|
Petri
|
 |
« : 17.08.10, 22:24 » |
|
On noita maisemalaitumia osin aika rajusti "peruslannoitetuilla" vanhoilla navetantakusilla. Probleemaksi tulee nokkonen. Lammas ei syö, pääsee kasvamaan ja kun kilpailijat on syöty pois, niin vielä vankemmin rehottaa.
Niittämällähän saisi pois, mutta paljon on sellaisia rounikkoja, ettei koneella pääse eikä pysty. Luomussa kun ollaan, ei kovaa kemiaakaan sovi käyttää.
Mikä neuvoksi?
Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
marjukka
|
 |
« Vastaus #1 : 17.08.10, 22:26 » |
|
Minä olen viikatteella niitellyt, ja kyllä sitten eläimet mieluusti syövät, kun on kuivanutta. Tosin kasvaahan se uudestaan, mutta kyllä muutamassa vuodessa on jo selvästi vähentynyt... tai ainakin haluan uskoa niin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #2 : 18.08.10, 06:38 » |
|
Tuohan se meilläkin oli pahin ongelma lähes kahdeksan vuotta aika monella hehtaarilla....Laitoin raivaussahaan siimaleikkuriterän ja sillä olen suristellut muutaman kerran kesässä. Meneehän siihen aikaa, mutta ongelma on melkein kokonaan jo kadonnut. Ja lampaathan tosiaan syövät ne nokkoset hyvällä ruokahalulla jo pari tuntia niiden kaatamisesta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #3 : 18.08.10, 07:04 » |
|
Meillä kans on paljon nokkosta. Olen sitä välillä niittänyt pois ja TOIVON että häviää siitä ajan kanssa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #4 : 18.08.10, 07:12 » |
|
...Meneehän siihen aikaa...
Tämä tässä rassaa, tekemistä on nytkin jo liikaa... Eli kiitän vinkistä (jonka kyllä jo tiesin, tämä on enemmän sellaista uskonvahvistusta), mutta jos jotain vähätöisempää löytyy, niin edelleen otetaan vinkkejä vastaan. Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
HU
Uuhi

Poissa
Sukupuoli: 
IGOR
|
 |
« Vastaus #5 : 18.08.10, 07:54 » |
|
Ei nyt ole vinkkiä heittää, kun itsekin samaa asiaa mietin. Itsellä ei ole luomu rajoitteita ja seljapuskia myrkytän vuosittain, mutta nokkoset olen jättänyt rauhaan, kun olen mieltänyt ne yksi vuotisiksi, jolloin ainut apu olisi niitto ennen kuin siemenet on valmiita. Vai onko nokkonen monivuotinen?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tsinnia
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #6 : 18.08.10, 10:38 » |
|
Nokkonen on monivuotinen, tekee tosi kattavan ja kestävän juuriston jo yhdessä kesässä. Ja ihan älyttömän hankala hävittää kokonaan  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #7 : 20.08.10, 11:27 » |
|
?? meillä lampaat vetää nokkosta siltään nytte,kun se on vanhaa...liekkö laitumelta paremmat herkut syöty.Uuteen kasvustoon eivät koske kun niitettynä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
Anastacia
|
 |
« Vastaus #8 : 20.08.10, 14:10 » |
|
No ei se nokkonen kyllä niittämällä lähde vailla JF:llä kuinka siistisi nurmea useamman kerran kesässä, on kyllä nähty laitumilla, eli ensi keväänä myrkytetään nokkoskasvustot.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
siri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #9 : 20.08.10, 14:36 » |
|
Eikä se myrkyttäminenkään niin helposti välttämättä onnistu. Meillä ainakin on ollut ongelmia aineiden tehossa, viimeksikin näytti että hyvin kuoli mutta siinä ne taas vaan rehottaa  Taitaa glyfosaatti ja kyntö olla paras ratkaisu, mutta sehän ei toki sovi kun ei-luomu peltolaitumille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #10 : 20.08.10, 22:48 » |
|
Petri hoi.... sulta puuttuu yks aivan ilmanen työvoima nokkosten hävitykseen... Kalkkuna syö suoraan niittämätöntä..ja kun ne rassaa pusikoita, niin maistuu sitten jämät lammaksillekin.... mistähän saan ens kesälle ravinteikasta rehua  kalkatti on tosi helppokäyttöinen nokkosniitturi 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #11 : 21.08.10, 08:06 » |
|
Juu - ja muutama possu tekisi juuristakin selvää 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #12 : 22.08.10, 10:48 » |
|
Meillä vuohet söi nokkoset syksyllä, mutta keväällähän ne taas kukoisti. Possut kyllä rakastaa just nokkosen juuria!!
Minä en ole välittäny nuista nokkosista. Kerään aina ison kasan talveksi kanoille ja kun ne kerta kelpaa syksyllä lampaillekkin, niin eipä ne ole haitaksi. Meillä ne kasvaa muutenkin vain ojien reunoilla. Ne ei viihy pellolla mitä leikataan säännöllisesti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
myyrähäinen
|
 |
« Vastaus #13 : 22.08.10, 15:22 » |
|
pysyykö possu pihassa nokkosen voimalla vai tarviiko aitauksen..?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|