katiska
Karitsa

Poissa
|
 |
« : 13.02.11, 17:33 » |
|
Mä menetän kohta järkeni ton yhden lampaan villan kanssa... Se on viimisenä keritty, ja sillon olivat syöneet kuivaheinää jo jonkin aikaa. Ja sen kyl huomaa! Miten ihmeessä sais nuo heinäroskat villatapuleista irti? Mä oon pienellä kissan karstaharjalla harjaillut tapuli kerrallaan ennen karstaan laittamista........... Viskaanko kaikki villat huovutettavien läjään (lankaa mielelläni kyl tekisin..), vai onko mitään konstia, mikä ees vähän helpottais/nopeuttas hommaa? Nimim. Ens kerralla putsataan sit lammas ENNEN kerintää.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #1 : 13.02.11, 19:24 » |
|
Tuo ennakointi lienee helpoin ratkaisu. Itselleni tuli mieleen, että heinän syöttämissysteemiä kannattaa ehkä miettiä ja kehittää sellaiseksi että lampaat eivät sotke villoja syödessään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
katiska
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #2 : 14.02.11, 11:59 » |
|
No näin mä vähän ounastelinkin. Mulla on lampailla sisällä heinähäkki, mikä on rakennettu Greta Stenbergin kirjassa olleen ohjeen mukaan. Pienat on kylläkin sellasella leveydellä, et päät mahtuu häkin sisään. Ulkona heinät on kaukalossa, mihin pääsevät vaiks kokonaan... Puuhalistalla toki on kunnon häkki pihallekin. Kerään siis sisuni taas kasaan, ja jatkan nyhräämistä tapuli kerrallaan..... En nimittäin millään raaski pistää hukkaan tuota, kun on ihanaa ruskeaa villaa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #3 : 14.02.11, 16:07 » |
|
Villasta yleensä karstassa tai paremmin vielä karstamyllyssä karisee enimmät roskat, ensin käsin isoimmat pois. Kehrätessä sitten voi nyppiä loput roskat. Tämä on kohtuuroskaiseen villaan, ihan roskaiseen ei kai tehoa enää mikään muu kuin huovutuksella häivytys  Timotei karstamyllyssä on kyllä vähemmän hauska juttu 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
katiska
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #4 : 14.02.11, 16:16 » |
|
Juu tuosta on kyllä yllättävän vähän irronnut roskat karstatessa. Ja kehrätessä haluais vaan surrutella menemään ilman roskien jatkuvaa nyppimistä... Toki jos roskia on vähän, niinkuin noiden muiden villoissa on ollut, niin sit kyllä. Tää ruskea on kyllä ihan siinä rajoilla, että viittiikö nähdä sen vaivan, et siivoo kaikki roskat ja kehrää, roskaa on niin paljon... Sen on vielä vähän sellasta karkeempaa, kuin noilla muilla, sikskin varmaan on roskat tiukemmassa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
katiska
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #5 : 20.02.11, 12:59 » |
|
Timotei karstamyllyssä kuulostaa... räjähdykseltä! Millaista syöttösysteemiä olette suosineet te, jotka teette villat langoiksi?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #6 : 20.02.11, 13:35 » |
|
Timotei leviää myllyssä koko villasatsiin, jos huovuttaa esim pesukoneessa sen villan niin eipä ole istuinalusissa omassa käytössä siemenet haitanneet ( vuoden päästä niitä ei enää ole siellä näkyvissä ). Myllynä on Louetin pikkumylly ja siihen laitan hiukan kädellä jarruttain villan. En kovin villaa siivoile enkä aukaise edes tapuleita. Laitan vain 20 g - 25g villaa kerrallaan ja lasken sen läpi useemman kerran. Joka välissä nypin isoimmat tukot / takut ja oksat pois. Pieni villamäärä myllystä on helpompi siivoilla Aulimaija tietäisi varmaan miten paljon tuohon myllyyn ohjeen mukaan sopii villaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #7 : 20.02.11, 17:01 » |
|
Minulla oli ennen heinä ylhäällä. Se sotki ja luin tuosta heppojen hampaiden kulumisesta,niin tein heinä häkin lattialle.
Se sotkee vähemmän,mutta nyt joutuvat änkeemään samalle reiälle. Ja repivät toistensa päälle heinää.
Eli minun empiiristen tutkimusten mukaan, lattiaheinähäkki on parempi, mutta pitää ehdottomasti olla tilaa kaikille syödä kuten nuissa seinähommissakin!
Muutenkin tuo lattia häkkyrä on kivempi. Sinne pohjalle tipuu roska ja se hyljeksitty korsi. Ja välillä nekin siitä kelpaa oikein hyvin. Ennen ne kaikki tippui lattialle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
katiska
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #8 : 21.02.11, 08:49 » |
|
Hih, olisin voinut hieman tarkemmin itseäni ilmaista, tarkoitin tuota HEINÄNsyöttösysteemiä!  Mutta ihan tulevaisuuden kannalta hyvä tietää tuosta karstamyllyyn villan syöttämisestä. Kuulostaa meinaan kuitenkin aika houkuttelevalta, tuo käsin karstaaminen on aika iso homma ihan näiden kolmen villapallonkin kanssa!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #9 : 21.02.11, 10:48 » |
|
Hih,... HEINÄNsyöttösysteemiä!  Mutta ihan tulevaisuuden kannalta hyvä tietää tuosta karstamyllyyn villan syöttämisestä.  Käsityöt ... Roskainen villa puhtaaksi? Kaikkeen on hyvä varautua, villan tai heinänsyöttö 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
katiska
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #10 : 21.02.11, 11:53 » |
|
Hih,... HEINÄNsyöttösysteemiä!  Mutta ihan tulevaisuuden kannalta hyvä tietää tuosta karstamyllyyn villan syöttämisestä.  Käsityöt ... Roskainen villa puhtaaksi? Kaikkeen on hyvä varautua, villan tai heinänsyöttö  Ehdottomasti! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
katiska
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #12 : 23.02.11, 13:42 » |
|
Voi apua! No, pysyishän ainakin villa puhtaampana...!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|