25.05.12, 08:09 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Epäonnistunut synnytys  (Luettu 1621 kertaa)
Menni
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #15 : 07.03.11, 11:33 »

Eilen yksi uuhista synnytti terveet kaksoset, seurailin tilannetta vierestä, mutta kun kaikki meni hyvin, en puuttunut tilanteeseen muutakuin laittamalla pökköä lämminilmakehittimen pesään, jotta navetta olisi lämmin..tosin lämpölampun alle uuhi karitsat jälleen teki, mutta halusin olla varma, että eivät ainakaan palellu hymy
tallennettu
Inka
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : 01.03.12, 20:52 »

Kävipä tässä eräänä päivänä niin, että töistä tullessani illalla isäntä sanoi, että yksi uuhista on poikinut ja kolmesta yksi elossa. Ensimmäisenä syntynyt eloon, toiset ulos tullessaan kuolleet. Kävin vielä katsastamassa tilanteen ja totesin, että vielä siellä jotain on sisälläkin, kun sisuskaluissa tuntuu joku möykky, jolla on selkäranka... Ja nelonenkin sieltä kuolleena tuli, kun kaivoin jalat esiin.

Pitäisiköhän aloittelevan harrastelijalampurin tästä päätellä, että kuolivat hapenpuutteeseen, kun sotkeutuivat toisiinsa... Muuten isokokoisia (2,5-3kg kaikki, eloon jäänyt oli pienin) ja hyvännäköisiä kaikki, eikä silmät sameat, eli ei useampaa päivää kuitenkaan kuolleena ole olleet sisällä. Siippa sanoi poikimisen alkaneen jo aamuvarhaisella, eli kyllähän tuo rupeama yli puoli vuorokautta oli kestänytkin. Pelkäsin uuhen poikimahalvausta, kun oli niin vaisun oloinen, mutta oli ilmeisesti kuitenkin vain väsynyt, kun piristyi nopeasti procol-tujauksella.

Mietinkin, onko noiden kolmosten ja nelosten kanssa miten yleistä ongelmat karitsoinnissa? Tämä on joskus onnistunut poikimaan kesällä "salaa" laitumelle kolmoset täysin ongelmitta ja hoitanut ne hyvin, mutta sisälle poikiessa kolmesta tahtoo aina jäädä joku heikommalle - ainakin jos joku on eri värinen kun toiset. Rasistikin?  öhh

Miten nämä pitäisi saada onnistumaan? Toiset on tehneet sen passelin pari karitsaa tälle vuodelle ja yksi vain yhden. Kuulemma pitäisi optimaalisella ruokinnalla pystyä vaikuttamaan karitsamäärään, mutta ei  näy minulta onnistuvan...
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Paikalla Paikalla

« Vastaus #17 : 01.03.12, 22:42 »

Just munanetissa puhuttu Rusinan kanssa, että suomenlampailla on monta syytä miksi karitsointia täytyy seurata. Olla mukana ns.

Ja omalla kokemuksella, lampaan synnytys ei saa kestää noin kauan.
Lääkäri sanoi mulle, että heti jos ei ala tulemaan, kun lammas menee maahan ja ponnistaa kunnolla: On autettava.

Miks se mies ei soittanu sua hätiin?

Ja mitä mun pikku kokemukseni kertoo, niin aika samoja on nuo karitsa määrät mammoilla.
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Inka
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #18 : 11.03.12, 19:56 »

Ehkä siksi ei soittanut, kun en toiselta paikkakunnalta olisi hätiin päässyt kuitenkaan, mutta olisi kieltämättä voinut edes ohjeita kysyä, kun ei itsekään ihan kädetön ole auttamaan... No, myöhäistä murehtia.

Näistä tuntuu olevan monenlaista mielipidettä. Osa valvoo kaikki poikimiset, osa taas ei halua puuttua ennen kun on pakko. Joku sanoi, ettei halua "opettaa" uuhia apuun, kun sitten eivät osaa enää poikia keskenään. (Liekö se sitten tarpeenkaan, on toinen kysymys...)

Tarpeeseen näemmä tulee tuo "varabaari", jolla maito riittää hyvin. Kaksosten emä mennee laidunhalvaukseen, hoidoista huolimatta. Taidan kohta luovuttaa näiden kanssa. Kuusi vuotta olen lemmikkilaumaa pitänyt ja kuvitellut jotain osaavanikin, kun ei ole ihmeemmin ongelmia ollut. Tänä vuonna tuntuu sitten kaikki menevän pieleen...
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Paikalla Paikalla

« Vastaus #19 : 11.03.12, 22:14 »

Minusta ne pitää valvoa!! Mutta ei puuttua kuin vasta sitten kuin on pakko. Näin minä olen käsittänyt, että muutkin ajattelee??

Ja ELL sanoi, että lammas on hyvä synnyttäjä. jos ei ala onnistuu parilla kunnon työännöllä, niin sitten on jotain vialla.

Minä kyllä haluan valvoa ja olla paikalla. Ja olen puuttunut vain yhteen synnytykseen ja hyvä että puutuin hymy
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Xaus
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #20 : 11.03.12, 22:45 »

Meillä just "synnytti" uuhi, jolla kestää avautuminen tosi kauan ja on ilmeisen kipeäkin. Samalta uuhelta myös uupuu kunnon ponnistaminen. Ota sitten selvää, milloin on aika... Monen sattuman tuloksena se poiki vielä kolmannen kerran meillä, pataan menee kesän alussa. Ekalla poikimisella se hoiti vaan ekan ja muut kuoli pusseihin, kun poiki just, kun olin poissa. Toisella kerralla taas eteni tosi hitaasti ja lopulta kaivoin 3 karitsaa ulos (osa virhetarjonnassa). Ja nyt taas oli tosi kivulias, muttei ponnistanut, ennenkuin vedin karitsat ulos. On kyllä hoitanut karitsansa aina tosi hyvin ja rakkaudella.  pusi pusi

Mulla on muutama uuhi, jotka ajoittaa poikimiset sisällä käynnin ajaksi. Muuten kyllä pyrin valvoa synnytykset. Töissä kyllä käyn, joten 24/7 en voi olla lampaiden vieressä, mutta apukäsiä on saatavilla, jos aamulla joku näyttää poikivan.
tallennettu
Elvsö
Uuhi
Poissa Poissa

Lampaita, ankkoja, BorderCollie sängyn alla :)

« Vastaus #21 : 12.03.12, 21:48 »

Just munanetissa puhuttu Rusinan kanssa, että suomenlampailla on monta syytä miksi karitsointia täytyy seurata. Olla mukana ns.

komppaan eli minäkään en jättäisi uuhta ja naapurissa on pari lampuria, jolla noin pari sataa lammasta niin kyllä sielläkin aina joku on joka perään katselee.
Mutta niinkuin sanoit: jälkeenpäin on turha kommentoida, mutta muille lukijoille haluan tähdentää -älkää jättäkö uuhia yksin siinä vaiheessa kun poikivat.
tallennettu

Ruoho on aina vihreämpää saaristossa
www.elvso.fi
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: