toi oli siis nelos-vuonue, josta kolme oli kuolleita syntyessään.... veikkaanpa tota painoo miettiessäni sitä viimeisen tiineysajan .. ei ne tarvii mitään erikoista, kippo kauraa ( pari desiä) suositusta, kun lammas pärjää ihan hyvin pelkällä heinällä ja kivennäisellä..
nelosvuonue tarvii kyllä aika moisen annostuksen jo
ennen poikimista , luulen...
paljonko painoi ne kuolleena syntyneet 3 vuonaa (noikin pitäis
ehkä punnita aina varmuuden vuoksi, jos haluu korjailla omia mokiaan), oliko kyseessä ennenaikainen luominen, joista vain vahvin jäi elolle vähäksi aikaan, ja muut RUUMIIT jännisti sen poikimisen... Jos syntymäpaino on ollut alle kaksi kiloa, kolmeviikkoinen ei oo ehtinyt minkäänalaisilla eväillä nostaan sitä painoa tuplasti .... de facto, huonosti syövä alipainoinen karitsa ei pääse siihen parinsadan gr päiväkasvuun, ei sitten millään, kolmen ensimmäisen viikon elinaikana...(eikä muuten ihan ne isotkaan paina 3 vkon vanhana yli 10 kiloa , luulen) toi päiväkasvuhan lasketaan vasta 4 kk paino - 3 päivänpaino, jaettuna päivillä....ja tosta kyllä pääosa osuu siihen kahteen viimeiseen kuukauteen, kun ne syö jo muutakin kuin maitoo, siis ihan reippaasti... kasvukäyrä ei oo lineaarinen vaan loppua kohti korostuva.... parabeli.. luulen...mut että onko 2 asteen vai enemmän..., jolloin alkukasvu olis aika hidasta....
Ei ne immeiskeskosetkaan saa tavisvaaveja kiinni vasta kuin just ennen kouluikaa.. eka vuosi mennään ihan eri käyrillä...alussa tulee pelkkää painonlaskua