Elvsö
Uuhi

Poissa
Lampaita, ankkoja, BorderCollie sängyn alla :)
|
 |
« : 14.03.11, 10:50 » |
|
Ensimmäiset karitsat kohta käsillä? Pari vuotiaan Lolan laskettu aika on ensi viikon tiistaina mutta ensikkoni Essin laskettu aika on vähän epämääräinen! Paha juttu kun en ole tottunut havainnoimaan koska mahdollinen synnytys alkaisi, mutta Essin ulkosynnyttimet ovat olleet jo viikon kovasti turvonneet ja tänä aamuna ne olivat SELVÄSTI muuttuneet hehkuvan punaisiksi. Käviköhän tässä niin onnettomasti että tuo ensikko poikisi ennen Lolaa (Lola on kerran aikaisemmin ollut tiineenä, muttei minulla). HUH-HUH kyllä jännittää kun olen lukenut täältä palstalta kaikenlaisia kertomuksia... Erotin äsken Essin omaan rauhaansa väliaidalla, koska Lola meinaa pomotella nuorempaa ja pelkään että puskee sitä tai tulevia karitsoita. Essi nousi kyllä vielä syömään. Onko kellään mitään neuvoja miten tulisi nyt toimia? ...
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 06.11.11, 16:46 kirjoittanut Elvsö »
|
tallennettu
|
|
|
|
Nina
Pässi

Poissa
Toteutunut unelma: Lahja
|
 |
« Vastaus #1 : 14.03.11, 11:00 » |
|
Myös vetimien muuttuminen punaisiksi ja jos vielä onnistut vetäisemään ternitipat näkyviin niin silloin ollaan jo todella lähellä synnytystä  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara, lammas joka puskee, on huomenna makkara.
|
|
|
Elvsö
Uuhi

Poissa
|
 |
« Vastaus #2 : 14.03.11, 11:11 » |
|
Tuo Essi on vähän arka/ epäilevä etten kyllä raaski mennä sitä nyt stressaamaan utareiden näpelöimisellä. Se on tullut meille paikasta jossa on toistasataa lammasta (kesäisin keskenään ympäri saaristoa) ja nyt on talven aikana sen verran kesyyntynyt minulle että tulee jo rapsutettavaksi, mutta VAIN silloin kun itse haluaa. Voisinkohan vain antaa sen olla rauhassa ja seurata tilannetta, kun ei nyt vielä ainakaan ole mitään akuuttia hätää?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nina
Pässi

Poissa
Toteutunut unelma: Lahja
|
 |
« Vastaus #3 : 14.03.11, 11:44 » |
|
juu ei niitä utareita tarvitse mennä räpeltämään  . Vetimien punoituksen kyllä huomaa. Nyt vaan tarkkailet ja toivotaan, että kaikki sujuu hyvin. Mä olen huomannut, että arimmatkin uuhet ovat yllättävän kesyjä karitsoinnin aikana.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara, lammas joka puskee, on huomenna makkara.
|
|
|
Elvsö
Uuhi

Poissa
|
 |
« Vastaus #4 : 14.03.11, 11:56 » |
|
Kiitos Nina tsempistä!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #5 : 14.03.11, 15:05 » |
|
Kannattaa tosiaan jättää rauhaan jos on kovin arka ettei turhaan hätäänny ennen karitsointia. Käyt vaan seurailemassa tilannetta, ja kun rupeaa vähänkin kuopimaan pehkuja ja/tai katselemaan peräpäänsä suuntaan tms niin ollaan lähellä H-hetkeä...meillä näiden "oireiden" jälkeen on karitsat olleet maailmassa tunnin sisään 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
Elvsö
Uuhi

Poissa
|
 |
« Vastaus #6 : 14.03.11, 16:41 » |
|
Joo ei kuopi eikä peräpää kiinnosta vielä, mutta makoilee koko ajan paitsi nousee silloin seisomaan kun annan heiniä/ruokaa ja tulee aina silloin myös rapsutettavaksi -voihan olla ettei sieltä vielä kuulu pitkään aikaan mitään... Laskin että jos meidän Elvis on astunut Essin silloin ihan ekana päivänä kun tytöt muuttivat syksyllä meille niin sitten viikonlopun tietämillä olisi ehkä aika; mutta harmi kun en nähnyt tapahtumaa (sen näin kun Elvis astui tuon vanhemman uuhen).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
orvokki
Pässi

Poissa
Rygja uuhi ja karitsat
|
 |
« Vastaus #7 : 14.03.11, 17:24 » |
|
Tsemppiä ensimmäiseen karitsointiin! Melkoisella varmuudella kaikki menee loistavasti ja ilman erityisempää apua. Meillä oli aiemmin vuosia lemmikkilampaita enkä ikinä ollut niiden karitsoinneista kovin huolissani ja ne menivät yleensä ihan hyvin. Nyt kun uuhia on enemmän ja syntyvät liharotuiset karitsat isompia, yritämme vahtia tarkemmin ja olla apuna, jos sitä tarvitaan. Aina ei osuta silti paikalle H-hetkellä ja useimmiten homma on ok, mutta joskus tulee myös tappioita. Nyt on alkamassa neljäs isompi karitsointiaalto ja olo on jo hieman "luottavaisempi" kuin aiemmin. Luonto hoitaa asiasta kuitenkin suurimman osan... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Elvsö
Uuhi

Poissa
|
 |
« Vastaus #8 : 14.03.11, 19:28 » |
|
Kiitos Orvokki, tuolla määkimön puolella oli Jopella samanlaisia kysymyksiä ja hänellä oli pari hyvää huomiota joita minä en huomannut kysyä. Jos joku niihin vastailee niin niistä on kyllä hyötyä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jope
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #9 : 21.03.11, 13:56 » |
|
Elvsö, joko on vauvoja tullut?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Elvsö
Uuhi

Poissa
|
 |
« Vastaus #10 : 21.03.11, 21:18 » |
|
No ei ole vieläkään  ...tänään oli vanhemmalla uuhella 143 päivää kulunut astutuksesta.... olen tässä jo useamman vuorokauden ravannut navetalla läpi vuorokauden; sinänsä mukava homma kun on 400 metriä matkaa niin voipi matkalla ihailla kuutamoa  ...mutta hiljaa hyvä tulee -odotellaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jope
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #11 : 22.03.11, 12:58 » |
|
kerrohan sitten heti miten meni synnytys ja jouduitko apua antamaan ja millaisia sieltä tuli. minä täällä odotan että miten siellä synnytys menee. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Elvsö
Uuhi

Poissa
|
 |
« Vastaus #12 : 24.03.11, 14:27 » |
|
Tänään on syntynyt Lolalle neljä karitsaa; kolme mustaa ja yksi ´rimpula`ruskea. Raskaus kesti 146 päivää eli suht normaali. Edellisen yön nukuin jo varmuuden vuoksi navetassa, viimeyönä kävin paikalla kolmen tunnin välein. Aamu neljältä alkoi supistukset ja ensimmäinen syntyi klo 8. Seuraavat kaksi tulivat tunnin välein ja viimeistä sai odotella pari tuntia. Tässä ensimmäinen:  Uploaded with ImageShack.usViimeistä jouduin auttamaan sen verran että otin kalvot pois ulostulon jälkeen koska Lola ei oikein jaksanut enää olla kiinnostunut puhdistamaan -olisi muuten kuollut kalvoihinsa. Muuten emä hoiti homman ihan itse. Puoleenpäivään mennessä maitoa ei ollut tullut vielä pisaraakaan ja ensimmäinen alkoi jo ´nuokahdella` joten oli pakko ´repiä`aika kovaa että sain ensimmäiset tipat tulemaan ja äkkiä ruipelo tissille...saa nähdä selviääkö hengissä. Ja tässä koko perhe:  Uploaded with ImageShack.us
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.03.11, 14:42 kirjoittanut Elvsö »
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #13 : 24.03.11, 14:42 » |
|
Voi herttinen sentään miten suloisia, varsinkin tuo ruskea  Onnea vauvoista ja kiva kun kaikki meni hyvin. Ai kun mua nauratti tuo navetassa nukkuminen  Se olis kätevää jos olis itsellä navetta ja siellä lampaat 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Elvsö
Uuhi

Poissa
|
 |
« Vastaus #14 : 24.03.11, 16:20 » |
|
Ruskea on isänsä näköinen  . Näkeekö muuten lampaista jo ensimmäisenä päivänä jos on pässi (pussit  )...vai onko niin hullusti että kaikki olisikin tyttöjä!?! 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.03.11, 17:18 kirjoittanut Elvsö »
|
tallennettu
|
|
|
|
|