25.05.12, 06:50 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Luurankolammas  (Luettu 1511 kertaa)
hudi
Oinas
Poissa Poissa

« : 02.12.10, 12:26 »

Lampsuja äsken rapsutellessani huomasin kauhukseni, että yksi uuhistamme on laihtunut aivan luurangoksi nyt talviruokinnan aikana, taas  öööäää. Samainen uuhi laihtui nimittäin myös viimetalvena, kun ei saanut pidettyä puoliaan heinähäkillä. Tilaa häkin edessä on kyllä kaikille, mutta lauman alimpana jäsenenä ei oikein uskalla/uskaltanut mennä syömään muiden ollessa häkillä. Vahingosta viisastuneena olen heitellyt tälle uuhelle omia kasoja lampolan reunamille, mutta ilmeisesti se ei siltikään ole saanut riittävästi ruokaa. Herkkuvadit kun olen antanut, niin silloin kyllä on mukana muiden joukossa. Alan nyt sitten lihottamaan tätä uuhta yksityisesti ekstra kauroilla, mutta olisiko jotain muuta mitä voisin antaa esim. öljyä, kun ei kauraakaan voi heti suuria määriä lykätä? Maatalouskauppa on minulle niin vaikean matkan päässä, että melassileikkeet ja sen semmoiset ovat poissa laskuista ainakin toistaiseksi. Eli siis jotain energiaa tuovaa, mitä löytyisi omista kaapeista tai tavallisesta ruokakaupasta? Pähkinöitä? Uuhi on todella laiha, joten kiirus on saada ravintoa jostain ja paljon. Olenhan tuotakin uuhta päivittäin rapsutellut, mutta lähinnä leuan alta, joten pyllyn ja selkärangan törrötykset ovat jääneet villan alle piiloon  öööäää. Ja kun käytökseltäänkin on ollut ihan normaali itsensä, niin en ole asiaa huomannut.
tallennettu
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 02.12.10, 12:38 »

Mulla on Isipojan kans sama ongelma koko ajan. Se on niin kiltti. Oon antanu sille kuorittuja auringon kukan siemeniä ja välillä ihan ruokaöljyä jyvien sekaan..  Ja sit ruohopellettejä, kun sille meinaa jäädä heinistäkin  vaan ne korret järsittäväks. Kokeilin sitä omaan yksiöönsäkkin, mutta haluaa olla mieluummin jätkiensä kans.. kai kokee, että sen pitää olla niille edes jotain jöötä arvovallaan pitämässä.. ettei tuu maailmanloppu.. ja seinät hajoo..
tallennettu
hannaleena
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 02.12.10, 13:06 »

Keitettyä perunaa ja porkkanaa voi ainakin antaa. Ell neuvoi ainakin näitä antamaan lisäenergiaksi.
tallennettu
hudi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 02.12.10, 13:23 »

Keitettyä perunaa ja porkkanaa voi ainakin antaa. Ell neuvoi ainakin näitä antamaan lisäenergiaksi.

Tarviikoko ne keittää? Mä olen ainakin antanut välillä raakana makupalojen seassa molempia.

Myyrähäinen: Mitä ne ruohopelletit on tai siis että mistä sellasia saa? Multa löytyis ylimääräsenä ponien täysrehupellettejä (Racing pony) ja mysliä (marstallin westiä), voiko niitä antaa lampaille?
« Viimeksi muokattu: 02.12.10, 13:27 kirjoittanut hudi » tallennettu
Laventelilammas
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 02.12.10, 13:48 »

Kurkkaapa suuhun onko hampaat ja purenta kunnossa. Ylä- tai alapurentaisen lampaan märepalat ei pysy suussa.
Ootko madottanut milloinka.  Voi keittää puuroa ja porkkanat ja perunat voi antaa raakana. Siirappia  voi antaa, mutta älä työnnä lisäruokaa kerralla paljoa, muuten on taas muita ongelmia. Jos uuhi ei ole tiine silloin kuntoluokkka 2 on ihan sopiva. Kuntotoluokituksen voit googlata.
tallennettu

Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 02.12.10, 13:55 »

Ponipelleteistä ja mysleistä en tiedä,  kun niisssä saattaa olla sitä kuparia.
Uuhelle tohtisin antaa ainakin ihmisten mysliä. Rusinoissahan on hyvää nopeesti imeytyvää sokeria.. Muutenkin esim omena hyvä lisä, vähitellen alottaen. Tärkeintä se, että vaan yhtä uutta ruoka ainetta kerrallaan vanhan tutun seassa ja pikkuannoksia ensin, vähitellen mahan bakteerikanta siihen sopeutuu, eikä tule ongelmia. Mäkin olen antanu porkkanaa herkuksi ihan raakana. Nopein energialisä ilman  haittavaikutuksia tulee ruokaöljystä1-2 rkl ilta ja aamumurujen seassa.
 Ala lisätä hissukseen  laiheliinin ruoka-annosta isommaksi. Vasikan täysrehua Mullinherkku ykköstä, jota karitsakammarissa, oon antanu myös jyvien lisänä jos joku on extraa tarvinnu. Maistuu hyvin.
Ota laiheliini erilleen syömään  aitauksesta omasta vadista. Oppii tuleen nopeesti ruoka-aikana portille valmiiks kun sanot nimeltä.
 Mun ruohopelletit oon ostanu Agrimarketista, kun oon välillä niin huonon heinän varassa. Ne on tehty sinimailasesta ja ovat aika valkuaispitosia, niin että niitä pitää antaa aluksi ihan varovasti, (n. 1rlk-1/3 dl korkeintan)  ettei massu sekoo. Jos on hyvää heinää koko ajan saatavilla, niin ovat sillon turhia.
 Nopeilla muutoksilla menään enempi ojaan ja allikkoon.. Hitaasti tuttua ruoka-annosta vaan isommaksi ja oma ruokarauha.

Mun pässille en tohi antaa mitään, mikä lisää sitä virtsakiviriskiä.. ja siks se lisäenergian anto semmosta taiteilua..
tallennettu
hudi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 02.12.10, 14:56 »

Kurkkaapa suuhun onko hampaat ja purenta kunnossa. Ylä- tai alapurentaisen lampaan märepalat ei pysy suussa.
Ootko madottanut milloinka.  Voi keittää puuroa ja porkkanat ja perunat voi antaa raakana. Siirappia  voi antaa, mutta älä työnnä lisäruokaa kerralla paljoa, muuten on taas muita ongelmia. Jos uuhi ei ole tiine silloin kuntoluokkka 2 on ihan sopiva. Kuntotoluokituksen voit googlata.

No juu, täytyy kurkata suuhun, että miltä näyttää (jos nyt tajuan siitä sitten jotain). Madotukset on hoidettu loka-marraskuun taitteessa, joten ei sen madoistakaan kait pitäis johtua ja muutenkin madotan nuo aina keväisin ja syksyisin kerinnän yhteydessä. Kauraa, leipää ja porkkanaa nuo saavat makupaloiksi ja sitä kauraakin vaan 1litra/5 lammasta nyt alkuun. Nostan sitä kauran yhteismäärää 2 litraan/5 lammasta, kun nuo nyt kuitenkin ovat joutilaita uuhia ja varsin tuhdissa kunnossa tätä yhtä lukuun ottamatta. Eli jos vaikka annan tälle laiheliinille aluksi 1dl ekstrakauraa + 2 rkl öljyä + porkkanan + 2rkl auringonkukan siemeniä(kuorittuja) ja siitä sitten nostan hiljalleen vaikka 0,5 litraan päivässä kauraa + muutama porkkana + 2rkl öljyä ja sitten vielä loraus siirappia ja pieni kourallinen auringonkukan siemeniä. Kuulostaako sopivalta? Tietenkin kuntohan sen sitten näyttää kuinka paljon loppujen lopuksi ekstraa tarvitaan.
tallennettu
Anastacia
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 02.12.10, 15:13 »

^^Sen enempää kommentoimatta muita lisiä lisäkauran ohessa, mutta hernettä voisit antaa sille laiheliinilampaallesi.
tallennettu
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 02.12.10, 15:31 »

kuulostaa järkevältä.. Ja jos varman päälle haluat pelata, niin jaa ateria annettavaks kahessa erässä: reilu tavallinen määrä tavalliseen aikaan (aamulla?) ja osa ylimäärästä tai sitten se porkkana, leipäpala, pari piparia tjms.vaikka sitten n.12 tunnin päästä.. (illallal). Toiset vaan tahtoo tulla tosi mustasukkaseks jos honaavat jotain lellittävän, mutta ainakin meidän ampaat on oppinu mun kans huijaan muita: annan taskussa olevan välipalan hajua kädestä nenään ja kuiskaan korvaan että sch.. tule tänne.. Mennään vaivihkaa muilta huomaamatta vähän sivummalle ja sillä sipuli..  
 Ja se on niin jänskää, että miten minkäkin asian niille esittää. Kun sanoo muille että viedäämpäs vaikka Milli tuonne syömään erikseen, ettei teijän ruokailua häiritse, niin toiset on paljo vähemmän mustasukkasia, kun jos esität asian niin, että no tuleppa sinä Milli nyt tänne erityisherkuille, ettei muut saa.. ; )
 Mulla on yks pikasyömänen rohmu jättiläisuuhi joka sit vaan lihoo kauheesti jos samassa pöydässä toisten kans ruokailee..
Se on ihan loukkaantunu, jos sen yrittää erottaa erikseen syömään.. ei ala syömään.. Homma pitää tehä niin päin, että muut tulee sieltä karsinasta toiselle puolelle syömään murunsa vadista ja se yks luulee ,että ne viedään pois sen takia, ettei ne söis sen ruokaa ja on tosi tyytyväinen yksityiseen ruokailujärjestelyynsä. ; )
tallennettu
hudi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 30.09.11, 21:38 »

Nostan tätä taas, kun samainen luurankouuhi oli kesälaitumen jälkeen niin pahassa kunnossa, ettei ole vielä ollutkaan  öööäää. Aiemmin se on sentään kesälaitumella onnistunut olemaan laihtumatta, mutta nyt on totisesti pelkkää luuta ja nahkaa. Aloitin antamaan sille rypsipellettiä ja kauraa tossa muutama viikko takaperin, kun asia kävi ilmi ja nyt olen annoksen nostanut 0,5l kauraa ja 1 isoon kouralliseen rypsipellettiä. Tolla lampaalla on ollut jo muutaman vuoden (siis tämän laihuus ongelman ajan) nenä tukossa, siis räkänen ja luulenpa että se on yks iso syy huonoon heinän syöntiin, kun ei ilma kulje kunnolla syödessä, eikä heinä varmaan haisekaan miltään. Herkut sille kyllä maistuu ja niitä se tulee oikein pyytämään, kun mut näkee. Ell. kävi antamassa b-vitamiinia ja koko laumalle tujummat matolääkkeet (kaks kertaa vuodessa mä noi normaalisti aina madotan) keuhkomatojen varalta ja sitten vielä ko. uuhi on saanut 3x pitkävaikutteista antibioottia peräjälkeen. Se on siis pirteä ja reipas vaivoistaan huolimatta.

Se mikä mua nyt mietityttää on se, että uuhelta on muutaman kerran tullut verta nenästä ja muutamana viime kertana reippaamminkin. Äsken kun tulin töistä oli lampola aikas hurjan näkönen. Seinille oli lentänyt verta aika paljon ja uuhi raukalla oli koko turpa täynnä sellasia hyytymäklimppejä. Ne klimpit siis on muodostuneet siellä nenän sisällä ja ovat tulleet muun verenvuodon mukana ulos. Viime kerralla tuli myös sellanen hyytymä nenästä, mutta ei mitään tota luokkaa ole veren tulo ollut koskaan aiemmin. Loppunut se vuoto oli jo kun sen näin...siinä se reppana pyysi herkkuja turpa aivan veren ja veriklönttien peitossa, kun lampolaan menin. Pakostakin joutuu miettimään onko tuon uuhen elossa pitäminen eläimen kiusaamista  öööäää. Toisaalta jos ei lasketa tota laihuutta, mitä ei huomaa kuin tunnustelemalla nyt, kun villat on vielä päällä, ja tuota parin viikon välein (tai oikeastaan nuo kaks viimestä kertaa ovat olleet noin lähekkäin, muut paljon harvemmin) tapahtuvaa veren vuotoa, niin lammas on varsin pirteä ja pötkii siinä missä muutkin. Onko muilla ollut tollasta vastaavaa nenäverenvuotoa lampaissa ja mistä se on johtunut? Voihan sillä olla vaikka polyyppejä tai jotain sellasta nenässä. Voi itku, mitä mun oikein pitäis tehdä?!
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 30.09.11, 22:27 »

Pakostakin joutuu miettimään onko tuon uuhen elossa pitäminen eläimen kiusaamista  öööäää.
Tekisi mieli sanoa, että on. Kun Sinulla on muitakin lampaita, niin päästä tämä pois kärsimästä.

Petri
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Paikalla Paikalla

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #11 : 01.10.11, 13:50 »

Olen samaa mieltä petrin kanssa. Ihan tueksi kirjoitan, että jospa se päätös on helpompi tehdä kun on useampi samaa mieltä hymy
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #12 : 02.10.11, 09:28 »

Tossa lampaassa on jotain vialla.Siinä pääsisi itse helpommalla,jos sen lopettaa.Sitten ei tarvitse murehtia sitä enää ja jatkaa sitten muitten lampaitten kanssa paremmalla mielellä.
 Varmaan kaikilla tulee vastaan joku heikompi eläin,jota koittaa auttaa,mutta siitä ei tule pidemmän päälle mitään.
Tsemppiä.
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,  kissat Kolli ja Viiru
hudi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 02.10.11, 11:58 »

Kiitos kaikille kommenteista! Juu kyllä sillä jotain vikaa on ja olen melko varma, että siellä sieraimissa on jokin kasvannainen tai jotain. Laihtumisen uskon johtuvan siitä jostakin, mikä estää kunnollisen ilman kulun ja sitä kautta riittävän syömisen. Kyllähän sen itsekin on kokenut, että jos flunssa on niin ei huvita niin hirveästi syödä, kun ilma ei kulje. Mutta tekeekö se sitten lampaan olon niin kurjaksi, että se pitäisi lopettaa? Se kuitenkin syö heinää (vaikkei tarpeeksi) ja märehtii ja herkkuja tulee pyytämään, se ei eristäydy muista, eivätkä muut sitä sorsi. Uskon, että tolla lisäruokinnalla saan sen taas lihomaan normaalihkoksi. Verenvuoto huolestuttaa kyllä, mutta toisaalta sellaistakin on sattunut vain viisi kertaa 2-3 vuoden sisällä. Noi kaks viimesintä vuotoa on kyllä tapahtunut pienen ajan sisällä ja se huolettaa. Ehkäpä annan uuhelle vielä hiukan jatkoaikaa, kun se nyt ihan pirteältä vaikuttaa. Jos verenvuotoja alkaa tulla useammin tai jos eristäytymistä ja muiden sorsimista alkaa ilmetä, niin sitten en kyllä enää mieti vaan tilaan lääkärin lopettamaan sen. Nehän ovat sitten jo selkeitä merkkejä elämänlaadun huononemisesta.
tallennettu
hudi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 06.10.11, 09:04 »

Toissa yönä oli taas vuotanut verta. Tälle viikolle en saanut lopetusaikaa, joten ensi viikon alkuun jää vehreämmille laitumille siirtyminen.  nyyh
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: