|
marjukka
|
 |
« : 13.03.06, 16:10 » |
|
olemme nyt siirtämässä kotieläimetkin luomuun; lammasmäärää on tarkoitus kasvattaa. sähköpostitse tulisi hulvaton ohjeistus nivaska asian tiimoilta.
Tavaamista helpottaakseni, aion nyt hyödyntää kokeneempia: voinko lainata luomulampaitani kesälampaiksi? Pari tuttua kysellyt jo josko saisi niitä syömään pihapiirin reunustoja, jotka eivät toki ole luomupeltoja... eivätkä tavanomaisiakaan.
Eli menettävätkö eläimet luomustatuksensa jos siellä rouskuttavat?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #1 : 13.03.06, 16:27 » |
|
OT : Mäkin olen menossa luomuneuvojen kanssa miettimään viljelykiertoa. Minkälaista kiertoa te käytätte? Mulla on viljelyssä oleva peltoala pieni, alle 7ha. Lisäksi saan käyttöön 2,5 ha naapurilta luopumissopimuksen alaista peltoa, jos tarvin. Täytyy laskea kannattaako luomusopimus.
Eikö luomussa pidä olla 95% kuiva-aineesta luomuruokaa? Jos ovat naapurin ei-luomupellolla syömässä jää tuo vaatimus täyttymättä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
marjukka
|
 |
« Vastaus #2 : 13.03.06, 22:18 » |
|
Lampaat eivät söisi pellolla, vaan toisella kesälampaiden haluajalla on iso, osin luonnontilainen tontti, jossa vanhaa niittyä ja toisella myös raivattavaa pusikkoa. Siis täysin lannoittamatonta.
Voiko niitä jotenkin "luomuttaa"?
Viljelykiertoomme kuuluu heinää, viherkesantoa ja vähän viljaa. Rypsin viljely omiin tarpeisiin suunnitteilla.
Uskoisin, että luomuun siirtyminen kannattaa - sitä tukee nykyinen EU-viljely tukipolitiikka. Mieheni juuri näytti luomuneuvojan mallilaskelman kertoverto viljatilasta luomuna ja tavanomaisena: ero oli useita tuhansia euroja luomun hyväksi. Meille luomuviljely on ainoa vaihtoehto - kemiallisten lannotteiden käyttö tuntuisi niin järjettömältä!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pirre
|
 |
« Vastaus #3 : 14.03.06, 02:45 » |
|
Tuo kesälammasongelma ratkeaa mielestäni niin, että annat kesälampaiksi paistiksi meneviä pässejä, jotka teurastetaan laidunkauden päätyttyä. Tosin ne yksilöt eivät tietenkään ole "virallisia" luomulampaita, mutta onko sen niin väliä varsinkaan jos lihat menevät omaan käyttöön tms?
Muussa tapauksessa lampaasta tulee käsittääkseni uudelleen "luomu" siirtymäajan jälkeen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #4 : 14.03.06, 10:13 » |
|
KTTK: n Luonnonmukaisen tuotannon ohjeet - eläintuotanto kirjasen mukaan tilalla voi pitää tavanomaisesti kasvatettuja ja luomuelukoita vain siinä tapauksessa, että ne ovat eri eläinlajia. Siihenkin pitää anoa lupe Te-keskukselta, jos laiduntaa tavanomaisesti kasvatettuja elukoita luomulaitumilla.
Tän perusteella ei vois pitää luomu ja ei-luomulampaita. Mun elukat ei tule siirtymään luomuun, vaikka pellot menisikin. Eläimet siirtyvät sitten vasta, kun luomuheinää on omasta takaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
marjukka
|
 |
« Vastaus #5 : 14.03.06, 16:44 » |
|
okei: kiitos Wilhelmiina! Tympii kun reteesti lupasin niitä kesälampaita, kun ei sitten onnistukaan.
Meillä siirretään myös hevonen ja poni luomueläimiksi- niistäkin ymmärtääkseni saa sitten sen eläinyksikk´Ã¶perusteisen luomulisän.
Pellot on olleet luomussa jo vuosia... ja vieraita hevosia ollut laiduntamassa. Eli nyt sitten haettava lupa siihenkin; kai se nyt on pelkkä muodollisuus. Tiedätkö Wilhelmiina tarkemmin siitä luvanhausta: onko siihen joku oma lomakepohja?
Oisko meidän jo aiempina vuosina hakea lupa ei-luomueläimet laidunsivat luomupelloillamme? Siis onhan monella tilalla vain pellot luomussa, mutta eläimet ei. Byrokratia kukkii....
Etkö Wilhelmina sitten vielä ensi kesänä tee heinää omilta mailtanne?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #6 : 14.03.06, 18:24 » |
|
Mulla olis tarkoitus tehdä heinää omilta pelloilta. Mutta kaurat ja rypsirouheet on vielä tavanomaisia ainakin syksyyn asti. Samoin heinät. Eli aikaisintaan ensi syksynä olisi eläimillä mahdollisuus siirtyä luomuun, jos tuo mun navettarakennus täyttää luomuehdot. Mä en ole vielä mitannut ikkunapinta-aloja.
Mä en tiedä onko te-keskuksella jokin lupahakemus valmiina.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #7 : 14.03.06, 18:26 » |
|
Osaako joku valaista mulle mahdollisimman yksinkertaisella tavalla, että kuinka suuri rahallinen etu on siitä jos laittaa eläimet luomuiksi  Mua kiinnostaisi siis eurot/lammas.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #8 : 14.03.06, 18:30 » |
|
Huomaan, että olen unohtanut yhtä ja toista noista luomuun siirtymisen kiemuroista. Meillä on ollut kaikki eläimet ja pellot luomussa runsaat kymmenen vuotta, eli sikäli menee rutiinilla  ;D  Ostamme kauran ja herne-ja rypsilisät toisilta luomutuottajilta eli varsin vähän jää luomun ulkopuolelle. Pässeillä on luomurehun määrä 99,9 - 100% riippuen lasketaanko kivennäinen luomuun  :  Minä en puutu tuohon rahajuttuun, kun meillä on oma ohjelma rahan osalta täällä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #9 : 14.03.06, 20:11 » |
|
Tuolta löytyy jotakin rahapuolen viitettä. http://lomake.mmm.fi/ShowFile;jsessionid=5083254666F422852DF30070B260A54A?ID=11674&LUOKKA=544Hehtaarilta sais noiden mukaan 147¤ siirtymäkaudella ja sen jälkeen 102 euroa. Lisäksi 0,5 eläinyksikköä kohden lasketaan tukea sitten lisää 98¤/ha. Jos eläinyksiköt jää alle 0,5/ ha , saa jäljelle jääviltä peltohehtaareilta sitten vain luomuviljelytukea. 1v Lammas ja vuohi vastaa 0,15 eläinyksikköä. Tuossa linkissä on tämä asia varmaan huomattavasti selkeämmin selitetty. Marjukka: Mulla on vähän samanlainen "laidunongelma" kuin sulla. Mä saisin naapurilta 2,5 ha tilakeskukseemme rajoittuvaa laidunmaata käyttöön, mutta se on luopumissopimuksen alaista eli en voi tehdä siitä vuokrasopimusta. Jos siirrän eläimet luomuun, en tiedä voivatko laiduntaa tuolla niityllä. Mä aioin kysyä tuota samalla, kun teemme viljelykiertosuunnitelmaa luomuneuvojan kanssa. Naapurin pellot ovat kyllä olleet vuosia myrkyttä ja lannoituksetta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Katjuska
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
edesmennyt päähunni, Rohkelikko
|
 |
« Vastaus #10 : 15.03.06, 08:48 » |
|
Asiasta kukkaruukkuun. Muistankos oikein, että luomupellot kärsivät usein seleenin puutteesta? Tai että luomupelloissa on ainakin tavanomaisia peltoja vähemmän seleeniä?
Mitä muita ruokintaan vaikuttavia erikoisuuksia mahtaa olla? Enkä siis tarkoita rehujen luomuisuutta, vaan ravitsemuksellisia ominaisuuksia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #11 : 15.03.06, 10:23 » |
|
Katjuska: Tarkoitatko sä rehujen kivennäis-, hivenaine ym. pitoisuuksia? Eli onko luomurehuissa mahdollisesti eri määrä jotakin hiv. tai kiv.ainetta?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Katjuska
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
edesmennyt päähunni, Rohkelikko
|
 |
« Vastaus #12 : 15.03.06, 21:42 » |
|
Jeps, juuri tuota. Unenpöpperössä ei vaan oikein osaa pukea ajatuksiaan tekstiksi. Ei ole eka kerta ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #13 : 16.03.06, 09:53 » |
|
Asiasta kukkaruukkuun. Muistankos oikein, että luomupellot kärsivät usein seleenin puutteesta? Tai että luomupelloissa on ainakin tavanomaisia peltoja vähemmän seleeniä?
Siis juu, esim. seleeniähän ajetaan keinolannoitteiden mukana lisää peltoihin joka vuosi. Luomussa ei sitä lisätä ja täsät seuraa, ettei seleeniä ole yhtä paljon. Seleenilisäähän saa myös antaa eläinlääkärin kanssa neuvoteltuaan, esim. meillä täällä on krooninen seleenivajaus maaperässä - myös keinolannoittajilla. Eli on pakko antaa eläimille seleeniä lisää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #14 : 16.03.06, 13:21 » |
|
Tähän hätään en löytänyt viitettä tutkimukseen, mutta luomuperunan, kevätvehnän ja nurmen laadussa on todettu ainakin ero tavanomaiseen. Luomuviljellyt tuotteet sisälsivät enemmän valkuaista, enemmän välttämättömiä amonihappoja, enemmän C-vitamiinia ja vähemmän nitraattia. Tutkimus on tehty Ultunasssa ja Järnassa Ruotsin maatalousyliopistolla.
Toisissa tutkimuksissa on selvinnyt, että luomuviljellyt vihannekset kehittivät erilaisia ihmiselle hyödyllisiä yhdisteitä enemmän kuin tavanomaisesti viljellyt.
Englantilaisissa hiven- ja kivenainemittauksissa on todettu dramaattiset erot, jopa 30% eri kivennäis- ja hivenaineiden määrissä luomun eduksi. Muistaakseni kalsiumia oli kilossa tehoviljelytä porkkanaa jopa 30% vähemmän.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|