|
lumikello
|
 |
« Vastaus #15 : 21.07.10, 19:46 » |
|
Hyvin onnistui kun laitoin pienimmälle eri kuppiin. Vahdin kun söivät.  Kiitos paljon neuvoista!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Mintsu
Karitsa

Poissa
Usva&Uni&Wilhelmina&Keiju
|
 |
« Vastaus #17 : 21.07.10, 22:17 » |
|
Heippa ! Itse sain aika tarkat ohjeet lampurilta mukaani ruokinnasta (kiitos siitä hälle !). En tähän kaikkea laita mutta karitsat 15-25 kg painoiset ruokintaohje oli kauraa 0,3 kg + primo1 0,2 kg/karitsa. Eli yhteensä puoli kiloa päivässä per karitsa, jaettuna useampaan ruokintakertaan. Mie tosin primon tilalla annoin rypsin. Sitten tietty lisäksi suola ja kivennäinen. Talvikaudella kuivaheinästä oli ohje pikkukaritsoille 1 kg/päivä/karitsa ja isommat syö sitä sitten jo 1,5 kg/pv. Meillä kyl ihan vapaasti saatavilla. Nyt meillä on kaksi 10 kk ikäistä sl uuhta ja yksi 6 kk ikäinen affe. Vielä annan isommillekin vähän väkirehua ja pienemmälle eri kupista, koska isommat kyllä tosiaan ryövää !! Meilläkin laidunalueet koostuvat lähinnä oman tontin viheralueista ja pusikoista, niissä kyllä vielä riittää syömistä mutta tytöt ovatkin yöt omassa tarhassaan jossa pidän aina myös kuivaheinää vapaasti tarjolla. Lisäksi kannan lähialueilta vihreätä niitettynä ja esim horsmia ja pajua ym lehdeksiä on helppo kerätä kotiin. Tiedän miten paljon askarruttavia kysymyksiä alussa tulee mieleen, niihin useimpiin löytyy paljon vastauksia kun selailee vanhoja viestiketjuja. Terkuin Minna 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #18 : 22.07.10, 08:08 » |
|
Mä en ole koskaan punninnut noita rehuja, oon antanut silmämääräisesti, mutta kuitenkin saman verran etten aina miten milloinkin. Mulla on sellanen muovikauha ja sitä käytän mittana. Tunnutusruokinnan punnitsin ensin, mutta jatkossa annoin silmämääräisesti kun tuntui emä saavan tarpeeksi ja kartisatkin kasvoivat hyvänkokoisiksi. Onhan noita tarkkoja ohjeita olemassa, mutta mä en ala lampolassa vaakan kanssa riehumaan, annan jatkossakin silmämääräisesti eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Kaurat meillä ei voi olla vapaasti tarjolla kun eräät ahmatit söisivät epäilemättä liikaa, mutta jos ei ahmatteja lampolassa ole, niin sitten sellanen käytäntö tietysti onnistuu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pässinpojat
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #19 : 28.07.10, 18:30 » |
|
Mä antaisin kuivaa heinää vapaasti ja niin paljon kuin vihreetä saa kerättyä, niin sitä ensisijaisesti tietenkin. Onpa tuo laidunheinä/oksat ym luonnollisinta ruokaa mitä voivat saada. Toki jos vihreää ei ole vaikka muutamaan päivään, ei yhtäkkiä kannata viedä kottikärryllistä jne. Vaan tasaisesti. Oksat ym maistuvat varmasti. Meillä menee kaikki lehdet mihin ylettyvät, niin koivut,pajut kuin lehtipuutkin  Laita kaikille oma ruoka-astia ja kuppien väliin ainakin metri väliä ruoka-aikaan, näin meillä saavat syödä omat eväänsä ainakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #20 : 28.07.10, 22:32 » |
|
Uuhien laidun alkaa olla syöty jälleen tyhjäksi. Ei vaan ole enää mihin siirtää, kun kaikki on kuivunut pystyyn tai syötön jälkeen kuivunut olemattomiin  Täytyy varmaan siirtää ne kuivalle heinälle loppukesäksi 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #21 : 29.07.10, 00:17 » |
|
Meilläkin mennään jo säilöheinällä  Ei oo hyvä juttu, vielä kun tuo heinävuosikin on huono, noin niinku syyslaatua tilanneelle  Toivottavasti saavat edes sen verran sitä syyslaatua tehtyä että riittäis talveks meille heinät. En millään haluais kesälaatua ottaa kun on niin paljon kortisempaa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
KH
Uuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Wingo ja lampaita
|
 |
« Vastaus #22 : 29.07.10, 00:36 » |
|
Sama virsi täällä, alkukesästä laidun kasvoi niin nopeaan, että muutama lohko oli pakko kaataa nurin, kun alkoi ihan totaalisesti korsiintua ennenkuin ehti sinne siirtää... ja nyt ne ei sit kasva uudelleen sitten millään  Onneks tossa on ruokoista lahdenperukkaa, johon pitäisi nyt raivata langoille väylät. Saa sinne kostealle maalle lampaat vähäksi aikaa, jotta ehtii heinämaat kasvaa uudelleen. Nyt sentään on tullut pikkuisen edes vettä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #23 : 04.08.10, 11:10 » |
|
Mä olen niittänyt hullun lailla heinää pitkin meidän pihaa ja metsää.  Hyvin siinä heinää riittää kun vaan jaksaa niittää. Eihän tuo niin kova homma ole kun niittää aina vähän kerrallaan. Kolmisen kertaa päivässä olen tuoretta ison kasan niittänyt. Lisäksi sitten kuivaa heinää ja kauraa. Hyvin voi lampaat. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #24 : 04.08.10, 11:53 » |
|
Me saadaan kanssa naapurin niityltä niittää heinää ja iltaisin on sitä käyty hakemassa lampaille, sekä horsmaa ja vadelmaa. Pihalla ei kauheasti mikään kasva. Nyt on yksi alue ollut pari kolme viikkoa kasvamassa, niin on sentään jotain noussut, mutta onneks viime yönä satoi melkein koko yön, niin alkaa paikat vihertää varmaan...toivottavasti ainakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Laventelilammas
|
 |
« Vastaus #25 : 19.09.10, 10:32 » |
|
KH: keräsitkö niitoksen pois?, jos et mätänevä heinä mädättää heinän juuren ja kasvu taantuu? voihan se olle kuivuuskin syynä ettei heilimöi niityt.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
|
|
|
|
Talvikki
|
 |
« Vastaus #26 : 19.09.10, 19:46 » |
|
Kuivat laitumet meilläkin, mutta onhan nyt jo syyskuu ja kasvu alkaa loppua. Pyöröpaali häkissä maistuu rouville hyvin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mun värilliset suomenlampaani: Laurilan Ihana,Ippuli,Iitta,Inkku,Ira,Iida,Iina,Ippu sekä omat kasvatit Jane, Jade,Janika,Jatsi ja musta pässi Pelson Igor ja ruskea Sipi.
|
|
|
|
maalainen
|
 |
« Vastaus #27 : 19.09.10, 20:08 » |
|
Oliko niiton jälkeen pitkään pouta? Heinänsänki jos altistuu heti niiton jälkeen kuivuudelle heinä menee tavallaan "lepotilaan". Kasvu ei lähde käyntiin. Sittenkun heinä viimen saa vettä, se kasvattaa melkein suoraan tähkän lyhyen korren päähän.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #28 : 19.09.10, 20:14 » |
|
Meillä kasvaa vielä jonkin verran vihreää kun on ollut suhteellisen lämmintä ja vettäkin on sadellut. Täällä ei laitumet itse asiassa koko kesänä olleet mitenkään erityisen kuivia vaikka oli kuumaa. Viime aikoina on tullut vettä liikaakin - possutarhoista pienempi on melkoinen kuralammikko 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sibe
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #29 : 19.09.10, 20:15 » |
|
Alkukesästä piti niitellä tota heinää nurin, kun niin rajusti alko kasvamaan. Mutta entäs nyt, ei enää kasva paljon mitään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|