25.05.12, 04:21 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 3 4 [5]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: luomutilallisen lammaskiemuroita  (Luettu 3818 kertaa)
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #60 : 23.03.07, 20:25 »

Tuo ruuanjätteiden antokielto perustuu eläin- ja kasviperäisten jätteiden sekoittumiseen, ja sen kautta eläintautien vastustamiseen.  Ei liity sinällään luomutuotantoon.

Maunu Muorin tavoin saa tehdä: meillä on aina keitetty iso kattilallinen kaurapuuroa veteen, omista luomuhiutaleista ja siis tarkoituksella keitetty niin, että kanoille jää reilu annos.  Oikeaoppisesti kanoille saisi keittää puuron eri kattilassa.

En kyllä tiedä mitä kaikkea sitten saisi antaa, mitä ei.  Eviran sivuilta kuulemma löytyy tarkat ohjeet - jos joku jaksaa perehtyä, valistakaa!
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #61 : 26.03.07, 09:18 »

Mä oon antanut kanoille myös eläinvalkuaista .. ehkäsemään kannibalismia ja ihan sekotettuna niihin kanalaatikoihin..

Hullunlehmän taudin arvellaan kehittyneen siitä, että märehtijöille syötettiin eläinperäisestä teurasjätteestä valmistettua teollista rehua( siis sisältäen aivot ja selkäytimen) Noo mitään varmaahan tossa taas ei oo, ja esim lampaiden ja vuohien scrapie on tunnettu jo melkein 200 vuotta, joten en oo ollenkaan varma, miten moinen lehmien Bse kehitty.. pikkasen epäilyttää, että tautia on aina ollut ja sillä Britannian massateurastuksella ratkaistiin yksi ylituotanto-ongelma ja EU maksoi viulut.
tallennettu
anupentti
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #62 : 10.04.07, 21:50 »

Eihän kukaan vain sitten syötä kanoille ruuantähteitä? Sehän on ilmanmuuta kiellettyä, ollut jo vuoden. Meillä on parikymmentä maatiaiskanaa (horniolaisia), ovat kesyjä ja hauskoja - mutta eivät muni,vaikka on vaihdettu kauraa ohraan ja lisätty hernettä ruokaan. Niin, ja jos joku hapattaa maitoa kanoille, olettehan hakeneet siihen Eviralta luvan?

Marjukka, joko teidän kanat munii? Meille tuli kans munimiseen stoppi kun pistettiin kanat häkkiin, influenssalta turvaan, nääs. Ei tullu ees pääsiäiseksi yhtään munia..  Mikä mahtais auttaa? Luvattomia ruuantähteitä syövät kauran ja ohran lisäksi.
tallennettu
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #63 : 10.04.07, 23:28 »

Juu, nyt ovat kanat alkaneet munimaan. Sen olemme huomanneet, että vanhat kanat rikkovat ja syövät muniansa, eli en tiedä munivatko muutamia jo talvellakin.  Nyt munia tulee 5-6kpl päivässä, lisäksi sitten ne syövät itse varmaan useita, muutama on saatu kiinni itse teosta.

Hankimme hiljan käytetyn haudontakoneen, jota pääsiäispyhinä testailtiin, ja  tänään on täytetty munilla. Viime kesänä kanat hautoivat pihalla, mutta luulemme, että koiramme tuhoavat pesät tänä kesänä, tai ainakin useimmat. Yrittämme nyt saada uutta kantaa, jolla ei ole tuota munantuhoamistapaa.  Sitten kai ne vanhat kanat täytyisi hävittää....

tallennettu
anupentti
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #64 : 11.04.07, 10:20 »

mä oon kans epäilly että syövät munat ite, mutta kun en ole kertaakaan nähny enkä löytänyt edes kuoren kappaleita. Kanankalkkia olen pitänyt tarjolla, etteivät kalkinpuutteen takia söisi.. täytyy vielä kokeilla jotain homeopaattista hoitoa, kun vaan keksis mikä tepsis.
tallennettu
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #65 : 24.04.07, 18:23 »

Joskus kirjoittelin, että hevosia ei saa luomuun.  Nyt on tästäkin uutta tietoa: hevoset saa ja kannattaa hakea luomutarkkailuun, jos aikoo laiduntaa samoilla laitumilla kuin luomulampaita.  Mitään luomutukeahan hevosista ei toki saa.

Pirkanmaan TE-keskuksessa Marika Arrajoki-Alanen (nimi ei välttämättä ole oikein) on kyllä erittäin asiantunteva ihminen vastaamaan kaikkiin luomukysymyksiin. 
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #66 : 25.04.07, 09:07 »

Hymm.. mää oon vaihtanut isoillekin kanoille poikaskalkkiin(menee paremmin alas meidän nirsolaisille) ja lisäksi käytän simpukankuorirouhetta ( muniksessa on kaveri, joka tuo maahan) ja jos oon syöttänyt keittettyjä ylijäämämunia( pitkään keittettyjä), niin oon silpunnut ne kuorien kanssa, ihan pikkutipeillekin :hymy.
tallennettu
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #67 : 03.05.07, 19:11 »

Kyllä se maidon hapattamien on varmaan hirveen vaarallista kanoille.. ihmisille sentään saa tehdä viiliä vielä ihan itse, ja vasikoille hapanjuoton piimällä...
Kyll' maar homma taitaa olla niin, että eviran tädit on liikaa kaffitelleet rehunvalmistajien tilossa ja kustannuksella, kun on kokonaan unohtunut toi terve järki....kaikki pitäis ostaa pussissa, ja eihän sitä paskanmakuista munaa syö kukaan....

Oon monasti miettinyt, ettei meillä oteta ikinä mitään tukia vastaa, ettei tarvii noita älyyttömyyksiä noudattaa... ja elikoit saa elää tervettä luonnonläheistä elämää, mamiskan kokkaamilla sapuskoilla.

Mä epäilen myös, että pikkasen on rehuteollisuus taasen lobannut >surullinen

Mä luin tosta vihkosesta, joka tuli mmm-papereiden joukossa, että " Maitoa tuottavalla tilalla syntyvät maitopohjaiset tuotteet  voidaan käyttää tilan omien eläinten ruokintaan ilman ilmoitusvelvollisuutta Eviraan." Ja " Käsittelemättömän raakamaidon, raakamaitopohjaisten tuotteiden sekä niiden prosessoinnissa syntyvien sivutuotteiden käyttö on saliittu ainoastaan sikojen ruokinnassa."

Eikö tää nyt tarkoittais, että ei saisi juottaa ostettua tilamaitoa esim. emän hylkimälle karitsalle? Taas tosi fiksua toimintaa. Onneksi on noi omat maidontuottajat eli saa juottaa karitsaa, jos tarvii ja viiliäkin saa hapattaa kanoille, ilman Eviran tietoisuutta asiasta. 

Jos haluu, että kanat munii, niin täytyyhän niiden saada viilinsä ja keitetyt särkensä.  Ei ne kanat kyllä pelkällä viljalla ja kasvirehulla  muni kunnolla. Meillä ainakin huomaa muninnasta, jos on jäänyt kalasapuska tai viili saamatta. Meillä kanat on ihan kotitarvekanoja ja niille näköjään sai syöttää kalaa ja viiliä. Joka paikkaan Evira nokkansa lykkää.....

Tosin mulle jäi vähän epäselväksi, mitä Evira tarkoittaa "omia kotiseoksia" käyttävällä tilalla. Mä en sekoita kanoille mitään seoksia, laitan kalat ja viilin kuppiin ja nakkelen jyvät kolmanteen. Eli ei liene "oma kotiseos".
« Viimeksi muokattu: 03.05.07, 19:16 kirjoittanut Wilhelmina » tallennettu
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #68 : 23.05.07, 09:05 »

Marjukka, miten teillä on eläinten luomutuotanto lähtenyt käyntiin?

Mulla olisi ensi kesänä mahdollisuus liittää eläimet luomuun, kun siirtymävaihe on ohi. Pystytään silloin ruokkimaan eläimet tilan omalla luomuheinällä ja täyttämään 50% rehuomavaraisuus aste, kun tuotetaan kaikki karkearehu itse. Mua kiinostaa liittää eläimet, jos löydän vielä herneen tuottajan jostain lähistöltä. Meillä ei ilmastollisesti voi hernettä varmuudella puida, joten omatuotanto on poissuljettu. Mutta 15km päässä mantereella  herne tuleentuu. Millaisen ruokintasuunitelma olette luomueläimillenne tehneet? Mitä käytätte valkuaisrehuna?

Aulimaija, Liititkö eläimet luomuun?
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« Vastaus #69 : 23.05.07, 09:27 »

Ei uskallettu vielä kun ei rehun riittävyydestä/valkuaisrehun saatavuudesta ollut täyttä varmuutta. Toinen syy oli sama kuin Katsilla, eli tukipoliittisesti (=rahaa) emme olisi siitä hyötyneet kun tukikatto tuli vastaan muutenkin. Meillä on pellot luomussa ja lampaat syövät kesät sitä+ perinnebiotooppeja + pysyviä luonnonlaitumia. Kaura on myös luomua, mutta valkuaisrehu + säilis ei ole.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #70 : 27.05.07, 19:49 »

Meillä on valkuaisrehuna ollut vain hernettä.  Ensi vuonna, kun tulee vaatimus 100%  luomuruuasta, voinee melassinpuutteesta tulla ongelma? Minä ainakin olen siinä käsityksessä, että sitä ei saa luomuna.

Miten tämä tukikatto lasketaan?  Minulla ei siitä mitään tietoa.

Toistaiseksi ainakin luomun tiimoilta ei ole ollut isompia ongelmia.
tallennettu
paimenenkoira
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #71 : 20.06.07, 20:18 »

Ei uskallettu vielä kun ei rehun riittävyydestä/valkuaisrehun saatavuudesta ollut täyttä varmuutta. Toinen syy oli sama kuin Katsilla, eli tukipoliittisesti (=rahaa) emme olisi siitä hyötyneet kun tukikatto tuli vastaan muutenkin. Meillä on pellot luomussa ja lampaat syövät kesät sitä+ perinnebiotooppeja + pysyviä luonnonlaitumia. Kaura on myös luomua, mutta valkuaisrehu + säilis ei ole.

paljonkos tuo tuki katto on ? onko joku tilakohtainen ja mistä se lasketaan?
tallennettu

Errare humanum est.
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #72 : 21.06.07, 18:23 »

Ympäristötuen katto lasketaan lohkoittain. Yksivuotisten viljelykasvien kohdalla katto on 600 e/ha, monivuotiset puutarhakasvit 900 e/ha, muut viljelykasvit (esim.nurmi)  450 e/ha.

Siihen lasketaan ympäristötuki, lisätoimenpiteet, luomu ja alkuperäisrotutuet.

tallennettu

paimenenkoira
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #73 : 21.06.07, 22:43 »

Ympäristötuen katto lasketaan lohkoittain. Yksivuotisten viljelykasvien kohdalla katto on 600 e/ha, monivuotiset puutarhakasvit 900 e/ha, muut viljelykasvit (esim.nurmi)  450 e/ha.

Siihen lasketaan ympäristötuki, lisätoimenpiteet, luomu ja alkuperäisrotutuet.

ymmärsinkö oikein eli jos mulla on 50 uuhta karitsoineen 5 ha laidunta niin 5x450max ja siinä on sitten laitumen laitto tuet ja lampaiden tuet maksimissaan?
tallennettu

Errare humanum est.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: