25.05.12, 07:37
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
Jäikö
aktivointi sähköposti
saamatta?
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset
:
Etusivu
Ohjeet
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lampola
>
Lampaanhoito
>
Kuuma linja
>
Karitsa voi huonosti
Sivuja:
1
[
2
]
Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja
Aihe: Karitsa voi huonosti (Luettu 1388 kertaa)
Nipsu
Pässi
Poissa
Vs: Karitsa voi huonosti
«
Vastaus #15 :
23.01.11, 20:37 »
Tuttipullon ostoon sitten tosiaan, karitsa ei saa maitoa muuten tarpeeksi emosta. Utaretulehdusuuhi pitää myös ehdottomasti eristää muista lampaista, tai pian nälkäinen varasteleva karitsa levittää tautia muihinkin uuhiin. Paha tulehdus vaatii antibiootit, etenkin jos uuhi on syömättömänä jo. Itse olen pitänyt karitsat silti emon alla, vaikka niiden ei olisi hyvä juoda infektoitunutta maitoa, mutta en ole haittoja havainnut, muut lampaan taidot emo kuitenkin niille opettaa. Emo sitten poistoon, tulehdus uusiutuu kuitenkin.
tallennettu
myyrähäinen
Oinas
Poissa
«
Vastaus #16 :
24.01.11, 00:44 »
Voi olla että maito on vaan pakkaantunut.. jos uuhella stressi.. ei maito ala tulemaan..
Pitää rauhoittaa se hellästi hieromalla ja silittelemällä ja hiljaa korvaan kauniita asioita puhelemalla..
Antaa piparia tai muuta hyvää mitä vai suostuu ottamaan.. Oksitosiini- (=onnellisuus- ja hyvänolon hormoni..) hormonin eritys laukaisee sitten maidon herumisen..
Stressihormoni adrenaliini estää maidon herumisen totaalisesti..
Monesti auttaa että pikkunen saa imeä.. ja annat vaan sitten tutista lisäksi.. En erottaisi pientä emosta..
tallennettu
jussa60
Musta lammas
Poissa
«
Vastaus #17 :
24.01.11, 18:26 »
Uuhi ja karitsa elpymään päin . Turhaan viivyttelin ell kutsua. Lääkkeet ETHACILIN VET 7ml/pv 6pv kuuri ja lisäksi Partoxin vet, vaikuttaa kuulemma maidon tuloon. Aamulla oli molemmilla maha sekaisin mutta annoin hunajavettä se ilmeisesti auttoi kun nyt näytti jo paremmalta. Tuo hunaja on hyvä juttu. Olen sitä itse käyttänyt ja lasten yskänlääkkeenä on toimiva. Olen mehiläishoitaja kurseilla ja ensi syksynä omaa tuotantoa. Lääkkeet omasta takaa!
Kiitos vielä hyvistä neuvoista. Tämä on hyvä foorumi, pitkään olen lukenut näitä sivuja ja paljon oppinut lampaiden hoidosta, jospa tästä ura urkenee vaikka karitsointi on ollut työlästä ainakin näin alussa. Hyvää kevään odotusta.
tallennettu
sannimaa
Karitsa
Poissa
Sukupuoli:
viikinkilampaat
«
Vastaus #18 :
24.01.11, 18:31 »
Juu, selvä homma. Meillä oli kutulla kerran poikimisen jälkeen niin paljon maitoa tississä, ettei meinannu ulos saada. Kehitti sitten utaretulehduksen. Sitten piti vaan uskollisesti lypsää ja lypsää...on muuten toisinaan vetimessä oleva "vaha tulppa" sen verran tiivis, että hiki päässä saa vedellä, ennen kuin saa maidon tulemaan.
tallennettu
Pinja
Karitsa
Poissa
«
Vastaus #19 :
30.01.11, 12:37 »
Näiden heikkojen karitsoiden kanssa pitää aina muistaa, että ensin ne pitää hoitaa lämpimiksi, sitten vasta alkaa ruokkia. Muuten saadaan niille vielä ripulikin päälle ja kuihtuvat entisestään.
tallennettu
Sivuja:
1
[
2
]
Siirry ylös
Tulostusversio
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Lampaanhoito