|
Petri
|
 |
« Vastaus #30 : 23.04.11, 20:56 » |
|
Mites jos antais rypsinsiemenet kokonaisena? Näin annettiin eräällä vuohitilalla jossa olin työskentelemässä. Pystyisköhän lampaan mahat käsitteleen siemenet, vai tuleeko vain toisesta päästä ulos? Näin siinä sais energiaakin.  Yhdellä tutulla meni monta emää, ennenkuin tajusivat että ostokauran seassa oli paljon rypsiä rikkakasvina. Rasvaa taitaa olla liikaa. Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
NinniL
|
 |
« Vastaus #31 : 24.04.11, 22:44 » |
|
Mikä uuhille rypsistä tuli?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #32 : 25.04.11, 22:09 » |
|
En muista minkäsorttisia ruuansulatushäiriöitä, mutta sellaisia. Voin joskus koettaa selvittää tarkemmin.
Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
NinniL
|
 |
« Vastaus #33 : 30.04.11, 10:57 » |
|
Ok, olisi ihan mielenkiintoista tietää. Rasva kai ylipäätään ei isommassa määrin ole tervellistä märehtijöille, lieneekö juuri se pistänyt uuhien pötsin sekaisin ja muutahan ei sitten tarvitakaan...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
HeliL
|
 |
« Vastaus #34 : 06.10.11, 12:24 » |
|
Luomulampaille tällä tilalla oman (luomu) pellon heinää, AIV:ta, herne-kauraa. Luomuhyväksyttyä kivennäistä. Tavallista vasikoiden maitojauhetta (ei luomua) tarpeen tullen karitsoille, huomioitava teurastuksessa varoaika. Eli hoito ja ruokinta niin simppeliksi tehtyä kun vaan voi. Melassia olen minäkin miettinyt lopputiineydestä/synnyttäneille, mutta en ole päässyt vielä ensiajatusta pidemmälle voisiko jotenkin toteuttaa. Tai tuota valkuaislisää viljan joukkoon karitsoille, nyt mennään näillä.. Herne tuo kuitenkin sitä valkuaista jonkin verran. Ruoat maistuu hyvin ja karitsat kasvaa kohtalaisen hyvin.
Kaiken maailman ravintolisiä, vitamiineja ym.voi käyttää tarvittaessa ja sairaat eläimet hoidetaan kuten muillakin tiloilla, ainoa ero varoajoissa ja kirjanpidossa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #35 : 06.10.11, 13:50 » |
|
En muista minkäsorttisia ruuansulatushäiriöitä, mutta sellaisia. Voin joskus koettaa selvittää tarkemmin.
Petri
Ootko muistanut kysellä...mä syötin omilleni monta säkillistä rypsiä,kun sain lajittelujätteenä.Hyvin maistui enkä huomannut mitään oireita.Annoin kuitenkin pieniä määriä,per lammas ehkä 0,5 dl-1 dl päivässä kaiken muun lisäksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
hannaleena
|
 |
« Vastaus #36 : 06.10.11, 14:46 » |
|
Luomulampaille tällä tilalla oman (luomu) pellon heinää, AIV:ta, herne-kauraa. Luomuhyväksyttyä kivennäistä. Tavallista vasikoiden maitojauhetta (ei luomua) tarpeen tullen karitsoille, huomioitava teurastuksessa varoaika. Eli hoito ja ruokinta niin simppeliksi tehtyä kun vaan voi. Melassia olen minäkin miettinyt lopputiineydestä/synnyttäneille, mutta en ole päässyt vielä ensiajatusta pidemmälle voisiko jotenkin toteuttaa. Tai tuota valkuaislisää viljan joukkoon karitsoille, nyt mennään näillä.. Herne tuo kuitenkin sitä valkuaista jonkin verran. Ruoat maistuu hyvin ja karitsat kasvaa kohtalaisen hyvin.
Kaiken maailman ravintolisiä, vitamiineja ym.voi käyttää tarvittaessa ja sairaat eläimet hoidetaan kuten muillakin tiloilla, ainoa ero varoajoissa ja kirjanpidossa?
Tiedän yhden luomutilan mille ell. kirjoittaa reseptillä melassia tunnutus/imetysaikana 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
asiom
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #37 : 26.10.11, 21:38 » |
|
Mitens muuten toi kun marketit ja muut kaupat myyvät noita kissojen ja koirien sekä hevosten safkoja,onkohan nekin rekisteröityneet rehualan toimijoiksi,vai onks ne lemmikki/harraste-elukoitten rehut sitten eri pykälien alla.. Sehän on vehnänviljelijänkin rekisteröidyttävä sinne varoiksi jos ei satukkaan tulemaan leivontakelpoista satoa niin ei voi myydä rehuksi jollei ole..
Kyllä tähän saivarteluun pitäs saada jotain tolkkua..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
marjukka
|
 |
« Vastaus #38 : 26.10.11, 21:59 » |
|
Mulla on sellainen käsitys, en kyllä muista mistä olen näin kuulllut, että lammas ei pysty hyödyntämään pientä kovaa rypsinsiementä, vaan se menisi elimistöstä läpi sellaisenaan. Korjatkaa, jos on toisin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #39 : 30.10.11, 17:51 » |
|
^ Juu näin on. Yksi eestiläinen PellePeloton-lampuri kylvi laitumelle apilaa syöttämällä siementä lampaille. Hyvin onnistui, joskin epätasaisina laikkuina 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|