25.05.12, 06:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Karstojen hoito  (Luettu 798 kertaa)
Elmamaria
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 01.12.10, 17:33 »

Yritin etsiä aihetta, muttei osunut silmiini  häh eli siis, sain pari päivää sitten vanhat ilmeisen toimivat karstat. Miten niitä pitäisi hoitaa, jotta pelittävät vielä pitkään?

Henkilö joka lahjoitti ne kertoi, että ennen vanhaan karstat käsiteltiin sulan avulla varovasti paloöljyllä ennen karstausta, ettei villassa jäljellä ollut rasva tarttunut niin kovasti piikkeihin. Tietääkö joku tästä enemmän, tai jostain vastaavasta hoitotoimenpiteestä? Olisin kiitollinen kaikesta avusta!  hymy
tallennettu
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 01.12.10, 18:05 »

..se paloöljy on aikas hirveen hajusta ja saa villan haiseen 'koneelta'.. Ajasko joku ruokaöljy saman asian..? 
tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 01.12.10, 20:03 »

Ruokaöljy ei taida korvata paloöljyä eli petroolia haha
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Paikalla Paikalla

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #3 : 02.12.10, 07:00 »

Onkos se ihan pakko öljytä?
Minä olen nyt neljän lampaan villat tehny tossa karstamyllyssä ja ei siinä näy mitään.
Saa käsivempaimilla kauan vedellä, että on neljä lammasta karstattu.

Osan villoista olen esipessy ja kuivimmat sellasenaan vaan karstannu.
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 02.12.10, 08:21 »

..ruokaöljy ehkäsee tarttumista uunivuoassa, niin päättelin saattavan auttaa karstoissaki..  hui kauhistus sarkastinen
tallennettu
Elmamaria
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 03.12.10, 20:54 »

Onkos se ihan pakko öljytä?
Minä olen nyt neljän lampaan villat tehny tossa karstamyllyssä ja ei siinä näy mitään.
Saa käsivempaimilla kauan vedellä, että on neljä lammasta karstattu.

Osan villoista olen esipessy ja kuivimmat sellasenaan vaan karstannu.

Juu niin saapi kauan vedellä  muikea hymy , mutta ei näitä villoja taida olla kuin kahdesta lampaasta ja kiire ei ole mihinkään. Opettelen vasta..

Ehkä sitä öljyä ei tarvitse olla, olen pessyt villan ennen karstausta, joten ei tuo niin hirveän rasvaista ole. Minua vain kiinnostaa kaikki perinnetietous ja miten sitä voi hyödyntää. Jään miettimään tätä.  hymy
tallennettu
Laventelilammas
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 04.12.10, 01:47 »

Älä ainakaan öljyä vanhoja karstoja, ovat entiset ihan sekunissa. Kuivannut nahka repeää ja piikit lähtee pois.
Se paloöljy oli kait sen rasvan ja mahdollisten syöpäläisten takia, luulen ma. Entisajan talot oli viileämpiä ja villa rasva tökkiintyy viileessä.
Jos villat tuntuvasti rasvaisia voi niitä pestä kevyesti,(ei välttämätöntä). Selaile vanhoja ketjuja löytyy.jos jonkinlaista tapaa ja ohjetta villan pesuun. Muuten vaan karstaa huonompaa villaa alkuun, niin mahdolliset ruosteet piikeistä lähtee pois ja nahka piikkipohjassa notkistuu. Karstaus ohjeita voit kattoo you tubesta cardning with hand  cardners.

Pari vinkkiä: Levitä tapuleita. Älä lataa karstoja liian täyteen. Karstoja vedetään toistensa yli kuin vauvan päätä kampaisit.Kokeilemalla löytyy itelle paras tapa.
tallennettu

Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
ainolainen
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #7 : 08.02.11, 22:02 »

Itelle ei ole tullut mieleenkään karstojen rasvaus, mutta hyvin on pelittänyt ilmankin..
Käytössä on parit vanhat karstat (varmasti aikanaan jo hyvin palvelleet)
eli olettaisin ettei rasvaus ole mitenkään välttämätöntä hymy
Ja karstattu on niin pesemätöntä kuin pestyäkin villaa.
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 15.02.11, 09:54 »

Eipä noita ole tarvinnut karstailla kun ei pese liikaa rasvaa pois villoista. Sitten vaan lämmittelee villat vaikka patterilla ennen karstausta ja hyvin luistaa. hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
siimis
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 15.02.11, 11:34 »

Perinnetietoutta mummoltani - karstojen parasta hoitoa on käyttää niitä. Villarasva pitää nahkan notkeana ja se nahka kai niissä karstoissa on se joka alkaa ensin kärsiä. Jos karstat on käyttämättä pitkään, mummoni neuvoi jättämään piikkeihin rasvaista villaa nahkan suojaksi. Rasva estää myös piikkejä ruostumasta. Villarasva on tässäkin parasta, ei tarvita mitään petrooleita.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: