|
Kaisa
|
 |
« : 16.07.10, 14:44 » |
|
Uusi pikkulampola on nousemassa, mutta vielä on ratkaisematta vesipolitiikka...voiko lampaiden juomaveden ottaa pintakaivosta johon tulee myös sadevedet salaojaputkia pitkin ?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Santsi
|
 |
« Vastaus #1 : 17.07.10, 11:43 » |
|
En ole mikään asiantuntija, mutta pintaveden mukana kyllä käsittääkseni kulkee kaikenlaista epäpuhtautta. Olisiko mahdollista rakentaa ihan uusi rengaskaivo? Kustannukset muodostuu lähinnä kaivutöistä ja niistä betonirenkaista ja pohjahiekasta. Tosin uusi kaivohan ei ole "käyttökunnossa" heti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #2 : 17.07.10, 15:10 » |
|
No juu, päätettiin jo olla käyttämättä tuon kaivon vettä. Kaikenlaista moskaa ja kakkaa todellakin kulkeutuu sadeveden mukana joten tuskin hyvä idea yrittää sitä vettä eläimillekään juottaa. Nuo miehenpuolet vaan eivät alkuun meinanneet uskoa ettei lammas voi juoda "kuralätäköstä"  ...niille täytyi löytää oikein dokumenttia aiheeseen liittyen, ja löytyihän sitä.  Joudumme vetämään vesiputken talolta lampolaan. Uuden kaivon tekeminen ei ole kannattava vaihtoehto tässä tapauksessa. Kyllä harmittaa, että ovat menneet pilaamaan hyvän pintakaivon johtamalla sadevesiputket sinne 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #3 : 18.07.10, 07:39 » |
|
Olisi mielenkiintoista kuulla, millainen on "pintakaivo"? Tarkoitatko tavallista rengaskaivoa, jossa veden pinta on maan tasalla?
Yleensä sellaisessa on lähde, josta puhdas vesi pulppuaa. Ehkä kannattaisi tarkastella kaivoa lähemmin ja kysellä vanhoilta. Voisiko salaojaputkia poistaa ja kääntää muualle ja muutenkin kunnostaa kaivoa?
On kuitenkin mahdollista, että kyseinen kaivo on rakennettu juuri salaojavesien kokoomakaivoksi ja siinä ei olekaan lähdettä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kalastajan lampaat
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #4 : 09.09.10, 22:03 » |
|
Minulla on lampaita saaressa merellä. Ovat olleet aika vapaasti ja puhdasta juomavettä on ollut tarjolla. Olen huomannut että juovat mielummin merivettä kuin astiassa olevaa vettä, vaikka vesi olisi juuri vaihdettu. Merivedessä on tietysti suolaa ja eivät ole nuolukiveen juurikaan koskeneet. Muuten ajatuksena aluksi huoletti meriveden juominen kun ei Suomenlahti ole mitenkään puhdasvetinen meri. Lampaat ovat olleet terveitä ja pirteitä. Mitään ruuansulatuksellisia oireita ei ole ollut. Pitkäkestoisesta meriveden juomisen vaikutuksista en pysty kertomaan kun lampaat ovat meille lihakarjaa ja syksyn tullen päätyvät pakkaseen.
Vesiasiaa vielä sivuten, eräänä heinäkuisena aamuna yllätyin oikein kunnolla, kun olin verkoilla noin 100m rannasta. Yksi pässikaritsa oli varmaan kuullut minun ääneni ja se lähti uimaan veneelle. Lähdin soutamaan pikaisesti vastaan ja nostin karitsan ns. niska-perse -otteella veneeseen. Hyvin näytti uinti sujuvan ja ravisti villat kuivaksi kuin koira. Kun sitten ajeltiin perämoottorilla takaisin rantaan karitsa tyylikkäästi seisomassa etujalat penkillä, niin ensimmäiseksi kysyttiin miksi olin ottanut lampaan mukaan verkoille ja olenko ihan sekaisin... no, onneksi tapahtumalla oli silminnäkijöitä ettei ihan hölmönä pidetty.
Saman pässikaritsan olen myös myöhemmin tavannut vedessä kahlaamassa ja taitaa olla poikkeuksellinen yksilö.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
harjoittelija
|
 |
« Vastaus #5 : 28.01.11, 17:43 » |
|
Nostan tällaisen aiheen ylöspäin Millälailla kylmälampolan omistajat on ratkaisseet vesiasian? Oon kiinnostunut varsinkin halvoista & jalkoja säästävistä ratkaisuista  Luokkakaveri oli Islannissa lammastilalla harjoittelemassa, ja siellä oli aika hauska idea... Osaankohan kirjoittaa sen selkeästi... Muoviputkeen oli tasaisin välimatkoin sahattu aukkoja, ei ihan puoleen väliin putkea. Putki lappeellaan, ja sitä pitkin "juoksutettiin" vettä, jolloin se pysyy sulana.. En ihan tiedä Islannin lämpötiloja, onko siellä tällasia pakkasia kun täällä? Ja oisko täällä jotain keksijän alkuja, miten tollasen systeemin saisi oikeasti toimimaan? Itse mietiskelin tota putkisysteemiä, esim. putki kiertäisi koko rakennuksen, jonkinlaisia siivilöitä välissä joita sitten vaikka putsailis päivittäin, ja jossain välissä pitäis olla jonkinlainen generaattori (?), ja tietty jostain pitäisi saada lisää vettä... Miten veden määrää säätelis? Ja kuinka leveä tuollaisen putken pitäisi olla? Kertokaahan onko idea ihan tuhoon tuomittu, kallis tms! Onko jollain tällainen? Ja miten muuten saatte veden pysymään sulana?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #6 : 28.01.11, 18:37 » |
|
Meillä on iso laastipalju, jonka päällä on 250 W lämpölamppu "sikakuvulla". Siinä on siis se metallinen osa yhtä iso kuin sellaisessa suurimmassa laastipaljussa. Ei ole jäässä kuin - 30 asteen pakkasella ja silloinkin jää lämpölampun kohdalle sula paikka. Meillä vesi lasketaan vieressä olevasta lämpiöstä letkulla saaviin. Käytössä on myös thermobar - mutta se nyt ei ole halvimmasta päästä ratkaisuja. Loistava muuten 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
harjoittelija
|
 |
« Vastaus #7 : 30.01.11, 18:10 » |
|
Mikä on "sikakupu"? Se suojaus siinä? En tosin tiedä laastipaljuistakaan mitään  Leveä saavi? Tuo lämpölamppu on kyllä hyvä idea  Themobar on varmasti hyvä, mutta jos koittaa aloittaa pienellä budjetilla... (Toi Islannin malli olisi sitten suuremmalle määrälle...)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #8 : 30.01.11, 19:05 » |
|
Minulla on finfoami laatikon pohjalla ja siihen vesiämpäri jossa on pallo. Se pallo pyörii ja pitää pinnan rikki kauemmin ja pohjalta jäätyy viimeisenä. Uretaani auttaa kummasti. Mielessä olisi tehdä joku uretaani hässäkkä ympäriinsä, mutta haluan kuitenkin vaihdettavalla ämpärillä, että peseminen on helppoa. Voishan sitä vaikka muovipussin laittaa ämpärin päälle ja ruutata uretaania ympärille. Sais istuvan kotelon ämpärille...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
tumpelo
|
 |
« Vastaus #9 : 30.01.11, 19:42 » |
|
Ostin juuri uusia lasikuituisia n. 40 l. tilavuudeltaan olevia lämmitettäviä (30W) juoma-astioita. Tosi helppo pitää puhtaana, ja nyt ollut pihatossa -25 astetta, vesi pentele pysynyt sulana. Hintakin mielestäni kohtuullinen. Hyvästi jäiset laastipaljut ja jäiden kantaminen ulos.
-tumpelo-
|
|
|
|
|
tallennettu
|
lauma koiria, kissoja, lampaita, mukuloita yms.
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #10 : 30.01.11, 21:38 » |
|
^mistä ja millaisia?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
tumpelo
|
 |
« Vastaus #11 : 31.01.11, 08:16 » |
|
täällä foorumilla oli reilu vuos siten ilmootus. Padasjoella niitä valmistetaan, hinta mun mielestä kohtuullinen n. 250 E, koska toimivat pihatossa tosi hyvin. Voin laittaa yv:n puhelinnumeron. Toimitusaikakin oli nopea n. 3 viikkoa.
-tumpelo-
|
|
|
|
|
tallennettu
|
lauma koiria, kissoja, lampaita, mukuloita yms.
|
|
|
|
harjoittelija
|
 |
« Vastaus #12 : 31.01.11, 11:19 » |
|
SuviA: Miten uretaani, meneekö lampaiden suihin? (Kuinka kovaa se on?) Se palloidea kuulostaa hyvälle 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #13 : 31.01.11, 12:35 » |
|
kanathan kyllä nokkii!! Mutta lammas?? En osaa sanoa. En usko kun eivät välitä tosta uretaanilevystä ainakaan. Mutta koskaanhan ei tiedä. Mutta äkkiäkö sen vois jollain päällystää. Olen jo uretaaninkijn ostanut ja hukannutkin sen  Vielä ei ole aikaiseksi saanut. Tulee kuitenkin rampatuua tuolla ja vien aina vettä tarvittaesa.. Mulla kun ei ole montaa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
hannaleena
|
 |
« Vastaus #14 : 31.01.11, 13:09 » |
|
Ostin juuri uusia lasikuituisia n. 40 l. tilavuudeltaan olevia lämmitettäviä (30W) juoma-astioita. Tosi helppo pitää puhtaana, ja nyt ollut pihatossa -25 astetta, vesi pentele pysynyt sulana. Hintakin mielestäni kohtuullinen. Hyvästi jäiset laastipaljut ja jäiden kantaminen ulos.
-tumpelo-
Näitä saa vieläkin, hankin juuri muutaman ja kyllä olen monenmonta kertaa tänä talvena itseäni hankinnasta kiitellyt. Kuluttaa todella vähän sähköä verraten lämpölamppuihin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|