25.05.12, 04:26 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: sorkkien hoito  (Luettu 690 kertaa)
120563
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 01.09.10, 23:29 »

Ketä kertoisi sorkkien hoidosta/leikkaamisesta...ketä sen tekee...eläinlääkäri tms. Kuinka usein se tulisi tehdä...vai riippuuko sorkkien kasvuvauhdista jne. Mitä sellanen keskiverrosti kustantaa? jne jne. Haluaisin "vihreänä" lisää tietoa kaikista...opuksia olen lukenut ja tietoa hankkinut. Olen kuitenkin sitä mieltä, että on hyvä kysyä asiaa suoraan niiltä, ketkä asioiden kanssa on ollut tekemisissä...eli teiltä?
tallennettu
Tsinnia
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Uuhikaritsa

« Vastaus #1 : 01.09.10, 23:53 »

Itse leikataan sorkat kerinnän yhteydessä eli kerran vuodessa, tarvittaessa useamminkin.
Me käytämme sorkkien leikkaukseen tavallisia Fiskarsin ohileikkaavia pieniä oksasaksia.
tallennettu
kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #2 : 02.09.10, 10:20 »

Pyydä ensimmäiselle kerralle joku kokeneempi lampuri tai esim. kengittäjä (varmista, että on joskus oppinut sen taidon - ihan kaikki eivät osaa) näyttämään kuinka sorkat leikataan. Homma on sen verran helppo, että sen jälkeen onnistuu varmaan sinulta itseltäsikin hymy
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 02.09.10, 10:55 »

Googleen kun laittaa esim. sorkkien leikkaus, niin saa tietoa kuvien kanssa, jos ei ole ketään kuka näyttäisi.
tallennettu
120563
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 02.09.10, 13:16 »

Hei
Kiitos kaikille kovasti neuvoista ja vinkeistä sorkkien hoidon suhteen...tiesin että oikeat neuvot tulee teiltä...kiitti lampurit:)---taas kun pähkäilen asioita niin laittelen uusia kysymyksiä:).
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 03.09.10, 22:31 »

Itse leikataan sorkat kerinnän yhteydessä eli kerran vuodessa, tarvittaessa useamminkin.
Me käytämme sorkkien leikkaukseen tavallisia Fiskarsin ohileikkaavia pieniä oksasaksia.
Oksasakset koville sorkille, vanhoille uuhille. Muille saman valmistaja samanlaisilla kahvoilla olevat "kalasakset" ovat kätevämmät. Itselläni on leikkuuhommissa molemma aina tarjolla: kalasaksilla tehdään niin kauan, kunnes niitä oksasaksia (niiden leikkuuvoimaa) tarvitsee.

Petri
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #6 : 04.09.10, 07:41 »

Jos sulla ei vielä ole lampaita niin mitäpä jos pyytäisit myyjää näyttämään miten sorkat leikataan silloin kun käyt eläimiä itsellesi hakemassa  hymy Mä olen näyttänyt ainakin todella monelle karitsanostajalle kuinka homma tapahtuu.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
nelli
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 06.09.10, 08:59 »

Sorkanhoitaja, joka hoitaa lehmien sorkkia osaa myös näyttää  hymy
Mieheni on sorkanhoitaja ja on leikannut lehmien jälkeen myös muutamia lampaita tiloilta.
Tosin opin on saanut lampaiden sorkkiin minulta silmänisku
Mutta uskon että osaavat muutin hoitajat.

Se on myös hyvä neuvo, että kysyy suoraan lampaiden myyjältä miten sorkat leikataan käytännössä.
tallennettu

Laumaani kuuluu: 10 lammasta, 4 pässiä, 9 kanaa 8 nuorikkoa
,1 kukko, 4 kania, 3kissaa, paimenkoira, 1 kilipukki, akvani sekä 6 ihmistä silmänisku
Pässinpojat
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 11.09.10, 22:37 »

Ekan kerran meillä hoidettiin kerinnän yhteydessä. Sitten opiskelin asiaa itse, että tiesin mitä voi ottaa pois(hevosen kengitys minulle tuttua). Nyt sivuleikkurit, oksasakset ja viila käytössä ja olen itse napsinut ylimääräisiä pois.
Helppo ne on itsekin huoltaa, ellei esim.kerinnän yhteydessä hoideta ihan asiaan perehtyneen toimesta.
Leikkaan itse ylikasvaneet reunat(jotka käpertyy alle) ja nappasen kärjestä palan pois.
Googlella löytää jo hyviä ohjeita.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: