kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« : 07.01.11, 20:39 » |
|
Onkohan mun yhdellä uuhella joku sisäelin kohta käytetty loppuun vai missä vika, kun se ei kestä vitamiineja Uuhilassa on siis kolme uuhta ja entisten talvien tapaan on uuhilla vesiastia, johon menee 10 litraa vettä. Olen antanut vitamiinit veteen sekoitettuna. Tänä talvena on ilmennyt sellainen ongelma, että yksi uuhista menee syömättömäksi ja makoilee (jalat siis kantaa) aina kun vitamiinin lisää veteen. Sillä on myös ajoittain "väristyksiä" lihaksissa. Olen tietysti heti vaihtanut vitamiinilla maustetun veden puhtaaseen. Päivän, kahden päästä uuhi on taas oma ahne entinen itsensä. Vitamiini ei ole vanhentunutta eikä kukaan muu n. 15 lampaasta saa mitään oireita (tästä voi siis päätellä helposti, että mulla on 3 uuhta ja yli 10 pässiä  ). Ero entisiin talviin oli se, että nyt on uuhillakin lämmitetty vesiastia. Käytännössä ennen vesi vaihdettiin jos se meni jäähän (eli kovilla pakkasilla), se vaihdettiin kokonaan ja muutoin vaan täydennettiin kuten nytkin. Laitoin siis aamulla 10 litraan vettä 9-10 ml vitamiinia. Tarkoitus oli antaa kolmen uuhen vitamiinit kahdessa osassa eli eka osa tänään perjantaina ja sunnuntaina toinen erä. Annostusohje on siis 5-10ml/vko/lammas. Olen myös kokeillut kahta eri vitamiinia ja kummallakin sama lopputulos. Epäilen siis, että uuhi alkaa olla matkansa päässä, vaikka ei vanha vielä olekkaan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #1 : 07.01.11, 21:12 » |
|
Mahtaiskohan uuhi olla niin kranttu, ettei suostu juomaan "pahanmakuista" vettä? Ja kun ei juo niin ei syökään? Vois kokeilla antaa vitamiinit suoraan suuhun ruiskulla ja katsoa miten reagoi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #2 : 08.01.11, 22:38 » |
|
En usko, että se kranttu, koska kaurat eikä mitkään saa sitä liikahtamaankaan. Kunhan makoilee korvat "lintassa" ja on apea. Ongelma on nyt se, että millä mä korvaan vitamiinit, jos se pysty niitä "normaalisti" saamaan (veden mukana kuten muut)?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #3 : 08.01.11, 23:33 » |
|
Meillä annetaan A-D-E -vitamiinit Suomen Rehun Xylitol ADE rakeena väkirehun seassa, ei siis koskaan olla veteen lorauteltu, maistuu mammoille tosi hyvin. Veteen laitetaan vaan Xylitol Seleeni E -vitamiinilisä loka-joulukuussa, ja sekin kyllä maistuu niin että juovat vitaminoitua vettä 1/3 enemmän kuin ilman tuota vitamiinilisää... Mutta sitäkin taisi saada rakeenakin? Tuo xylitoli tekee noista vissiin lampaille herkkua?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
kokoro
|
 |
« Vastaus #4 : 08.01.11, 23:45 » |
|
Meilläkin vitamiini laitetaan väkirehun sekaan. Meillä on tuota Adesan ADE-vitamiinia ihan liuoksena. Me laitetaan ihan tilkka viileää vettä, sotketaan liuosvitamiini siihen ja sitten litku väkirehuihin ja sekoitetaan koko serpa ja annetaan lampaille. Itse en ole koskaan antanut veden seassa ja veikkaampa, että meidän rouvat voisivat olla niin kranttuja, etteivät joisi (kuten Katskin omistaan kirjoitti), jos laittaisin vitamiinin veteen. Lemmikkini onkin sellainen, että se vähän ihmettelee väkirehujenkin sivumakua, kun niissä on vitamiinia, mutta pistelee muutaman sekuntin ihmettelyn jälkeen sapuskaa pontevasti poskeensa.
Tämä voi olla kaukaa haettua, mutta usein ADE-vitamiinit tulee säilyttää alle +15c. Tästä aloinkin miettiä, että kuinka lämmintä se sinun lampaiden vesi on. Ajattelin, että voisiko se vitamiini alkaa käydä tai muuten mennä huonoksi vähän aikaa lämpimässä vedessä seisottuaan ja siitä sitten muita herkempivatsainen uuhi saada mahanpuruja. En tiedä... tämä on vain teoria...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #5 : 09.01.11, 06:53 » |
|
Tuo veden lämpötila ei tullutkaan mieleen. Täytyykin katsoa onko uuhilla vanha (joka todella lämmittää veden...) vesiastia vai uusi (joka pitää sulana). Meillä on annettu "aina", eli kaikki nämä muutamat vuodet mitä lampaita on ollut, vitamiinit veden seassa ihan ensimmäisiä kokeiluja lukuunottamatta. Alkuun annoin jokaiselle henkilökohtaisesti vitamiineilla maustetun leivän  Hirwee homma  Mutta täytyykin tutkailla saako näiltä seudulta tuota Suomen Rehun Xylitol ADE rakeena olevaa. Vois olla vielä helpompaa ku toi litku. Laiska kun olen 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #6 : 09.01.11, 10:16 » |
|
Me ollaan kanssa käytetty sekä liuosta että rakeita. Molemmat on helppoja Jos eläimet saa väkirehuja tai niillä on vesiämpärit. Nyt kun tiineet uuhet eivät saa väkirehuja ja niillä on automaattikupit, täytyy aina vähän suunnitella miten tuo annostus tapahtuu  Sellainen vesiputkiston väliin lisättävä annostelija, joka syöttää vitamiineja ja seleeniä tasaiseen tahtii ois aika huippu. Vähän liian tyyris systeemi vaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aholainen
|
 |
« Vastaus #7 : 09.01.11, 11:20 » |
|
En käynyt tarkastamassa mut meillä on muistaakseni tuota xylitol ADE:a rakeena(ja liuoksena).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
siri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #8 : 09.01.11, 12:40 » |
|
Oon käyttänyt noita rakeita nyt kun eläimiä on ollut vähän enemmän. Ongelma niissä vaan on pakkauskoko; 10 kg:n säkki on niin riittoisa, että siitä on vielä toistaiseksi jäänyt aina yli. Ja en oikein usko että avattu säkki säilyy sisäruokintakaudesta toiseen. Viimeksi taisi olla Mestarin ADE-pelletti- nimistä valmistetta. Hämeenlinnassa on ainakin löytynyt molempien ketjujen valikoimasta varastotavarana. Vitamiinit ovat olleet niin maistuvia, että ne on menneet kädestä ihan sellaisenaan jos ei ole ollut väkirehuruokinta meneillään (toimii tietty vaan pienemmissä katraissa  )
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #9 : 10.01.11, 00:13 » |
|
Oon käyttänyt noita rakeita nyt kun eläimiä on ollut vähän enemmän. Ongelma niissä vaan on pakkauskoko; 10 kg:n säkki on niin riittoisa, että siitä on vielä toistaiseksi jäänyt aina yli. Ja en oikein usko että avattu säkki säilyy sisäruokintakaudesta toiseen.
Suomen rehun säkki on 15 kg, ja kyllä mulla meni 6 lampaallakin (pienin määrä mitä meillä on ollu) muistaakseni ainakin se kaksi säkkiä talvessa. Siis kun koko sisäruokintakauden ajan antaa sen 2 viikon kuurin kahden viikon välein ja 25g/eläin/päivä. Tuntuisihan tuo näin äkkiseltään että minimimäärälläkin eläimiä, eli 3:lla uuhella tuo säkki talvessa menee?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #10 : 10.01.11, 08:26 » |
|
Suomen rehun ADE-vitamiiniraetta suositellaan annettavaksi 5-10g /eläin/päivä 1-3 viikon kuureina. Annatko Helvenia todellakin 25g päivässä ja jatkuvasti? Tuskin siitä muuta haittaa on kuin että lompsa kutistuu  Huomasin että E-vitamiinin sekaan on nyt laitettu C-vitamiinia (Suomenrehun) , sehän on hyvä juttu, ehkäisee samalla pässikaritsoiden virtsakiviä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
siri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #11 : 11.01.11, 21:28 » |
|
No juu, 15 kg:n säkki se oli tämäkin.
Mutta olen enempi tuon Riitan mainitseman ohjeistuksen mukaan antanut. Lähinnä kuureina astutusaikaan ja kevätpuolella sitten useamminkin. Kivennäinenkin kun on vitaminoitu.
Ja itse asiassa rasvaliukoisten vitamiinien yliannostuksesta voi olla haittaa, en tosin tiedä millä pitoisuuksilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #12 : 11.01.11, 23:45 » |
|
Suomen rehun ADE-vitamiiniraetta suositellaan annettavaksi 5-10g /eläin/päivä 1-3 viikon kuureina. Annatko Helvenia todellakin 25g päivässä ja jatkuvasti? Tuskin siitä muuta haittaa on kuin että lompsa kutistuu  Ihanko tosi  Vitsit, hyvä kun huomautit. Oon laskenu vaan että kourallinen/uuhi, ja olettanut sen jonkun aikaisemman laskuopin mukaan olevan 25g..jonka olen muistellut olevan 25g. Voihan kökkö. Taitaapa hän punnita sen kourallisen heti huomenna.  Kyllähän mä olen yks lahopää jos tosiaan noin on, Ja ei sillä lompsalla niin väliä, aina se on yhtä tyhjä,  mutta en tosiaan halua yliannostella vitamiineja.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Muska
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #13 : 26.03.11, 00:29 » |
|
Mistä olette ostaneet noita vitamiinirakeita? Saako Agrista? Ja annetaanko niitä lammashertan lisäksi? Mun lampaat on ihan oloneuvoksia, kukaan ei ole edes kantavana. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mun ihanat lemmikit: uuhet Ronkeli, Uniikki, Ruusu, Lilja ja Töpsy, koirat Muska, Pablo ja Hertta, kissat ViiruKalle ja Rölli, jättikanit Pupsa ja Näpsä.
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #14 : 27.03.11, 21:29 » |
|
Kyllä niitä ade vitamiineja tarvitsee ei kantavakin , keskellä talvee ja e-vitamiinia syksyllä erityisesti, kun vastapuitu jyvä ei vielä sitä sisällä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|