25.05.12, 04:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: tuet yms  (Luettu 1529 kertaa)
nelli
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 13.09.10, 12:39 »

Kuinkahan moni on onnistunut saamaan tukia aloittamiseen ja kuinka moni on saanut aloitettua ilman tukia. Soitin elyyn ja tiedustelin aloitustukea ja elinkeinolaskelmaan saatavan tuen mahdollisuutta. Sanottiin suoraan että lammastalousasiat saa laittaa romukuoppaan sillä ei elä. sarkastinen
tallennettu

Laumaani kuuluu: 10 lammasta, 4 pässiä, 9 kanaa 8 nuorikkoa
,1 kukko, 4 kania, 3kissaa, paimenkoira, 1 kilipukki, akvani sekä 6 ihmistä silmänisku
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 13.09.10, 14:48 »

höpöhöpö   reteä Lammastalous on trendikästä ja hevostalouden ohella ainoa maatalouden kasvava ala. haha

Innovatiivinen ja ahkera ihminen saa siitä kyllä elannon itselleen. Itse saimme myöntävän aloitustukipäätöksen vuonna 2006.
tallennettu

tosiharrastus
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 13.09.10, 21:43 »

Minulla kanssa samansuuntainen kokemus kuin kysyjällä ,- Täällä Farmakeskuksessa muka eri asioiden asiantuntijoita, kysyin apua ivestoinituen hakuun lampolan suhteen. Joku ukko viimein vastasi puhelmeen ja sanoi suurin piirtein ,että " unohda koko juttu " .
joten se Farmakeskuksen palveluista, no se ei kyllä tukia jaa, mutta kuvaa asenteita.
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 13.09.10, 23:30 »

Itse kun aloitimme neljä-viisi vuotta sitten, niin täällä pohjoisessa oli sellainen epävirallinen linjaus, että investointitukia (=lampola) varten olisi oltava vähintään 100 uuhta, mieluummin enemmän. Itse rakensimme 150-230 uuhelle sopivan (riippuu vähän karitsointirytmistä) ja ainakin investointitukea tuli. Aloitus- ja muita nuoren viljelijän riemuja emme saaneet, olimme ehtineet niukasti liian vanhoiksi.

Petri
tallennettu
tumpelo
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #4 : 14.09.10, 07:59 »

Ei kait kukaan liiketoimintaa perusta tukien varaan ?? Meillä tuo uus pihatto nyt "viittä vaille" valmis, ka. n. 120000 - 150000 E ja inv. avustus n. 30000. Tuohon summaan enenpi kuin tyytyväinen.
Lampolan olisin joka tapauksessa rakentanut, koska vanha liian pieni.
Aloitustukia ei saatu, silloinen TE-keskus ilmoitti että tila elinkelvoton ( 8 vuotta sitten).
tallennettu

lauma koiria, kissoja, lampaita, mukuloita yms.
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #5 : 14.09.10, 08:23 »

Katsin kanssa samaa mieltä. Oikeastaan sanoisin, että hevostalous on eniten kasvava ja "rahakkain" bisnes oikein hoidettuna, mutta lampaillakin elää. Jopa aika pienellä tilalla, kunhan on valmis tekemään asioita vähän totutusta kaavasta poiketen ja liittämällä sivubisneksiä tarpeen mukaan ja ajan salliessa.

tallennettu
Pikkis
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 14.09.10, 09:08 »

Itse sain tänä kesänä myönteiset päätökset niin nuoren viljelijän aloitustuesta kuin myös investointiavustuksesta (uuden lampolan rakentaminen, 150 päätä).

Mutta onpas vain joillain sattunut kohdille nihkeitä virkailijoita, kun heti kättelyssä tyrmätään. Papereita saa kyllä pyöritellä ihan mukavasti avustusten eteen, mutta onhan siitä saatava hyöty kuitenkin aina elämässä eteenpäin.hymy Ja kyllähän niitä avustuksia luulisi irtoavan, kunhan osoittaa elinkeinosuunnitelmilla ym. dokumenteilla, että tila on elinkelpoinen. Rohkeasti vain!  haha
tallennettu

nelli
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 14.09.10, 09:30 »

No eipä sitä avustuksilla kukaan varmasti ajattelekkaan elävänsä sarkastinen
Mutta ottaa päähän kuin ei edes elinkeinosuunnitelmaan täällä saanut tukea jos lammastaloutta harkitset.
Soitin suoraan sille ihmiselle elyyn  joka tukiasioista täällä päättää ja sanoi ihan suoraan ettei lammastaloudella elä ja että voin heittää suunnitelmani romukuoppaan. En edes kerennyt kertoa suunnitelmiani. Kannusti vain kovasti lypsykarjatilan ostamaan.
Pitäisi keskittää kuulemma samantalouslinjat samoille alueille ja täällä ei paljon lammastiloja ole.
Siksi lammastalous olisi minusta juuri hyvä vaihtoehto kun täällä ei ole muita lähellä. Lisäksi psytyisin tekemään muutakin hommaa samalla hymy
Eikä mun lampolaa tarvis edes rakentaa.... tuossa kököttää taloa vastapäätä 300m2 navetta joka on jo muutettu puoliksi lampolaksi. Nyt ois enää toinen puoli remppaa odottamassa niin olisi tilaa.
Peltoa ois tarvis lisää ja siihen ois pankissa käytävä moikkaamassa ja jos ei edes suunnitelmaan saa tukea niin kyllä se jo tympäsee. Mutta jos sitä keksis jotain.

tallennettu

Laumaani kuuluu: 10 lammasta, 4 pässiä, 9 kanaa 8 nuorikkoa
,1 kukko, 4 kania, 3kissaa, paimenkoira, 1 kilipukki, akvani sekä 6 ihmistä silmänisku
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 14.09.10, 20:14 »

Eräs lampuri kertoi, että aloitustukea hakiessaan laskelmat tehtiin sekä emolehmä- että lammastaloudelle.  Laskelman tekijätkin kuulemma itsekin hämmästyivät, kun lammastalous näytti kannattavamamalta.  Laskelmat tehtiin sen mukaan, että kaikki liha myydään teuraastamolle.

Mekin olemme saaneet investointitukea sadan uuden lampolaan.  Itse aluksi suunnittelimme viittäkymmentä, mutta sadalla sanoivat nuo laskijat näyttävän elinkelpoiselta.

tallennettu
HanaDeka
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 15.04.11, 19:48 »

jos siis puhutaan 50-100-150 päästä rakennuksen kooksi, tarkoittaako se siis puolta vähempi uuhia? eli tuohon päälukuun laskettu mukaan karitsat?
tallennettu
OttoM
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 15.04.11, 21:59 »

jos siis puhutaan 50-100-150 päästä rakennuksen kooksi, tarkoittaako se siis puolta vähempi uuhia? eli tuohon päälukuun laskettu mukaan karitsat?
Yleensä käytetään yksikkönä uuhia eli siihen tulee sitten karitsat lisäksi..
tallennettu
OttoM
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 15.04.11, 22:02 »

spv tehty 2005 saatu kaikki mahdolliset tuet. Samalla rakennettu lampola 140 uuhelle (1100m2) saatu maksimi tuet. Olen iloinen, että spv sattui "parhaaseen" rakoon. Nyt rakennellaan sitten lisää pienemmillä tuilla. Spv:ssä käytettiin ammatti apua, muuten paperi"sota" hoidettu itse. Tarvittaessa voin yrittää auttaa jos on ongelmia.
tallennettu
kaarina
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 18.04.11, 20:39 »

Olisko kellään ajatusta osuustoiminta- lampolasta? Jos jollain olisi halua, niin minä ainakin lähtisin osakkaaksi. Lammaskokemus 10 vudoen ajalta antoi kyllä uskoa alan kannattavuuteen, ja luomumarkkinoihin. Jos vielä Uudeltamaalta, tai Kymen läänistä....
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: