran ja lämmittäsin sitte aina sen noin desin.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: