25.05.12, 05:30 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Auttakaa tumpeloa rukin kanssa...  (Luettu 1103 kertaa)
sumu
Karitsa
**
Poissa Poissa

« : 25.10.10, 07:04 »

Okei, eli sain eilen sellasen aivan upean rukin. Sillä varmaan on jo ikää, mutta hyvässä kunnossa näyttäisi olevan. Yritin sitten ruveta sillä kehräämään ( värttinällä homman osaan, mutta rukki on kokeilussa ensimmäistä kertaa).

Ongelmana on, että se ei keri lankaa kunnolla sinne rullalle, tuntuu, että kierrettä tulee niin maan pirusti, mutta lanka menee rullalle toodella hissukseen tai ei olleskaan. Välillä toimii hetken hyvin. Toinen juttu on, että se hihna, joka menee sen pyörän ympäri lähtee litomaan. Onko normaalia, että se on yksi naru, joka on "kaksin kerroin", jolloin se menee yhdestä kohtaa ristiin. Vai pitäisikö olla kaksi erillistä narua?

Oon yrittäny sitä rukkia kovasti säädellä, mutta tuntuu ettei mikään auta.  kieli Tunnustan kyllä että mulla on tosi lyhyt pinna, että ehkä en ole vain yrittänyt tarpeeksi.

Olisin kuitenkin enemmän kuin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa..Mikäli kukaan nyt sai selvää mun sepustuksesta  muikea hymy
tallennettu

Liikaa määmäitä jo lueteltaviksi <3 Lisäksi pari koiraa, pari vuohta, kissa, kani, marsu ja kukko hymy
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 25.10.10, 10:57 »

Sun pitää säätää jarrua, niin lanka menee paremmin rullalle. Saatko kuvaa rukistasi, niin voisin neuvoa vähän enemmän.

Tosin siihen varmasti auttaisi myös, jos nyöri olisi tarpeeksi tiukalla, vaikuttaa siltä, että se on löysä. Jarrullahan vanhassa rukissa myös säädetään nyörin tiukkuutta. Ja sen nyörin tosiaan pitää olla yksi kokonainen naru, joka menee kerran ristiin.
tallennettu
sumu
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 25.10.10, 11:51 »

Kiitos! laitan kuvan kun pääsen huomenna taas rukin luokse  hymy mulla ei oo hajuukaan missä siinä on jarru..kaasu kyllä löytyy  muikea hymy
tallennettu

Liikaa määmäitä jo lueteltaviksi <3 Lisäksi pari koiraa, pari vuohta, kissa, kani, marsu ja kukko hymy
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #3 : 25.10.10, 18:38 »

Älä lannistu vielä  muikea hymy Mullakin meinasi alkuun mennä hermot, mutta kyllä se siitä sitten lähti sujumaan. Mun mielestä kaiken A ja O oli se, että oppi polkemaan sopivasti, ei liian hiljaa eikä liian kovaa, sopivasti. Kannattaa ehkä alkuun harjotella polkemista tyhjällä rukilla, niin saa hommaan tuntumaa. Tuo nyöriasia tulikin jo tuossa edellä. Mulla auttoi kyllä vanhan nyörin vaihto uuteen, kuluuhan sekin ajan myötä. Jos nyöri on liian tiukalla, sekin saattaa tehdä ettei pyöri kunnolla. Monesti asiaan saa selvyyden kokeilemalla eri vaihtoehtoja.
tallennettu

Tiina K
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 26.10.10, 17:15 »

Mulla on kyllä rukissa kaksi erillistä narua, niin mulle kurssilla opetettiin.
tallennettu
sumu
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 26.10.10, 18:46 »

Tässä näitä kuvia rukista!
..jos mä nyt osasin liittää ne tähän koneelta..jos niitä ei näy niin neuvokaa tyhmää tässäkin asiassa...

tallennettu

lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 26.10.10, 19:03 »

http://www.kaspaikka.fi/savonlinna/KEHRAYSSIVUT/VALINEETSIVU.htm
Tässä näet sen jarrusysteemin numerolla 8, se kiristää tai löysentää sitä kahdeksikolla olevaa nyöriä, joka pitää olla kahdeksikolla, omani eivät kyllä muuten ole toimineet. Tarkista vielä että sinulla se ämmä 9 liikkuu, vanhoissa rukeissa on joskus niin ryytyneitä ne puuruuvit  muikea hymy
tallennettu
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 26.10.10, 21:29 »

Aaaah! Lilja-hillevi onneksi muisti sulle tuon kaspaikan sivun, mä en taho niitä koskaan muistaa. Mutta omassa vanhuksessani oon huomannut, että riittävä rasvaus myös on tarpeen!! Eli öljyä joka paikkaan, missä kaks pintaa koskettaa toisiaan.
tallennettu
Laventelilammas
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 26.10.10, 21:43 »

HEI Sumu:
En käytä oikeita nimityksiä, mut yritä ymmärtää hymy.

Katso että rulla, Sen (piikki) siiven sisällä oleva juttu on linjassa sen ison pyörän kanssa. Alemmassa kuvassa näyttäis että olis vähän vinossa linjasta. Rassaa puhtaaksi reikä (torven sisus), josta lanka lähtee rullalle ja jynssää puhtaaksi koukutvat olla töhnässä jos on kauan käyttämättönä seissyt. Voi. Jos ovat ruosteessa, voit käytää pieniä huonekalukoukkuja korvaamaan. siten lanka luistaa niistäkin hyvin läpi/ ohitse.
 Nyöri on silloin tarpeeksi kireällä kun otat rullasta kiinni ja koetat pyöräyttää isoa pyörää.  Jos nyöri on sopivan kireä tuntuu käden alla rullan liikettä. (Olihan tarpeeksi sekava) Jos on löysää kiristä sieltä päästä ruuvista. olikohan sulla sen kiristimen puutappi kadonnut tai poikki. Sen paikka on siinä penkissä keskellä. Silloin sopiva kireys voi hävitä ja nyöri ei pyöritä.

Kannattaa laita Kirjastosta Sari Varrilo Kehrääjän käsikirja, siinä on pieni pätkä juuri sun tyyppisen rukin putsauksesta.

tallennettu

Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
Laventelilammas
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 26.10.10, 21:46 »

Aaaah! Lilja-hillevi onneksi muisti sulle tuon kaspaikan sivun, mä en taho niitä koskaan muistaa. Mutta omassa vanhuksessani oon huomannut, että riittävä rasvaus myös on tarpeen!! Eli öljyä joka paikkaan, missä kaks pintaa koskettaa toisiaan.

Paitsi varoen niihen nahkakorvallisiin jotka pitävät lyhtyä. Vanhoissa rukeissa ovat kuivaneet koviksi ja liika öljy murtaa kuivettuneen nahan.
tallennettu

Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
sumu
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 26.10.10, 23:18 »

Kiitos tuhannesti kun olette vastailleet ja kannustaneet, ootte ihania !!!   pusi pusi

Mulla on jo melkeen rullallinen suht asiallista lankaa kehrättynä  muikea hymy Mä en muista koska olisin ollut hitustakaan ylpeä itsestäni, mutta nyt olen  haha

Pyörä tosissaan oli liikahtanut paikaltaan, eikä ollut linjassa, nyt lievän runnomisen jälkeen nyöri pysyy paikallaan. Koukut myös on putsattu vanhoista villanjämistä ja lanka luistaa oikein hyvin!

Vähän vaikee polkunen toi taitaa olla, jos ei polkase tietyllä voimalla just oikeeseen ajankohtaan, niin sitten pyörii väärään suuntaan tai pysää. Tai pysää ja pyörii sen jälkeen väärään suuntaan  kieli

Huomenna hieman öljyä ja hakemaan pari rullaa mökin navetan vintiltä, niin pääsee kertaamaan  muikea hymy

Laitan tänne sit kuvan mun ekasta tuotoksesta  silmänisku (vaikka ei ketään varmaan hirveesti kiinnosta  sarkastinen)

t. lapsellisen ylpeä Sumu
tallennettu

lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 27.10.10, 10:53 »

Kaikki 'rukkihörhelöt' haluaa nähdä aina ja kaikkien rukilta saadut tuotokset  muikea hymy Ihania ovat varmasti !
Se on tuo polkaisujen tahti mikä vain pitää oppia, aika nopeasti sen onneksi hoksaa kun on innoissaan, ainakin minä silloin  muikea hymy 
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 27.10.10, 11:46 »

Olen mielenkiinnolla lukenut tätä!! Mun rukki seisoo vielä terassilla, siinä olis kovasti kunnostamista...
Mutta meinaan innostua, kun täällä toisetkin aloittelijat onnistuu!!
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Amyrlia
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 09.11.10, 22:26 »

En tiedä onko tätä jo aikaisemmin täällä mainittu mutta menköön kertauksena jos on. Eli mikäli kehrääminen/neulominen jne kiinnostaa niin kannattaa ehdottomasti liittyä Ravelryyn (www.ravelry.com). Siellä on suomalaiset kehrääjät-ryhmä (löytyy groups-sivun hakutoiminnolla) jonka keskusteluista löytyy varmasti vastauksia moniin kysymyksiin - niihinkin joita et vielä osannut edes kysyä muikea hymy. Perinnerukeillekin on ihan oma ketjunsa. Kotimaisia ryhmiä on paljon muitakin ja englanniksi vielä enemmän.
tallennettu

sumu
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 18.11.10, 13:05 »

Tässä on mun ensimmäinen aikaansaatu lanka  hymy Vähä on kierteistä ja epätasaista  muikea hymy Kova homma, kun on vaan yksi rulla joka sopii rukkiin ja sitten kaksi rullaa jotka ei sovi, joten kertausta varten piti kieputtaa lanka aina uudelleen toiselle rullalle  kieli

tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: