25.05.12, 04:06 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Syyskaritsat ja kevätkaritsat  (Luettu 656 kertaa)
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« : 19.08.10, 17:03 »

Meilläkin on nyt sitten kokemusta loppukesän karitsoinnista tähän mennessä 3 uuhen ja 6 karitsan verran.
Oikein lupaava ajankohta tämä!

Kovasti tällä vähäisellä kokemuksella tuntuu siltä, että karitsat ovat virkeämpiä ja jotenkin "jämäköitä". Erityisen mielenkiinnolla odotan, millainen "justiina" tuosta meidän reilun viikon ikäisestä Lola-rygjasta oikein kehittyy, "raamit" on ainakin kohdallaan! Onko ansio hyvän ajankohdan, hyvien geenien vai sekä-että ?

Odottaisinkin teiltä muilta kommentteja, jos teillä on kokemusta molemmista ajankohdista.
Mitä hyvää ja mitä huonoa? Jos voisitte valita vain toisen, kumpaan kallistuisitte ja mistä syystä? Onko karitsoiden koolla, virkeydellä, rakenteella, terveydellä, kehittymisellä, kasvulla eroja syntymisajankohdan mukaan?
tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 21.08.10, 18:08 »

Kokemusta on viime syksyltä ja nyt tänä on syntynyt 10 karitsaa.  Eli voi olla, että muutaman vuoden kuluttua, kun kokemusta on kertynyt, ajattelen toisin...

Meillä on talvikaritsointeihin lämpöeristetty tila, joka varmaan parhaiten toimii noin neljälläkymmenellä uuhella.  Eli ympärivuotisuudella saa alkuvaiheen tilantarvetta jaettua.  Oma jaksaminen & ehtiminen: ei kerralla niin suurta määrää valvottavia, merkittäviä, punnittavia jne.

Toisaalta taas talven aikana on oltava useammanlaisia ryhmiä, kun on oltava  tilat emille pikkukaritsoineen, omat tilat vieroitetuille jne.  Entä jos sattuukin syntymään vain yksi-kaksi toista sukupuolta?

Viime vuonna meillä oli syyskaritsointi syyskuussa, ja minusta tämä elokuu vaikuttaa paremmalta: ainakin tiinehtyvyys on tänä vuonna parempi, ja on valoisampaa & lämmintä. 

Viime vuonna oli tiinehtynyt kolmannes astuteista, nyt yksi lienee tyhjä.  Tällä pienellä otoksella en huomannut eroa kasvuissa tms.

Tässä nyt alkajaisiksi, jatketaan keskustelua!
tallennettu
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 06.09.11, 07:47 »

Onkos sulla Orvokki syyskaritsoita tänä syksynä?

Meillä on, lähemmäs viisikymmentä jo syntynyt, ja tähän asti olen oikein tyytyväinen ajankohtaan.Meillä on emoilla on kaksi isoa sisäkarsinaa ja tarhata vapaa pääsy laitumelle.  Karitsoinnit on minusta helppo valvoa: poikiva hakeutuu laumasta erilleen omaan rauhaansa.  Vain tarvittaessa olemme laittaneet emon karitsoineen  karitsakammariin.

Ensi vuodella taidamme kasvattaa syyspoikivien ryhmää vielä muutamalla uuhella.

Onkos joku ihan laskenut syyskaritsan kasvatuksen hinnan vs kevätkaritsa: rehu kalliimpaa, kun eivät syö itse sitä laitumelta jne?
tallennettu
hannaleena
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 06.09.11, 09:02 »

Meillä eilen illalla poiki viimeinen uuhi keväisestä astutusryhmästä  muikea hymy Ja yleisilme tällä hetkellä lampolassa on, sanoisinko, että aika pilkullinen  haha .
Ajankohtaan olen tyytyväinen ja sopii nyt meille. Uuhia ryhmässä 8 ja tunnutusta en tehnyt muuta kuin mitä laitumella olivat ja viikkoa ennen l-aikaa siirrettiin kotiin puhtoiseen lampolaan. Ja laidun vapautuu syysastutusryhmälle. Kaikki synnyttivät joko ennenkuin aamulla menin käynnille tai illalla viimeiseksi ennen auringon laskua. En ole pitänyt vielä mitään valoa sisällä. Tähän mennessä punnitutut karitsat ovat 2,3-4,3 kg ja loputkin menevät samaan haarukkaan.
Vain yhdelle tein karsinan ja nyt ymmärtää jo lastenhoidon päällekin jotakin. Karitsat ovat tosi reippaita ja synnytykset on kaikki mennyt kuin oppikirjasta vaikka 6 näistä oli ensikertalaisia. Nämä saavat olla tässä lampolassa niin kauan, että otan muut lampaat laitumelta ja kotiin tulevat sitten taas astutetut uuhet ja nämä siirtyvät viileämpään lampolaan talvehtimaan. Tämä järjestely ei oikein edes rasittanut mitenkään ja punnitukset ym. on tullut hoidettua säntillisesti ja kuivurillakin on pitänyt välillä yöllä rampata, niin on samalla sitten kurkistettu lampolaan eli kaksi kärpästä....
Kokemusta on myös kesäkuun poikimisesta, mutta se ei toiminut meillä oikein hyvin ja sitä en edes enään harkitse.
Mitään summia en ole laskenut, mutta tunnutusajan väkirehu jäi pois, mutta toisaalta nyt ollaan jo jouduttu käyttämään säilörehua, kun ei ehditä niittämään ja keräämään pellolta heinää.
Ja teuraspässien kasvatus taitaa tulla sisätiloissa kalliimmaksi, mutta oletan, että kasvatusaika jää lyhyemmäksi.
tallennettu
katanka
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 06.09.11, 10:36 »

Mulla ensikertaa syyskaritsointi käynnissä. Uuhet, jotka nyt synnyttävät ovat aikaisemmin karitsoineita. Selkeästi saavat kakkosia, kun keväällä saavat samaiset kolmosia. Karitsat hyvän kokoisia. Tunnutitteko uuhia laitumelle? Minä tunnutin, mutta vähän vähemmän kuin keväällä sisälle karitsoivia.
Itse katson eduksi sen, että on lämmintä. Itse mukavampi puuhastella karitsointihommia, eikä tarvitse lämpölamppujen kanssa pelehtiä. Toisaalta on varmasti kalliimpaa kasvattaa nämä sisällä, mutta pääsiäisen lähellä voi ottaa myös paremman hinnan asiakkailta ja menekki on varmaa.
Punnitukset ja kaikki muut on helpompi hoitaa sisätiloissa.
Ensi syksynä olen varmasti taas viisaampi. Aion osan kuitenkin karitsoittaa keväisin, mutta pyrkimys olisi siirtyä enemmän syksyyn. Keväisin tuntuu muutenkin olevan kädet täynnä työtä, joten sekin on syyskaritsoinnissa mukavaa, kun ei ole muita työruuhkia.
tallennettu
katanka
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 09.01.12, 11:22 »

Pistämpä tälle ketjulle jatkoa. Kaikki ei ole mennytkään niin hyvin, kuin alku näytti. Parilla uuhella ei imetys oikein onnistunut (keväisin ei ole ollut näillä ongelmaa), toisen uuhen karitsat jouduin kokonaan juottamaan ja toinen ei suostunut imettämään kuin yhtä kolmosista. Johtuuko hormooneista, vai mitä luulette? Kasvut eivät ole olleet kovin hyviä muutenkaan, hyvin suurta vaihtelevuutta. Olen ensikertaa syöttänyt kauraa ja härkäpapua, mutta karitsani eivät ole hyvin kasvaneet. Lammasneuvoja kävi ja ehdotti väkirehumäärän nostamista 500g/karitsa, siten, että 50g viikossa nostetaan. Punnitsin rehut tosi tarkkaan, mutta silti yksi karitsa puhaltui ekasta nostosta (selvisi kyllä), kun ahmi jonkun muunkin edestä. Hermostuin tästä ja vaihdoin härkäpavun rypsiin, jonka jälkeen on kasvu lähtenyt paremmin käyntiin. Edelleen tietenkin kasvu epäsuhtaista ja lampolassa on mielestäni liikaa rääpäleitä. Nyt kiinnostaisi tietää, miten teillä muilla on syyskaritsoinnin jälkeen mennyt ja mitä syötätte. Härkäpavusta tuli mulle huonot kokemukset, mutta en kyllä murskannut niitä ja voi johtua tästäkin. Lisäksi uuhilla oli mielestäni jotakin hormonaalista lievää häikkää, jota en osaa selittää,  imetysvaiheessa. Lisäksi vielä, vieroitin karitsat 8 viikon iässä. Rehusta vielä, että en uskaltanut tehdä kuin yhden noston tämän puhaltumisen vuoksi, mutta rypsissä on ilmeisesti paremmin potkua. Kaikki karitsoineet uuhet ovat ennenkin karitsoineet, eikä ongelmia ole ollut imetyksien suhteen ja lisäksi näiden kevätkartsoilla on ollut huomattavan paljon paremmat kasvut. Silti ei pidä luovuttaa vaan oppia tästä. Kokemuksia kaipaisin syyskaritsojen ruokinnasta muiltakin.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: