|
Kristiina
|
 |
« Vastaus #15 : 31.01.11, 15:51 » |
|
^^ Meillä unohtui lampolan remontin yhteydessä uretaania muutamaan kohtaan näkyviin, ja kävivät kyllä jyystämässä sitä. Mikä ihme siinä kiinnostaa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sannimaa
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
viikinkilampaat
|
 |
« Vastaus #16 : 31.01.11, 17:17 » |
|
Voi miten hienoja systeemeitä ihmisillä onkaan...Meillä kun nämä lampaat (9kpl) ovat puhtaasti emännän harraste-toimintaa, niin vesi juoksee navettaan ämpäri pelillä, niin rivakasti kuin kintut kantaa (riippuu aina päivästä  ). Vedet ei ole juurikaan jäätyneet (paitsi joskus tulee pintaan riite, jonka lampaat kyllä rikkovat itse) kun vesiastia on karsinan lattialla, eli palava lanta ja kuivikkeet varmaan pitää sen verran lämpimänä. Ei maksa juuri mitään, mutta jalkojen säästävyys on kyseenalaista. Itseäni ei ole haitannut, kun vedet kulkee samalla reissulla navetta hommille mennessä...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
harjoittelija
|
 |
« Vastaus #17 : 31.01.11, 21:10 » |
|
^^ Meillä unohtui lampolan remontin yhteydessä uretaania muutamaan kohtaan näkyviin, ja kävivät kyllä jyystämässä sitä. Mikä ihme siinä kiinnostaa   No tuli mieleen kanssa kun harjoitteluaikana huomasin kuinka tykkäsivät piperrellä narusolmuja auki.. Luppoajan huveja? Uretaani ratisee kivasti? SuviA: Joku juuttisäkki tms uretaanin päälle?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #18 : 01.02.11, 09:33 » |
|
No nin onki!! Juutti säkkejä löytyykin 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
myyrähäinen
|
 |
« Vastaus #19 : 01.02.11, 14:22 » |
|
Mulla on kans tollanen lämmitettävä lasikuitusaavi, jonka alla uretaanilevy ja ympärillä vielä solumuovinen retkipatja jeesusteipillä pakattuna ja minkkiverkolla suojattuna järsimiseltä.. Kolme eristettä silppusivat ennen minkkiverkkovahvistusta.. Kuun mallinen uretaanilevy oli pinnalla eristeenä alkuaikoina ennen ku alkovat sitä pureskeleen.. Rittyy kovilla pakkasilla pinnasta.. tota palloo en olekkaan kokeillu.. pitääpä kokeilla..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
harjoittelija
|
 |
« Vastaus #20 : 03.02.11, 23:02 » |
|
Niin, söisköhän ne sen juuttisäkinkin??
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #21 : 04.02.11, 11:08 » |
|
Hankittiin kokeeksi yksi tuollainen tumpelon ja rannanjärven kehuma saavi pihattoon. Tilaus tuli todella nopeasti perille ja näyttää siististi tehdylle 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xaus
|
 |
« Vastaus #22 : 04.02.11, 12:38 » |
|
Toi kuulostaisi lampaille hyvältä. Hevosilla ei niin ole ongelmana tuo jäätyminen, kun juovat enemmän. Tietenkin se lämmin vesi olisi niillekin ihan hyväksi...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
kiika
|
 |
« Vastaus #23 : 10.03.11, 13:02 » |
|
Hei!
Meillä on noille haikkareille tehty kahdesta mustasta laastipaljusta eristetty astia. Pysyy yllättävän hyvin sulana ulkonakin, eikä ole kallis. Tarkoittamiani laastipaljuja saa ainakin Tarjoustaloista ja RobinHoodeista kautta maan.
Osta siis yksi 90l pyöreä palju ja sille kaveriksi yksi 65l pyöreä palju sekä pullo uretaanieristettä. En ole noista litramääristä ihan varma, mutta niitä on pyöreinä kahta kokoa, niin yksi kumpaakin.
Pursota eristettä isompaan saaviin ensin sisäpuolle pohjaan. Laita pienempi saavi päälle, mutta kannata sen verran, että onnistut pursottamaan saavien välistä eristettä väliin. Sitten vaan pienempi saavi paikoilleen isomman sisään ja annetaan kuivua. Pienempään voi porata muutaman reiän ylähuullokseen, että liika eriste pääsee pois. Tuplaa veden sulanapysymisajan, vaikka ei uskoisi. Jos päälle tekee vielä vanerista puolikannen, entistä parempi. Eikä ole kallis. Vesi siihen tietty pitää kantaa, tai laskea letkulla.
Toinen viritys, mitä on harrastettu: vessanpöntön uimurista saa kätevästi automattisen vesiastian laitumelle kesällä. Vesi letkusta, uimuri katkaisee syötön, kun pinta on halutulla tasolla. Meil on 500 litran vanha maitosäiliö nostettu lavojen päälle aidan ulkopuolelle ja siitä letku astiaan. Hana voi olla koko ajan auki, eikä tarvi helteelläkään huolehtia, riittääkö vesi, kun palju täyttyy itsestään! Edullinen ja helppo valmistaa! Lisäksi eristetyssä maitosäiliössä vesi säilyy raikkaana helteelläkin muutaman päivän.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
harjoittelija
|
 |
« Vastaus #24 : 11.03.11, 23:32 » |
|
Aivan mahtava tuo uimurisysteemi! Teillä on keksijän vikaa  Ja laastipalju-vinkki on kanssa hyvin toteuttamiskelpoinen! Uretaani jää näppärästi myös piiloon 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
pohto
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #25 : 15.03.11, 12:58 » |
|
Itse olen tehnyt lampaille noita laastipalju-innovaatioita, mutta olen laittanut väliin uretaanivaahdon lisäksi alumiiniteipillä kiinnitetyn sulanapitokaapelin. Pysyy sulana kovallakin pakkasella. Kaapeleita löytyy esim www.finnparttia.fiVaatii tietysti vikavirtasuojan, mutta niitä saa irrallisia pistorasiamallejakin, jotka ei maksa paljon.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
harjoittelija
|
 |
« Vastaus #26 : 15.03.11, 15:44 » |
|
Aina paranee  Laitatko kaapelia kuinka paljon ja mille korkeuksille? Riittääkö pahna pohjan lämmikkeeksi? Entä kuinka virittelet näkyvät johdot, onko vaaraa jyrsimisestä? (Mulla kissa(!) joka rakastaa pureskella sähköjohtoja, joten oli kyllä pakko tämäkin kysyä  )
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
pohto
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #27 : 15.03.11, 20:35 » |
|
Sen kaapelin tarpeen voi mitata astian kyljestä. Itse olen tainnut laittaa kaapelia n. 5-10 cm välein kieputettuna. Pohjalle voi laittaa joko polyuretaanimassaa tai vaikka retkipatjasta leikatun palasen. Pysynee se sulana ilmankin, mutta jos tulee vaikka sähkökatko... Virtajohto pitää laittaa jotenkin niin, ettei se ole eläinten ulottuvilla. Voihan siihen vaikka viritellä jonkun putken suojaksi. Minulla astia on vaan karsina-aitaa vasten niin,ettei lampaat yllä johtoon. Jos haluaa varmistella juttua, voi pöntön vetää vaikka liinalla kiinni ettei se pääse liikkumaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|