10.02.12, 14:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hyvä marinadi lampaan routapaistille  (Luettu 1017 kertaa)
Goldfield
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 20.07.10, 15:21 »

En löydä kunnollista ohjetta lampaan marinointiin. Laitoin 1,8 kilon jäisen lampaanpaistin 100C uuniin ja nyt olisi alettava marinadin tekoon. Onko joku tehnyt vastaavalla tavalla paistia lampaasta ja millä ohjeella?
10% suolavesi pohjalle ja ainakin valkosipulia olisin laittamassa sekaan. Eli tässä ohjeessa paistetaan miedolla lämmöllä 8-10h ja marinoidaan vasta lopuksi. Hirvelle näitä ohjeita löytyy vaikka kuinka.
tallennettu
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 20.07.10, 20:36 »

Tuommosesta en ole kuullutkaan! Kerrohan sitten miltä maistui. Mä käyttäsin marinadiin semmosia aineita, mistä itte tykkään.
tallennettu
Goldfield
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 20.07.10, 21:07 »

http://pastanjauhantaa.blogspot.com/2009/01/routapaisti-hirvest.html

Tuossa olisi hirvelle vastaava ohje.
Olen nyt etsinyt netistä ohjeita lampaalle, mutta ei löytynyt kuin punaviinipohjainen.
Eipä ole viiniä, eikä alko auki.. Löysin kuitenkin mielenkiintoiselta kuulostavan kahviin pohjautuvan ohjeen paistille perinteiseen malliin tehdessä, joten pitää kokeilla sitä soveltaa jotenkin.
Onneksi on koiria, niin ei mene ihan hukkaan  muikea hymy
tallennettu
Goldfield
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 20.07.10, 22:30 »

Eli tämmöistä tuli kokeiltua.

1,8kg luuton paisti suoraan pakkasesta uuniritilälle ja uuni 80-100 asteeseen.
Paistomittari keskelle paistia, kun menee.
Reilu 70c tuli lämmöksi n.8h

Marinadiksi keitin puolilitraa kahvia johon liotin 100g merisuolaa, sekä pilkoin viisi valkosipulinkynttä.
Paisti pussiin, marinadi päälle ja upotus tiskialtaaseen, että ylimääräiset ilmat lähtee. Sitten vaan solmu ja pyörittelyä. Laitoin varulta sen pussin vielä isoon kattilaan, jos sattuu hajoamaan.

Tuo marinadin määrä jäi aika pieneksi, kun ei ollut enempää suolaa. Pitää vähän pyöritellä tuota pussia välillä.

Jääkaappiin yöksi ja huomenna perun keittoon. 
Ei ainakaan ole hankala tehdä.

tallennettu
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 21.07.10, 00:56 »

..marinadista en tiedä, mutta itse maustan valkosipulilla, timjamilla ja rosmariinilla.. ja jos on kokoliha niin kypsänä minttuhyytelöt päälle.. ja kylmä turkkilainen 'viiksivallujugurtti' sopivan yksinkertanen kastike hyvin maustetulle lihalle.. Valkosipulit kuullotan voissa ja sit vaan kaikkine mausteineen kypsät lihat folioon  n. 20 min. hautuun ennen tarjoilua ja syöntiä.. Luisten lihojen ja jauhelihan paras mauste on mun mielestä mustapippuri, suola ja KAALI..
tallennettu
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #5 : 24.07.10, 18:21 »

Mä olen paistanut filettä silleen,että pakkasesta liotettuun savipataan.Uuni 175 aikaa ehkä tunti- puoltoista,en ole niin tarkkaan seurannut,mutta pois kun on kypsää.Antaa vähän jäähtyä,että saa nätisti viipaloitua.Viipaleet muovipurkkiin,päälle herbamarea ja vähän jotain pippuria,mistä nyt tykkää.Paistoliemi siivilöidään päälle ja jääkaappiin tekeytymään.Parasta leivänpäällystettä mitä mä tiedän  muikea hymy
Samalla ohjeella menee kukkopaistitkin,tulee hyvä risotto.Tai pitsaa...välillä lapset kyllä syö ennen kun ehdin sen kummemmin ruokaa siitä tehdä.
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,vuosikkaat Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,viiriäinen ja  kissat Kolli ja Viiru
Santsi
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 26.07.10, 11:03 »

Meillä on tehty hirvestä ja hevosesta tutun ohjeella ns. routapaistia niin tosiaan pitkän (miedolla lämmöllä) paistoajan jälkeen kylmään liemeen, jossa on reilusti merisuolaa, pari rkl sokeria, reilusti mustapippuria ja 6 katajanmarjaa. Hyvää on ollut hymy Sopisikohan lampaallekin?
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: