25.05.12, 07:39 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: uuhipalkkion hausta kysyisin  (Luettu 901 kertaa)
katanka
Uuhi
Poissa Poissa

« : 01.02.11, 12:28 »

Jos haette eu-ja kansallisia tukia esim. 40 uuhelle, niin pidättekö ns. varalampaita? Tarkoitan, että omistaisitte vaikka 42 uuhea, niin haetteko tällöin tukea 40:lle? Jos pidätte varalampaita, niin mikä on suhde (esim. 1 varalammas/10 uuhea, vai miten?). Itse olen pitänyt tuota suhdetta, mutta tänä vuonna mietin, että jospa hakisi kaikille,sillä tilallapitoaika on aika lyhyt. Entä alkuperäisrotutuessa? Mielestäni siinä on tärkeämpi pitää varalampaita, sillä palkkioon oikeutettuja pitää olla koko vuoden. Siinäkin toimin samoin, yksi varalle 10 uuhea kohti. Olisi kiva tietää muiden käytännöstä ja perusteluista. Voi saada uusia näkökantoja. Itse perustelen varalampaat sillä, että en halua alkaa hankkimaan paniikissa uutta uuhea tilalle, jos käy esim. tapaturma jollekin.
tallennettu
tarmo
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 01.02.11, 12:40 »

Meillä on myös noin 40 uuhta ja varauuhia olen pitänyt 1(-2) kpl.
tallennettu
marjojk
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 01.02.11, 17:24 »

Uuhipalkkiota haen koko määrästä ja alkuperäisrodun tukea periaatteella 1 varalla 10 kohden.
tallennettu
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #3 : 01.02.11, 22:32 »

Uuhipalkkiota haen koko määrästä ja alkuperäisrodun tukea periaatteella 1 varalla 10 kohden.
Sama periaate minulla. Uuhipalkkiossa systeemi on muistaakseni ollut se, että sallii jonkun pienen (muutaman prosentin?) poikkeaman ilman sanktioita, ja kuolintapauksissa ilmoittaa vaan kuntaan, niin niistä ei sitten tukea makseta.

Alkuperäisrotusopimuksessa pitää ottaa huomioon, jos aikoo poistaa lampaan ennen seuraavan vuoden toukokuuta (kuten vanhat yleensä poistetaan kesällä tai syksyllä) niin sellaisia ei voi enää sopimukseen ottaa, paitsi jos poistovaiheessa on joku ehdot täyttävä laittaa tilalle. Muutenkaan eläinmäärän vähentäminen ei alkuperäisrotutuessa oikein taida onnistua. Eli siinä pitää onnistua hankkimaan ehdot täyttävä tilalle, jos ei itellä ole varalla.
tallennettu
kaarina
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 08.02.11, 19:17 »

Kannattaa varmistaa, että on oikea kiintiömäärä. Minulle tuli sanktio, kun oli 20 uuhen kiintiö ja minulla oli 3 ylimääräistä yli haetun kiintiön...ja sain päätökset ja tuet vasta kahden vuoden jälkeen nyt kun olen jo lopettanut lammastilan...
tallennettu
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #5 : 08.02.11, 20:23 »

Kannattaa varmistaa, että on oikea kiintiömäärä. Minulle tuli sanktio, kun oli 20 uuhen kiintiö ja minulla oli 3 ylimääräistä yli haetun kiintiön...ja sain päätökset ja tuet vasta kahden vuoden jälkeen nyt kun olen jo lopettanut lammastilan...

Kerrotko tarkemmin tilanteesta, oliko sinulla siis enemmän lampaita kuin olit hakenut uuhipalkkiota, vai olitko hakenut uuhipalkkiota suuremmalle määrälle kuin oli kiintiöitä? Maalaisjärjellä jälkimmäisessä tilanteessa on viranomaisen virhe, jos myöntää uuhipalkkiota kiintiötä suuremmalle määrälle. Toki tunnettu käytäntö taitaa olla, että viljelijä maksaa omien lisäksi myös viranomaisten virheistä.

Kiintiöissä on muuten ihmeellinen pykälä, että voisi hakea nykyistä lammasmäärää suuremman kiintiön, jos on laajentamassa. Olen laajentanut jo monta vuotta peräkkäin, mutta suurempaa kiintiötä en ole koskaan saanut. Onko joku onnistunut tässä, ja miten?

Sinälläänhän sillä ei ole merkitystä niin kauan kuin kiintiöitä riittää kaikille halukkaille.
tallennettu
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 08.02.11, 21:09 »

Mekin haimme kerran uuhimäärää isompaa kiiintiötä, eikä myönnetty.  Soitin ja kysellin: ei myönnetty, koska ei tietoa investointiaikeista,  Tosin tätä ei kysytty lomakkeessa.  Lisäksi allekirjoittanyt virkamies oli edellisellä viikolla allekirjoittanut lampolan loppumaksatuksen, joka maksetaan valmistuneelle rakennukselle.

Virkamies sanoi,että voihan näistä päätöksistä valittaa, maksaakin vain 100euroa.  Eihän tuolla käytännön merkitystä ole, mutta ihmettyttää vain, jos olisi pitänyt kertoa investoinnista, kun sitä ei lomakkeessa kysytty. Olisi pitänyt älytä laittaa joku liite, esim tuo saman virkamiehen vähän aiemmin allekirjoittama päätös....
tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 09.02.11, 08:23 »

Voisiko kaarina selventää:
oliko sinulla kolme "varaeläintä", vai oliko sinulla kolme eläintä rekisteröimättä?

Eikö se ole aika yleistä, että tukea ei haeta kaikista eläimistä, tuota en ole koskaan ennen kuullutkaan
jotta kaikille eläimille pitää kuitenkin olla kiintiö  hui kauhistus
tallennettu
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #8 : 09.02.11, 13:30 »

Mulla ainakin on nyt kiintiö 33 ja viime vuoden uuhipalkkiota hain 33 uuhelle. Edellisenä vuonna oli 29/29. Tänä vuonna en ole vielä hakenut enkä ole varma nouseeko vai pysytäänkö samassa..en ole vielä niin tarkkaan laskenut kun eläinmäärät on eläneet..
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: