25.05.12, 05:24 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Sorkkien leikkaaminen  (Luettu 1166 kertaa)
lumikello
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 17.10.10, 17:59 »

Meille piti tulla toisen sorkkien leikkaajan viime viikolla ja toisen piti tulla tänään..mutta eipä ole kumpaakaan näkynyt. Joten kai minun pitää sitten itse ne leikata. Olisi vaan ollut helpompi opetella ne leikkaamaan kun olisi nähnyt sellaisen leikkaavan joka sen osaa. Minkalaiset leikkurit olisi parhaimmat? Ja pitääkö putsata sorkka ennen leikkaamista?
tallennettu
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 17.10.10, 18:29 »

Missä päin olette? Jossain päin Keski-Suomea?
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 17.10.10, 20:55 »

Meille piti tulla toisen sorkkien leikkaajan viime viikolla ja toisen piti tulla tänään..mutta eipä ole kumpaakaan näkynyt. Joten kai minun pitää sitten itse ne leikata. Olisi vaan ollut helpompi opetella ne leikkaamaan kun olisi nähnyt sellaisen leikkaavan joka sen osaa. Minkalaiset leikkurit olisi parhaimmat? Ja pitääkö putsata sorkka ennen leikkaamista?
Itse katkaisen ensin kärjen (oikean mitan kyllä oppii, jos menee liian lyhyeksi, tulee verta...), sitten kaavin saksien kärjellä mahdolliset pkat pois (helpottaa leikkaamista, ei muuta) ja nipsaan mahdollisesti kaartuneen/sisäänpäin kasvaneen ulkoreunan pois. Pehmeille sorkille ja karitsoille Fiskarsin kalasakset ovat parhaat, mutta niiden voima loppuu, jos on kovin kuivat vanhan eläimen sorkat. Silloin saman valmistajan oksasakset. Yleensä molemmat on taskussa, tarpeen mukaan.

Niin vielä, työskentelyasennoista. Etusorkat menevät helposti, kun vaan polvistuu siihen viereen ja taitaa jalan taakse ylös. Takasorkat menevät itsellä helpommin, kun menen kahareisin päälle seisomaan ja siitä sitten taivuttaa jalan ylöspäin. Tämä tietysti vaatii vähän maavaraa, kovin lyhyillä loppuu aikuisten sorkkia leikatessa vapaa tila jalkojen välissä.

Petri
« Viimeksi muokattu: 17.10.10, 20:57 kirjoittanut Petri » tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 18.10.10, 07:43 »

Minä leikkaan takasorkat samassa asennossa kuin kengittäjä vuolee hevosen kavioita, eli lampaan jalka tukevasti omien jalkojen väliin ettei saa potkittua sitä irti ja siinä sitten napsin. Etujalankin pyrin tukemaan jalkaani vasten niin ettei pysty vatkaamaan sitä edestakaisin leikatessa.

Tärkeintä on asennossa se, että lampaalla on siinä hyvä olla eli ei nosteta liian ylös tms, ja se että kun kerran on kiinni otettu niin potkimalla ei jalkaa irti saa....Näin minun mielestä  hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 18.10.10, 08:56 »

Ei taida siellä päin olla esim. ketään lampolalaista, joka kävisi auttamassa sut alkuun?
Olisitpa ollut täällä lähempänä, tyyliin Joutsassa... olisin tullut käymään  hymy
tallennettu
MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 18.10.10, 09:09 »

Mutta ei tuo sorkkien leikkaaminen ole oikeasti vaikea oppia itse! Keritseminen on minusta paljon vaikeampaa, että saisi siistiä jälkeä aikaan silmänisku
tallennettu
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 18.10.10, 10:56 »

Mulla ei riitä maavara  silmänisku tohon kahareisin päälle -asentoon,mutta viuhtova takajalka pysyy hyvin,kun on kyljittäin lampaan vieressä ja kykkysiltään laittaa oman polven lampaan takajalkojen väliin,niin että lammas saa nojata.siitä sitten vaan nostaa lampaan jalan ja antaa sen itte hakea tasapainon,niin pysyy homma rauhallisena.
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,  kissat Kolli ja Viiru
Muska
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 18.10.10, 16:36 »

Mulla kans sama eessä ja en todellakaan tiedä miten saisin onnistumaan.  häh Oksasakset on kuitenkin terässä. sarkastinen
tallennettu

Mun ihanat lemmikit: uuhet Ronkeli, Uniikki, Ruusu, Lilja ja Töpsy, koirat Muska, Pablo ja Hertta, kissat ViiruKalle ja Rölli, jättikanit Pupsa ja Näpsä.
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 18.10.10, 17:29 »

Siinä on oltava erittäin päättäväinen ja varma vaikka ei olisikaan, mutta sellaista tulee esittää.
Niin ei se sillon edes niin kovasti potki.
Ja minusta se on helpointa kerinnän jälkeen kun lammas on jos seissyt ja alistunut kerintään, niin sorkat meni siinä samassa ilman potkimisia.
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 19.10.10, 22:18 »

Siinä on oltava erittäin päättäväinen ja varma vaikka ei olisikaan, mutta sellaista tulee esittää.
Niin ei se sillon edes niin kovasti potki.
Ja minusta se on helpointa kerinnän jälkeen kun lammas on jos seissyt ja alistunut kerintään, niin sorkat meni siinä samassa ilman potkimisia.

Joo, jos lammas aavistaa, että riuhtomalla voi päästä irti, niin sitten riuhdotaan. Jos taas potkiminen ei johda mihinkään, niin silloin ei juuri potkita. Tuo takasorkkien leikkuu kahareisin päällä seisten on mielestäni silleen hyvä, että lammasta voi tukea ja kun jalan taitaaa ylöspäin, niin se on potkimisessaan aika voimaton. Kuten myös silloin, kun etujalan siinä vieressä ollen taittaa "sorkka taivasta kohti" -asentoon.

Petri
tallennettu
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 19.10.10, 22:34 »

Mun metodi on vaivihkasesti hiippailla oksasakset ja linkkari taskussa illan päälle märeitään köllöllään jauhavien lampaitteni seassa ja sitten sinä samalla ku niitä hiljokseen puhuttelen, ni nipsutella ku on sorkat ojollaan. Tosi helppoo ku ei tartte taistella. Nipsin pikkusen kerrallaan, ni ei tule kipeitä 'vahinkoja' eivätkä opi pelekäämään. Isipoika oikein ite ojentaa mulle etusorkkansa karsinan laudan päälle,  ku arvelee tarttevansa manikyriä.
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 20.10.10, 07:02 »

. Isipoika oikein ite ojentaa mulle etusorkkansa karsinan laudan päälle,  ku arvelee tarttevansa manikyriä.
haha Kylläpä nauratti!
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Pippa
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 20.10.10, 10:31 »

vaivihkasesti hiippailla oksasakset ja linkkari taskussa illan päälle märeitään köllöllään jauhavien lampaitteni seassa ja sitten sinä samalla ku niitä hiljokseen puhuttelen, ni nipsutella ku on sorkat ojollaan.
Tuli harjoittelutilan emäntä mieleen vuosikymmenten takaa. Leikkeli lehmien sorkat samalla tavalla muikea hymy

Meillä isäntä vuolee lampaan sorkat puukolla kerinnän yhteydessä.
tallennettu
Pässinpojat
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 27.10.10, 07:35 »

Minä opettelin kans itse lyhentelemään(sivuleikkurit oli kätevät). Nappasen kärjestä vähän pois kerrallaan. Pyöristän terävät reunat. Sitten leikkelen kaikki ylikasvaneet reunat. Otan vähän kerrallaan ja jatkan toiste tarvittaessa. Ei ole vielä mennyt pieleen*kopkop*
Menee ihan hyvin paitsi nuo pässit alkaa kasvaa niin suuriksi, etten meinaa saada niitten takajalkoja otettua käsittelyyn.

Seisotan jotain reunaa vasten(vähemmän pakosuuntia), naru jossain kainalossa ettei pitkälle pääse. Etujalka vaan ylös ja pidän kiinni alkuriuhtomiset ja painan reunaa vasten koko ukkoa niin antaa leikata.
Rauhoittuu myös jos ojentaa etusorkan nenän eteen että näkee kun leikataan. Tarkkailee siinä niin on paikallaan.

Takajalat onkin aika show. Isompi pässi painaa varmaan minua enemmän ja kun menen takamuksen päälle hajareisin niin just ylettyy jalat maahan.. Siitä kun nostaa jalan ylös alkaa hurja rodeo ja yleensä minä häviän sarkastinen Kun alkaa potkia ja heiluu takapää niin en saa pidettyä itseäni tukevasti maassa ja pääsee irti/saa löysää ja jatkaa vaan..
Täytyy rakentaa siis joku "häpeäpuu", mihin laitetaan kiinni joka suunnasta hoitotoimenpiteiden ajaksi. Kumma kun muuten niin kiltit pässit rupeaa villiksi takasorkkien leikkuussa. Kai niitä pelottaa kun jaloista napataan kiinni piru
tallennettu
lumikello
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 27.10.10, 08:01 »

Meillä kävi sorkanleikkaaja. Voi että kävi kätevästi! muikea hymy Laittoi lampaat istumaan ja siinä leikkasi. Eivätkä yhtään siinä potkineet. Lupasi keväällä tulla kerimään ja leikkaa taas samalla sorkat. Itse kun yrittää istumaan laittaa niin saa painia jonkun aikaa. haha
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: