25.05.12, 04:57 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: karitsan saaneiden uuhien ruokinnasta  (Luettu 412 kertaa)
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 19.03.06, 10:17 »

Mulla ei ole nyt Greetan Raamattua käsillä, joten kyselen teiltä.

Aiemmin kun karitsat ovat syntyneet niin myöhään on vierotus tms käyneet kuin itsestään laitumella. Mutta nyt kun ne syntyivät jo tammi-helmikuun vaihteessa ja ovat täysin sisäruokinnassa, niin tulikin tenkkapoo. Eli kertokaas miten teillä:

- Missä vaiheessa alatte taas vähentämään uuhen ruokamäärää karitsointien jälkeen? Miten muutatte sitä?
- Missä vaiheessa vierotatte karitsat? Vierotatteko vain pässikaritsat?
- Miten ruokitte karitsoita niiden ollessa 2 kk, 3 kk ja 4 kk vanhoja?

t mj
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 19.03.06, 17:47 »

No mä kun oon vain harrastelia.. oon vierottanut  pässit siinä 4-5 kk iässä..ettei tuu vahinkoja, eli silloin, kun alkaa pojalla olla kiinnostusta emoa kohtaan muutoinin kuin mahan alle..Nyt on tosi sulonen lokakuussa syntynyt.. ei vielä tiiä mitään poikain touhista, joten siellä se on, vaikka emo on jo vierottanut. Hirvittää pistää pikkupoikaa muitten isojen joukkoo.. tänään ollaan just vahdittu kuinka käy kun kääpiöpukki uhoo voimansa tunnossa... näyttäis siltä että Nipanen .. iso pässi sai tarpeekseen.., mutta pukit otteli neljä tuntia.. tais murkkupoika saada tarpeekseen uhoomisesta kaks vuotta vanhemman pukin kanssa.. mutta en taida enää päästää sisälle.. kun ei tullut rumihia..ai niin se ruokinta.. meillä yliruokitaan kaikkia, joten ei siinä tarvii miettiä saako uuhi liikaa tai liian vähän,  tytöt on kaikki pihatossa.. paitsi kaks kääpiötä...
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Emma im memoriam

« Vastaus #2 : 19.03.06, 20:23 »

Mulla ei ole nyt Greetan Raamattua käsillä, joten kyselen teiltä.

Aiemmin kun karitsat ovat syntyneet niin myöhään on vierotus tms käyneet kuin itsestään laitumella. Mutta nyt kun ne syntyivät jo tammi-helmikuun vaihteessa ja ovat täysin sisäruokinnassa, niin tulikin tenkkapoo. Eli kertokaas miten teillä:

- Missä vaiheessa alatte taas vähentämään uuhen ruokamäärää karitsointien jälkeen? Miten muutatte sitä?
- Missä vaiheessa vierotatte karitsat? Vierotatteko vain pässikaritsat?
- Miten ruokitte karitsoita niiden ollessa 2 kk, 3 kk ja 4 kk vanhoja?

t mj
Niin kauan kun on karitsat mukana meillä pidetään samalla tasolla kuin karitsoiden määrä vaatii ruokinta uuhilla.
Vieroitus: pässikaritsat aina kolmen kuukauden iässä, teuraaksi tai muualle myytäväksi tarkoitetut uuhikaritsat myös samalla kertaa, muuten viimeistään astutusten yhteydessä syksyllä.
Ruokinta karitsoilla on periaatteessa sama alusta asti, koska vain määrää lisätään puoleen kiloon väkirehua per päivä per karitsa asti. Kesällä ovat kutakuinkin pelkällä ruoholla.

tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: