|
katanka
|
 |
« : 18.10.10, 10:17 » |
|
Vanha jo postoon suunniteltu uuhi sai vahinkokaritsat 3 kpl. Ollut kesän laitumelle ja sisään otettua syönyt tietysti vain kuivaa heinää, herttamuroa ja suolaa. Enpä huomannut, kun en älynnyt sitä sillä silmällä katsoa, että on kantavana, joten ruokinta ollut ylläpitomuonaa. Karitsointi meni hyvin, karitsat normaalikokoisia ja reippaita. Uuhi on huonojalkainen jo kesällä huomasin. Ei meinaa jaksaa olla seisoaltaan, mutta imettää kun seisoo ja syö aika hyvin. (nyt saa kauraa, valkuaisrehua ja melassia toki). Mittasin kuumeen 38 oli ja annoin ade-vitamiinia. Voisiko kuitenkin olla vaikka kalsium vajetta? Mikä on sen kalsiumgeelin kauppanimi ja onko reseptivapaa. Saako apteekista vai maatalouskaupasta. Uuhi karkasi toukokuun lopulla päiväksi 4 kk ikäisten pässipoikien sekaan. Höh. Miten uuhta saisi vahvistettua, mua hermostuttaa sen ikä ja huonot jalat. Syö kuitenkin hyvin väkirehuja, heinää näykkii vain. Ei juo niin paljon kuin juuri karitsoineet yleensä. Huolia, huolia...Antakaa hyviä ehdotuksia. Piti tosiaan ensi viikolla lähteä teuraaksi, kaikkea sitä käykin...Karitsat kuitenkin voivat hyvin ja olen niille vähän lisämaitoa antanut. Karitsointi tapahtui lauantaina ja nyt on maanantai. Aamulla pakotin uuhen ylös, kun ei noussut itse syömään, vaikka aamuruoan laitoin eteen. Utareet kunnossa ja jälkeiset irtosivat normaalisti. Peräpää normaalin näköinen karitsoinnin jälkeen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tsinnia
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #1 : 18.10.10, 10:33 » |
|
Jos epäilet, ettei saa syömästään ruoasta tarpeeksi energiaa, niin voit antaa melassiglykolia (nestemäistä).
Profycalc ainakin on yksi kalsiumvalmistenimi, tosin tää on nestemäistä mitä meillä on.
Molemmat ollaan ostettu maatalouskaupasta.
Mittaamasi lämpö on ok, lampaalla norm. 38.5 - 40 astetta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
katanka
|
 |
« Vastaus #2 : 18.10.10, 10:42 » |
|
Kiitos tsinnia, lähden tästä maatalouskauppaan hakemaan kalsiumvalmistetta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #3 : 18.10.10, 14:42 » |
|
Olen siis aloittelija, mutta inttäisin tosta lämmöstä Minusta se oikea lämpö on 38,8-39,5 Perustan tän jenkkien viralliselta lammassivulta lukemaani ja siihen, että eläinlääkäri meinasi olevan kuumetta jos on tasan 40. Kysyi erikseen, että siis jotain yli vai tasan ja hän meinasi, että tasan!! Ja minun lampaalla oli tuo tasan 40 ja eläinlääkäri tuumasi, että olisi hyvä saada kuume laskemaan, että söisi ja joisi ja määräsi aspiriinia. Ja aspiriini tosiaan tehosi ja lämpö laski 39,5 ja heti rupesi lammas piristymään ja söikin vähän. Ja kun mittailin tervettä lammasta, niin lämpö ei ollu kyllä lähelläkään 40. Korjailkoot kokeneemmat, mutta minä aion kyllä vastaisuudessakin huolehtia kuin kuumeisesta jos on tuon 40.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tsinnia
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #4 : 18.10.10, 20:49 » |
|
Olen siis aloittelija, mutta inttäisin tosta lämmöstä Minusta se oikea lämpö on 38,8-39,5 "Tietoni" lampaan normaalilämmöstä perustuu eläinlääkärin sanomaan. En tiedä, onko "virallista" tietoa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #5 : 18.10.10, 20:53 » |
|
Täällä on toisetkin puhuneet tuosta oikeana lämpönä. Mutta minun "tiedot" sanoo, että 40 on jo kuume. En sitte tiiä mistä sen varmistaa, ku eläinlääkäritkin vissiin sanoo kuka mitäki...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
kokoro
|
 |
« Vastaus #6 : 18.10.10, 23:32 » |
|
Onkos sulla Tsinnia tietoa paljonko tossa Profycalcissa on annosteluohje lampaalle? Siinä ei näet lue mitään lampaan annoksesta. Itselläkin samaa kalsiumvalmistetta, muttei annostelusta sen parempaa tietoa. Olen sitä pohtinut jo jonkin aikaa melko rauhassa, kun poikimiset on vasta talvisemmalla kaudella.
Toinen kuulemani kalsiumvalmiste oli muistaakseni Kalsigel.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
katanka
|
 |
« Vastaus #7 : 19.10.10, 10:21 » |
|
Minäkin mietin annostusta, mutta annoin 10 ml ruiskauksen suuhun. Antakaa ohjeistusta jos tiedätte. Luulempa, että uuheni on vain todella heikko jalkainen. Nousee kyllä ylös kun vaaditaan (minä tai karitsat) ja imettää ja syö samalla ja käy heti maate, kun karitsat ovat syöneet. Huojuu heikoilla jaloilla seistessään. Kunpa nyt jaksaisi nämä kartitsat vielä. Lämpö normaali edelleen, eikä haise asetonilta. Harmi, kun kävi näin. Käyn sitä seurailemassa usein ja karitsat näyttää voivan hyvin kaikesta huolimatta. Mikä on myös sen nestemmäisen melassiglukoosin annostus. Ostin sitäkin, mutten ole antanut, kun syö kuitenkin melassia hyvällä halulla (annan sitä reilusti)?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nöpönen
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #8 : 19.10.10, 10:21 » |
|
Tää saattaa kuulostaa nyt hiukkasen oudolta kysymykseltä (anteeksi jo valmiiksi  ), mutta onko kukaan kokeillu/sopiiko lampaille tällasissa kalsium-vaje tapauksissa Hiven Oy:n Kalsium-pasta/-a? Olen lehmille antanut montakin kertaa ja mielestäni on helppo käyttää (kun vaan löytää siihen hätään silikooniruutan  ). Annostus siis ei olisi varmaan puoltakaan ruutallista...  Vai onko siinä jotain ainesosia, jotka ei käy lampaille? Kävi vaan mielessä... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tsinnia
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #9 : 19.10.10, 22:06 » |
|
Kokoro; En nyt muista ulkoa Profycalcin annostusta, mutta yritän etsiä sen jostain mun muistiinpanoista lähipäivinä. Katanka; Muistelisin, että olisimme antaneet sitä kuitenkin enemmän kuin 10 ml. Jotenkin mulla on mielessä, että 1/5 lehmän annoksesta, mutta voi olla että muistan väärinkin Eipä tainnut olla paljon apua tästä vastauksesta...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
katanka
|
 |
« Vastaus #10 : 20.10.10, 11:12 » |
|
hei vaan kaikille, emä piristynyt tosi hyvin tänä aamuna.Määky jo ruokaansa aamulla (4 päivää karitsoinnista). Antakaa kuitenkin annostuksia noille edellä mainituille lääkkeille, ihan tulevaisuutta varten ja kaikkien muidenkin avuksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #11 : 21.10.10, 00:10 » |
|
Kiva kuulla että emä on jo pirteämpi! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
kokoro
|
 |
« Vastaus #12 : 08.11.10, 15:31 » |
|
Kuinkas vaavit ja emä jakselee?
Onko Tsinnia löytänyt jo Profycalkin annostusta kätköistänsä???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
katanka
|
 |
« Vastaus #13 : 09.11.10, 08:26 » |
|
Kaikki voivat hyvin ja hyvin ovat kasvaneet. Viikon annoin melassiglukoosia noin 1dl päivässä ja kalsiumliuosta 10ml ruiskullisen 2 kertaa päivässä. Vahvistui kummasti uuhi. Näin siis voi käydä jos ei ole tunnuttanut, mutta kun en sitä tiennyt tunnuttaa. Näinpä nyt senkin, että on tosi tärkeää tunnutus. Annostukset oli kyllä noille aineille omasta päästä keksitty, mistään ei löytynyt lampaan annostusta. olisin minäkin kiitollinen oikeista annostus määristä, jos jollakin on parempaa tietoa. Ei luultavasti kuitenkaan ollut liian pahassa kunnossa, kun pärjäsin ilman eläinlääkäriä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Laventelilammas
|
 |
« Vastaus #14 : 09.11.10, 13:25 » |
|
Tunnutukset on tärkeä juttu, sillä karitsa kasvaa tiineyden kahden viime kuun aikana jopa 50 g päivässä, silloin raakavalkuaista tarvitaan painosta riippuen 42-86 g päivässä. Ja heinästä emä ei sitä saa, koska karitsat vievät tilaa. Tiiviste valkuainen ja melassileike takaavat että emälle riittää energiaa.
Muista kivennäiset suhteessa tiineyskauden lopulla kalsium 1,5:1 fosfori. Imetyskaudella kalsiumin määrä 2,5-3,5 :1 fosforia. Seleeni E on hyvä myös muistaa. Seleenin puute aiheuttaa velttoja karitsoita. Monivitamiinia kerran viikossa annoksen mukaan niin vältytään isommilta ongelmilta.
Puutteellisen ruokinan vuoksi voi tulla raskausmyrkytys, liian karkearehupitoinen ruokinta taas voi aiheuttaa emättimen ulostyöntymisen. Kalkinpuute voi aiheuttaa kohdun ulostyöntymisen. Niin ja liharotujen tunnutukset huolella, liiallisella ruokinnalla karitsat kasvavat liian isoiksi ja poikimiset vaikeutuvat siksi. Esim Dorsetit tunnutetaan vasta poikimisen jälkeen.
Sopivalla ruokinnalla voidaan siis ehkäistä tai vähentää tulevia ongelmia jo etukäteen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
|
|
|
|