12.02.12, 21:10 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Heikko pikku pässykkä  (Luettu 435 kertaa)
saga
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 05.07.10, 11:02 »

Meillä karitsoi muutama päivä sitten yksi ensikertalainen, joka on jo aika vanha. Tuli meille alkuvuodesta ja oli edellisessä paikassa saanut viettää neitseellistä elämää. Ponnisteli ensin kovasti, ennenkuin sitten ajateltiin, että kyllä sitä nyt pitää alkaa avittamaan. Ensimmäinen tyttönen oli toinen jalka linkussa ja sen takia ei sitten saanut sitä alkuun. Se siis tuli ensin, heti alkoi ponnistamaan toista, syntyi pässipoika, joka oli vähän heikomman oloinen. Sitten meni aikaa jonkin verran, kun uuhi alkoi vielä tikistää ja sieltä tuli vielä pässipoika. Se oli niin onneton pieni ja heikko, ettei ollu muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa se sisälle keinoruokintaan. Yritin myös lypsää, jotta olisin saanut äidin maitoa, mutta kun just on kaikki heinätyöt ja remontit ja omat lapset, niin armahdin itseäni ja olen antanut sitä sekoitusta, mitä täällä sivuilla on neuvottu. Pässykkä alkoi piristyä ja toisena päivänä kävi eläinlääkäri ultraamassa tammaa, niin katsoi karitsankin. Sanoi, että ei muuta kuin hän laittaa vitamiinipiikin. Jatkoin samaan malliin, mutta eilisestä lähtien se on jotenkin veltostunut eikä jaksa oikein syödä. Maha on aika pinkeänä ja näyttää niinku yrittäs kakata kovasti. Kakkaa ja pissaa on tullut, mutta se on nyt vähän seisahduksissa. Olen hieronut vatsan aluetta ja antanut sille myös ihan laimeaa suolaliuosta sekä laitoin vähän ruiskulla öljyä peräreikään, jos se avittaisi. (Ayurvedassakin käytetään öljyperäruiskeita, auttaiskohan lampaalle)

No, nyt vain aloin kysymään, että olisko jollakulla jotain neuvoa. Ai niin, se tyttökaritsa voi oikein hyvin emonsa kanssa, mutta se toinen pässipoika kuoli vrk.n ikäisenä. Mulla on aiemmin enempi kokemusta vuohista ja joteski nämä karitsat on niinku herkempiä vai onkohan meillä vain ollu jotenkin huonoa tuuria näiden kans.
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Särmä

« Vastaus #1 : 05.07.10, 11:55 »

Kyllä mun käsityksen mukaan se öljyperäruiske voi auttaa, mutta se lienee parasta jo kehittyneeseen ummetukseen, voisit kokeilla antaa ruokaöljyä tai parafiiniöljyä suun kautta, niin suolisto liukastuu. En tosin tiedä voiko noin pienelle tulla ummetusta...? Onko karitsat saaneet vitamiinilisän 3 vrk iässä? Vai oliko tuo vitamiinipiikki juuri sitä? Itse annan Milkan ADE seleeniä. Tai sitten jos on syönyt itsensä ähkyksi, niin hiiva-sooda-vesi-litku vois auttaa. En tiedä minkälaisia määriä karitsa on saanut tosin. Toivotaan, että joku fiksumpi osaa neuvoa tarkemmin hymy

Aina on tietysti olemassa sekin vaihtoehto, että karitsa on jotenkin sairas tai ettei ole kehittynyt niin kuin pitäisi tms.
tallennettu

SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 05.07.10, 12:05 »

Mistään en tiedä, mutta luen juuri lammaskirjaa ja siinä kerrottiin, että karitsa voi juoda liikaa ja silloin maitoa menee pötsiin. Se voi johtaa kuolemaan.
Ekaksi saisi antaa vain 0,5-1dl kerrallaan ja sitten 1,5dl.
Ihan pienille kilon kokoisille 0,25-0,5dl kerrallaan.
Eka vuorokautena joka neljäs tunti, myös yöllä.
Seuraavat kaksi päivää 5 kertaa.
Ja sitten 4 kertaa noin kolme viikkoa. Ja sitten pari viikkoa 3 kertaa ja sitten 2 kertaa 6-8 viikon ikään asti.

En löydä ohjetta hoitaa jos on menny maitoa pötsiin. Mutta olisko nuo pötsin parannusohjeet siihen?? Nämä hiiva ja soodajutut tai leivinjauheet.

Luin siis Greta Stenbergin kirjasta nuo syöttöohjeet. Ja itsellä ei ole mitään lammaskokemuksia. Joten varmista vaikka ELL passaisko oireet maidon liikasaantiin ja kysy neuvoa.
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Sanna-Leena
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 07.07.10, 00:03 »

Mihin se toinen pässykkä kuoli?

Jos mulla nyt olis Sinun tilanne, niin pitäisin sen pienen viileessä, ettei kuumuudesta aiheutuis lisäongelmia. Juottaisin kahden tunnin välein sellasia määriä, että tulis se päivän kokonaisannos täyteen (oliko se litra tuossa iässä, pitäisi tarkastaa).

Öljyä laittaisin suun kautta niin että 20 ml ruokaöljyä ja 20 ml maitoa ja kattoisin uudestaan muutaman tunnin päästä, jos kunto ei muutu äkisti, ja sitten sama satsi. Noin pieni kun on, niin jos on siitä öljystä kiinni, niin tuolla hoituu. Ja jos ei ime pulloa, niin sitten ruutalla suuhun se muu ruoka eli sekoitus. Sen oon aina tehnyt ilman keltuaisia ja kermoja. Eli loraus piimää ja punasta maitoa litra tai astiasta riippuen enemmänkin. Tällä kelillä ei tarvi varmaan paljon piimääkään. Seisotellaan yön yli. Sitten suolaa ja sokeria joukkoon, pari ripsausta litraa kohti. Jos tulee ihan viiliä siitä maidosta, niin oon hapattamattomalla sitten laimentanut, että on helpompi juottaa. Mut ne on sit sen ajan asioita, jos jäisi henkiin tuo ensin.

Voimia.
tallennettu
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 07.07.10, 17:02 »

..ja jotta se maito menis juoksutusmahaan, eikä pötsiin, nii juotto ylhäältäpäin niin että karitsan turpa kohti korkeuksia ja kurkku siis 'suorana'..
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: