|
Mara
|
 |
« : 21.03.06, 11:40 » |
|
Onko kokemuksia, millaiset seuraamukset tulee jos kantavat uuhet eivät saa minkäänlaista väkirehua? Joskus kuulin tai luin jostain tuollaisesta tapauksesta, mutta en muista puhuttiinko siinä jotain karitsatuloksista, kuolemista jne.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 21.03.06, 11:53 » |
|
No, mullahan tuli yllätyskaritsat uuhelle, jota en ollut tiennyt tunnuttaa ja seurauksena oli kolme karitsaa, joista yksi syntyi kuolleena ja kahdella eloon jääneellä oli 1,5 kilon painoero keskenään. Emä imettää ja hoitaa yhden karitsan moitteettomasti, toista eloonjäänyttä tuttipullotan. En tällä kokemuksella suosittele kenellekään tiineen uuhen tunnuttamatta jättämistä, vaikka tiedän yhden tilan, jossa uuhia ei tunnuteta, mutta siihen onkin syynä uuhien melkoiset ylimääräiset kilot sekä erittäin hyvälaatuinen säilörehu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #2 : 21.03.06, 20:48 » |
|
Onko kokemuksia, millaiset seuraamukset tulee jos kantavat uuhet eivät saa minkäänlaista väkirehua? Joskus kuulin tai luin jostain tuollaisesta tapauksesta, mutta en muista puhuttiinko siinä jotain karitsatuloksista, kuolemista jne.
Tiedän paikan, jossa annetaan vain noin 100g viljaa 5.kksta eteenpäin. Hyvät syntymäpainot. Perustuu erittäin hyvään säilörehuun.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
LaineenAuli
|
 |
« Vastaus #3 : 24.03.06, 23:05 » |
|
No, kyllä meillä meni useampi vuosi karitsoinnit pelkällä kuivalla heinällä ja kuivalla leivällä (+ melassi + kivennäiset + kerput). Elinkelposia kolmosia tuli silti. Karitsoinneissa ei mitään ongelmia. Painoista en sano mittään, koska meillä ei punnita. Terveitä ja pirteitä olivat karitsat, eikä eläinlääkärillä ole koskaan ollut huomauttamista. Nyt on rypsiä ja vähän vehnääkin aloiteltu pikkuhiljaa mutta jos tulee ongelmia palaan jatkossa vanhoihin tapoihini ja annan väkirehua vain selkeille "ongelmatapauksille", esim jos alkaa villaa irtoilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #4 : 18.05.06, 19:39 » |
|
Hm, eikös leivänkin voi laskea jonkinlaiseksi (joskin kevyehköksi?) väkirehuksi. Onhan siinä viljaa. Ja melassistahan saa energiaa. Mielessäni oli lähinnä sellainen tilanne jossa nämäkin jäävät pois. Siis kertakaikkiaan heinää ja piste.
Millaisia suomenlammasensikoiden karitsojen syntymäpainot muuten normaalisti ovat olleet? Kaikki eivät punnitse, mutta varmaan jotain summittaista kokoluokkaa voi antaa - maitopurkin, jauhopussin vai minkä kokoisia?
Ja millaisia ovat olleet pienimmät suht ongelmitta eloon jääneet, ensikkoemojen karitsat?
Tähän voi vastata myös yksärillä, jos ei halua kertoa julkisesti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #5 : 18.05.06, 20:27 » |
|
Meillä karitsoiden keskipaino on ollut siinä kolmen kilon paremmalla puolella. En ole huomannut ensikoiden tekevän yleensä sen pienempiä karitsoita, mutta niitä ei yleensä tule kahta enempää (meillä siis). Pienin meillä syntynyt oli 2,2 kiloinen. Heinissä on niiiiiiiin paljon eroja, että joillakin heinillä pärjää varmasti ihan hyvin ja toisilla ei sitten alkuunsakaan  Meillä on nyt ollut tosi hyvää säilöheinää ja mielestäni se on korvannut väkirehua tosi hyvin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #6 : 18.05.06, 20:48 » |
|
Väkiheinän pitäis vissiin olla vielä tuhdimpaa rehua kuin säilörehu. Muistaakseni ainakin sokeria enemmän. Välillä olen miettinyt että voiskohan väkiheinällä korvata viljaa kun se viljan jako on niin hysteeristä puuhaa. Mutta käytännössä sen tekeminen taitaa olla työläämpää. Pitää olla huippuhyvä korjuusää tai sitten kuivuri.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #7 : 18.05.06, 20:50 » |
|
Mulla syntyi yllätyskaritsat emolle, jota ei oltu millään tavalla tunnutettu (en tiennyt olevan tiine) eli se oli saanut vain säilörehua. Seurauksena oli kolmoset, joista yksi kuollut, yksi 1,0 kiloinen ja yksi 2,5 kiloinen karitsa. Kilon painoinen ei olisi jäänyt henkiin ellen olisi adoptoinut sitä. Mun mielestä normaali karitsa on kolmikiloinen, nelikiloinen on hyvä ja kaksikiloinen sellainen, mistä voi vähän olla huolissaan. Kiloinen on sitten sellainen, mitä en ikinä toivo ja viisikiloista ei ole koskaan vielä syntynyt. ;D
Mutta huom! Mulla ei ole IKINÄ poikinut yksikään ensikko.  :o Kaikki mun poikineet uuheni ovat olleet kokeneita emoja. Mun ensimmäinen oma ensikko poikii 22. kesäkuuta. Eli kultakimpaleeni Muru.  :-* Mutta eikös kuitenkin ensikot tee yleensä määrällisesti vähemmän karitsoita kuin kokeneet emot - eikä karitsoiden syntymäpainoissa pitäisi olla sen suurempia eroja ensikoiden ja kokeneiden välillä, vai?  ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #8 : 18.05.06, 22:05 » |
|
Mulla on ollut pari aika isoa karitsaa. Isoin painoi 6900g ja on jo aika ruhtinaallisen kokoinen vajaan viikon ikäisenä. Se syntyi ainokaisena vanhemmalle Jaalan emolle romansistaan saaristolaispässiin. Kuvittelin emon saavan vähintään kolmoset, eipä vaan tullut kuin yksi jättikaritsa, pässipoika. Toinen vanhempi Jaalan rouva sai samasta pässistä yksösen, joka painoi 6000g. Muut karitsat ovat sijoittuneet 3-5 kg haarukkaan.
Meillä teki ensikoista 2 uuhea kaksoset, kaksi uuhea yhden ja yksi uuhi kolmoset.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
onlytexel
|
 |
« Vastaus #9 : 18.05.06, 22:35 » |
|
Isoin painoi 6900g ja on jo aika ruhtinaallisen kokoinen vajaan viikon ikäisenä.
*Vaitsi, minkä rotunen??? :o t:Han
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #10 : 19.05.06, 08:22 » |
|
OOPS! Mä korjaan. Meillä teki 3 ensikkoa kaksoset, yksi yksösen ja yksi kolmoset.
Toinen korjaus. Pienin karitsa painoi 2,1kg muuten mainitsemillani painoilla.
6900g jättikaritsa on suomenlammas. Samoin tuo 6kg painanut. Mulla on vain maatiaisia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|