|
myyrähäinen
|
 |
« : 10.10.10, 00:18 » |
|
Viime kesänä perustin yhteen peltoon uuden nurmen, jossa ruokonataa,timoteita ja puna-apilaa. Kyseistä peltoa lampaat saaneet laiduntaa vapaasti tänä kesänä. Miksi rehevänä kasvava apila ei maistu.. Jäänyt muutoin maata myöten syödyssä kasvustossa apilalampareet syömättä. Miksi? Onko jollakulla samanlaisia kokemuksia puna-apilasta laitumessa..selitystä ilmiölle?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nivalan tila
|
 |
« Vastaus #1 : 10.10.10, 08:23 » |
|
onko kasvusto päässyt liian pitkäksi? puna-apila on aika kortista jos pääsee liian vanhaksi ja ei sitten maistu lampaalle. meillä puna-apila laidunten laidunnus aloitetaan hyvissä ajoin ennen kukkimista koska kukkavaiheessa on jo aika kortista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #2 : 10.10.10, 09:03 » |
|
Olen myös huomannut timotei-ruokonata-valkoapila-laitumella, että valkoapila jää viimeiseksi (pässikaritsoilla). Sitä aletaan syömään vasta kun kaikki muu on syöty, vaikka on matalaa, rehevää ja hentoa, sellaista omaan silmään herkullisen näköistä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
tosiharrastus
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #3 : 10.10.10, 09:47 » |
|
Meillä kanssa valkoapila tarkkaan jätetty syömättä, matalaa ja hyvän näköistä, - Leinosen kotisivuilla kuva ,jossa uuhetpäästetty näin loppusyksyllä pitkään valkoapilaan, - maistuskohan paremmin pidempikasvuisena ?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
shavia
|
 |
« Vastaus #4 : 10.10.10, 11:03 » |
|
Olen antanut itseni ymmärtää, että runsaasti ravinteita (typpeä) sisältävä laidunruoho maistuisi vähän huonommin. Joskus näkee esim. juottopaikan ympärillä, jossa lantaa on päässyt kertymään, ja pintavalunta vienyt ravinteita lähiympäristöön, niin nurmi kasvaa hyvin, mutta ei se näytä kelpaavan niin hyvin kuin kauempana kasvava vähän laihempi nurmi.
Olen minäkin havainnut, että apilat kyllä syödään, mutta vasta viimeisenä, vaikka valkuaispitoisuutensa vuoksihan ne olisivat hyvää rehua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
myyrähäinen
|
 |
« Vastaus #5 : 10.10.10, 18:58 » |
|
...on kasvanut muun kasvuston tahtiin, mutta kun muu on kaluttu maata myöten, niin apila tässä vaiheessa n. 20-25cm;n korkuista ja koskematonta.. rehevän ja herkullisen näköistä. Sitoohan se peltoon typpeä ja auttaa siten nuita muitakin ruohoja paremmin kasvamaan. Mutta valkuaisruuaksi sen tarkotin siemenseosta miettiessäni ja keljuttaa antaa ostojyviä valkuaiseksi samaan aikaan kun sitä olis omasta takaa maassakin niillä edessään.. Mutta kiitos kokemuksista.. Jo ajattelin, että on apilalajikkeesta kiinni..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #6 : 10.10.10, 20:35 » |
|
Mulla on yks pikkuläntti kylvettynä timotei-valkoapilaa,mutta kesällä oli pakko leikata lyhkäseksi,kun apila ei hävinnyt mihinkään,vaan alkoi tukahduttaa timoteitä.Nyt kun muuta ei ole,sekin on kaluttu aika tarkkaan. Mutta missä vaan kasvaa puna-apilaa,se kyllä häviää nopeasti,vaikka olisikin vähän vanhaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
siri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #7 : 10.10.10, 22:50 » |
|
Mulla myös nimenomaan valkoapilasta samanlaisia kokemuksia kun muillakin, eli ei oikein maistu. Kolmea eri lajikettakin on joten siitä se ei tunnu olevan kiinni. Olenkin ajatellut sen olevan liian äreätä pötsille ja lampaat itse ovat ajatelleet tasapainottaa ruokavaliotaan karttamalla sitä. Alkukesästä kun laidun alkoi olla aika syöty ja joutuivat syömään enemmän valkoapilaa, ripuli alkoi vaivata joitakin karitsoita joten taitavat ne itse jossain määrin tietää minkälainen pöperö pitää pötsin kunnossa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #8 : 11.10.10, 14:00 » |
|
En nyt muista tarkkaan, mutta Gretan kirjassa oli tosta apilasta. Se oli toisille aiheuttanut vaivaa. Harmittaa kun en muista oliko puna vai valko. Hän vain kertoi omiensa syöneen vaivoitta ja ihmetteli, kuinka se toisille aiheutti vaivaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
siri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #9 : 11.10.10, 15:55 » |
|
Puna-apilan on ainakin sanottu aiheuttavan puhaltumista. Samoin siinä voi olla kasviestrogeeneja jotka haittaavat tiinehtymistä.
Valkoapilalla näitä ongelmia ei pitäisi esiintyä. Sen sijaan mulla on ollut muutamia sairastapauksia jotka saattaisivat liittyä valkoapilan käyttöön. Ainakin yksi klostridioosi menee sen piikkiin (tai siis voisihan sen aiheuttaa mikä tahansa voimakas ruokinta). Sitten on vielä yksi mystinen äkillinen kuolemantapaus ja yksi uuhen takapään halvaantuminen. Seleenillä tätä uuhta hoidettiin, mutta en tiedä paransiko sen seleeni vai aika.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
marjojk
|
 |
« Vastaus #11 : 12.11.10, 21:21 » |
|
Sama juttu meillä apila suurta herkkua,ihan olen hämmästynyt et valkoapila ei maita??
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nivalan tila
|
 |
« Vastaus #12 : 13.11.10, 09:20 » |
|
meillä laidun seos sisältää timoteite-nurminata-valkoapila-punaapila laiduntavattasaisesti koko kasvustoa, minun mielestä on tärkeä huolehtia ettei laitumet pääse kasvamaan liian pitkäksi varsinkin puna-apila korsittuu jo ennen kukintaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|