25.05.12, 05:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: karvat lähtee  (Luettu 958 kertaa)
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« : 23.03.06, 17:56 »

Meitin kuutosmammalta lähtee karvat päältä kun sillä on niin kova työ pikkuistensa kanssa >surullinen Enempää väkirehua en enää missään nimessä uskalla antaa ja sillä on meidän parhaat kuivaheinät + säilörehua vapaasti edessä. Ilmeisesti mun ei auta muu kuin katsoa sen karvojen lähtöä  ???

Kakarat kasvavat mielestäni todella hyvin ja ne ovat reippaita ja iloisia + syövät jo kaikenlaista rehua. Eilen tein ihan piruuttani yhdellä karitsalla testipunnituksen ja päiväkasvu oli 240 grammaa. Lienee vallan riittävä noin isossa vuonueessa.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
taikuri
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 23.03.06, 18:38 »

Kyllä tässä itse kultakin on karvat (pääasiallisesti päästä) imettäessä lähtenyt, joten kaikki sympatiani tälle urhealle uuhimammalle :-*
Äitiys on rankkaa ja kuluttavaa hommaa, mutta niin palkitsevaa, senhän kertoo jo tuo karitsoiden erittäin hyvä päiväkasvu silmänisku
tallennettu
taikuri
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 23.03.06, 19:28 »

Niin, vielä piti lisätä, että kyse on minun tietääkseni valkuaisen puutoksesta johtuva oire mutta kun uuhi syö jo maksimaalisesti väkirehuja niin ainut auttava asia voisi olla d-vitamiinilisä joka auttaa valkuaisen imeytymisessä elimistöön, mutta huom. tää oli vaan tällaista mutu-juttua kieli
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #3 : 23.03.06, 21:02 »

Uuhelle ei voi enempää antaa valkuaista ja se saa jo ade-seleenilisääkin.
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 23.03.06, 21:28 »

Mun ei varmaan pitäisi sanoa mitään  :-[, mutta jos kyseessä olisi oma uuheni, niin keventäisin uuhen taakkaa siirtämällä pari karitsaa sankojuottoon. Tietäen miten mieluinen tuo emo sulle on, niin en suoraan sanottuna ymmärrä miksi haluat repiä siitä kaiken irti.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 23.03.06, 23:29 »

Hei eikös joku joskus oo kirjottanut, että sen hapanjuottosangon vois, joka tapauksessa laittaa lisäksi ,Kyllä siinä joku käy lutkuttamassa, jos tissille ei nälän yllättäessä pääse ja silloin kaikki voivat kuitenkin vuorollaan käydä mamin luona..ei tarviis väkisin erottaa ketään porukasta, kun sekin voi stressata emää lisää, kun huomaa puutteen. Meillä yks esikko loi karitsat( luulisin, kun muuta syytä en keksinyt ja sopi hyvin Härskin puuhailuihin) ja kyllä siltä tippu kaikki karvat.. ei se siihen kuollut, jurnutti vajaan viikon apeena, vaan tekas  kaheksan kuukauden kuluttua uuden vuonueen..
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #6 : 23.03.06, 23:40 »

riina: kaikki karitsathan saavat vähän lisämaitoa juuri sen vuoksi ettei emän tarvitsisi kärsiä suuresta vuonueesta liikaa. Kun katselen vauvoja ja niiden emon touhua, niin voisin (hullua kyllä) melkein kuvitella jättäväni lisämaidon pois: karitsat ovat hyvin kasvaneita, pulleita possuja joille elämä hymyilee  hymy Kyllä mä mieluusti annan tuollaisen emon hoitaa kaikkia vauvojaan kun sillä kerran on kiinnostusta siihen ja onhan oman emän maito kuitenkin aina parasta ravintoa karitsalle. Suurin osa varmasti olisi oma-aloitteisesti hylännyt puolet karitsoistaan....

maunu_muori: meillä on täällä edelleen niin pirun kylmä etten tiedä miten mä kylmälampolassa saisin sangon toimimaan kun vedetkin menee jäähän  >surullinen
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #7 : 24.03.06, 06:31 »

Auli: ihan vaan oman "lammasraamattuni" ;D eli Kalottilampaan ohjeita ajatellen nakkaisin pari karitsaa kaikesta huolimatta sankojuotolle kokonaan. Kalottilampaassa sanotaan, että se väkirehuannos, jonka lammas tarvitsee voidakseen tuottaa riittävästi maitoa neljälle karitsalle, on märehtijälle haitallinen. Ruokitko siis uuhen sillä väkirehumäärällä, jonka se tarvitsee kolmosten imettämiseen vai saako se enemmän? Kalottilammas on ainoa kirja, jossa on mun mielestä huomioitu tämä näkökulma eli paljonko pieni märehtijä voi syödä maksimissaan väkirehua ilman, että siitä aiheutuu sille terveydellistä haittaa. Muissa vaan sanotaan, että anna sille X monta rehuyksikköä lisää väkirehua per karitsa huomioimatta, että jossain tulee raja vastaan, mikä on märehtijälle terveellistä.

Yksinkertaisesti tuo sun uuhi altistuu niin monelle eri terveydelliselle ongelmalle, että mä en sinuna riskeeraisi noin upeaa ja mieluista emoa. Esim. krooninen hapanpötsi ei ole mikään hauska juttu, koska se altistaa juoksutusmahahaavalle, sorkkakuumeelle, kroonisille puhaltumisille jne. Ja nämä kaikki tulevat hiipien ennen kuin ehtii huomatakaan mitään.  surullinen

Eli mun pointti oli se, että MÄ (muut saa tehdä toki mitä haluavat) ottaisin kaksi karitsaa emältä sankojuotolle tai lisäisin tuttipullomaidon osuutta tasaisesti kaikille ja vähentäisin emän väkirehuannosta niin, että tilanne saataisiin tasapainoon. Ruokinta ja maidontuotos vastaamaan emon ja kolmen karitsan tarpeita eikä riistotaloutta eli karitsat imevät emänsä puolikuoliaaksi. Nämä ovat tietysti jokaisen omia henkilökohtaisia valintoja, mutta olen nähnyt sellaisia emiä, joista on otettu kaikki irti ja ne ovat olleet toinen jalka haudassa jo viisivuotiaana. Ei vaan ole mun juttuni, mä haluan omista parhaista emistäni karitsoita vielä monta vuotta pitempään.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 24.03.06, 08:59 »

Ai ne olikin kylmäpihatossa.. Yöt on olleet kyllä tosi kylmiä. Meilläkin on ollut joka yö tällä viikolla -20 tai alle. Ei kai sitten lisämaitoo voi antaa kuin pullosta, ettei jäädy. Vielä kuulemma ainakin viikko pitää kärvistelllä näitten yöpakkasten kanssa..
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #9 : 24.03.06, 09:51 »

Eli mun pointti oli se, että MÄ (muut saa tehdä toki mitä haluavat) ottaisin kaksi karitsaa emältä sankojuotolle tai lisäisin tuttipullomaidon osuutta tasaisesti kaikille ja vähentäisin emän väkirehuannosta niin, että tilanne saataisiin tasapainoon. Ruokinta ja maidontuotos vastaamaan emon ja kolmen karitsan tarpeita eikä riistotaloutta eli karitsat imevät emänsä puolikuoliaaksi.
Mulla on sellainen ongelmanpoikanen, että mä en varmaankaan pysty järkkäämään näille nimenomaisille karitsoille mitenkään omaa baaria siihen karsinaan missä ne nyt asuvat (eikä mulla ole toista yhtä isoa karsinaa tarjota niille) :-[ Nyt pikkuiset vetelevät mamman kupista väkirehua posket pullollaan. Mä voin sen sijaan helposti lisätä tuttipullomaidon määrää ja sankokin on viime vuodesta jäljellä.

Maija/riitta tai joku muu ammattilainen - miten te tekisitte ??? Mulla on mahdollisuus ruokkia mammaa vaikka kuusi kertaa päivässä väkirehulla - jos siitä vaan on apua että se saa vaan pieniä annoksia kerrallaan. Miten paljon te uskaltaisitte antaa isokokoiselle uuhelle väkirehua?
tallennettu

riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 24.03.06, 10:50 »

Aulimaija, sanoit että näillä on tilava karsina. Voisitko laittaa johonkin nurkkaan sellaisen aidan, josta vain karitsoiden pää mahtuu (laudat vaakaan) ja emän pää ei mahdu. Sinne sitten on helppo laittaa väkirehua karitsoille, esim parvekekukkaruukkuun, siis sellaiseen pitkulaiseen. Tuo mainitsemasi primo1 on meilläkin ollut hyvä alkukasvatusrehu!

Taitaapi olla vain pakko hyväksyä tuo karvanlähtö, sitä aina silloin tällöin sattuu. Puutostahan se oireilee, mutta imetysaikaa on enää kolmisen viikkoa (jos karitsat ovat jo kolmeviikkoisia?) , lähtee se karva vähemmästäkin.

ps jos uuhella lähtee kaikki karvat yhtäaikaa, tarkoittaa se sitä että sillä on käynyt korkea kuume, joka aiheuttaa karvojen tippumisen.
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 24.03.06, 11:31 »

Ps2.. eipä tullut mielee, että kuumeesta tippuu karvat.. kun en ollut täällä vielä silloin käynyt, voi hyvinkin olla, että Niinalla oli korkee kuume, kipee se oli selvästi.  Pöllö minä, kun en älynnyt silloin taanoin mitata. Noo ehkä tässä lähes kahden vuoden aikana on jotain oppinut.. elikoillekin on tullut hankittua oma kuumemittari... Kiitti Riitta vinkistä.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #12 : 24.03.06, 14:40 »

riitta: olet oikeassa siinä suhteessa että ollaan jo voiton puolella  hymy Karitsat saavuttavat kuuden viikon iän jo 12. päivä ensi kuuta.  Nyt niillä on ikää kolme ja puoli viikkoa. Kaikki karvat eivät todellakaan lähde yhtä aikaa vaan ensiksi alkoi lähteä mahan alta, sitten kyljestä ja nyt sään (säkä) päältä. Karva lähtee sellaisina tuppoina, joita voi vedellä sieltä täältä surullinen

Karsina on arvioita reilu kymmenen neliötä, mutta siinä on kiviseinät kahdella sivulla ja rautatankoa yhdellä sivulla. Yksi sivu on ruokintalaitteen käytössä kokonaan. Aika hankala siihen on värkätä mitään, mutta täytynee yrittää jotain keksiä.
tallennettu

riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 24.03.06, 15:09 »

Muistaakseni Greta Stenbergin kirjassa on sellainen omilla jaloilla seisovan karitsoiden ruokintakaukalon kuva.
Teidän isäntä voisi tehdä sellaisen , siinä on ideana se, ettei emän pää mahdu välistä sinne karitsoiden ruokakaukaloon.
Meillä on sellaisia käytössä, mutta ne ovat karitsakamarissa ja niiden raot on vähän isommalla, joten pienipäisimmät uuhet pystyvät tunkemaan päänsä sinne jos haluavat.
tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 24.03.06, 15:13 »

Yritänpä laittaa kuvan tuosta ruokintakaukalosta. Se on siis tuollainen pitkulainen kaukalo, jossa seinät ylettyvät vähän korkeammalle ja alimmainen rako on riittävä karitsoille, muttei emälle. Se seisoo omilla jaloillaan karsinassa ja on helppo siirrellä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: