saga
Musta lammas
Poissa
|
 |
« : 05.07.10, 11:02 » |
|
Meillä karitsoi muutama päivä sitten yksi ensikertalainen, joka on jo aika vanha. Tuli meille alkuvuodesta ja oli edellisessä paikassa saanut viettää neitseellistä elämää. Ponnisteli ensin kovasti, ennenkuin sitten ajateltiin, että kyllä sitä nyt pitää alkaa avittamaan. Ensimmäinen tyttönen oli toinen jalka linkussa ja sen takia ei sitten saanut sitä alkuun. Se siis tuli ensin, heti alkoi ponnistamaan toista, syntyi pässipoika, joka oli vähän heikomman oloinen. Sitten meni aikaa jonkin verran, kun uuhi alkoi vielä tikistää ja sieltä tuli vielä pässipoika. Se oli niin onneton pieni ja heikko, ettei ollu muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa se sisälle keinoruokintaan. Yritin myös lypsää, jotta olisin saanut äidin maitoa, mutta kun just on kaikki heinätyöt ja remontit ja omat lapset, niin armahdin itseäni ja olen antanut sitä sekoitusta, mitä täällä sivuilla on neuvottu. Pässykkä alkoi piristyä ja toisena päivänä kävi eläinlääkäri ultraamassa tammaa, niin katsoi karitsankin. Sanoi, että ei muuta kuin hän laittaa vitamiinipiikin. Jatkoin samaan malliin, mutta eilisestä lähtien se on jotenkin veltostunut eikä jaksa oikein syödä. Maha on aika pinkeänä ja näyttää niinku yrittäs kakata kovasti. Kakkaa ja pissaa on tullut, mutta se on nyt vähän seisahduksissa. Olen hieronut vatsan aluetta ja antanut sille myös ihan laimeaa suolaliuosta sekä laitoin vähän ruiskulla öljyä peräreikään, jos se avittaisi. (Ayurvedassakin käytetään öljyperäruiskeita, auttaiskohan lampaalle)
No, nyt vain aloin kysymään, että olisko jollakulla jotain neuvoa. Ai niin, se tyttökaritsa voi oikein hyvin emonsa kanssa, mutta se toinen pässipoika kuoli vrk.n ikäisenä. Mulla on aiemmin enempi kokemusta vuohista ja joteski nämä karitsat on niinku herkempiä vai onkohan meillä vain ollu jotenkin huonoa tuuria näiden kans.
|