10.02.12, 13:48 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Laidun aika syöty ja kuiva  (Luettu 2681 kertaa)
lumikello
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 15.07.10, 12:14 »

Joten olen antanut lisäksi kauraa ja kuivaa heinää. Kuinka paljon kolme lammasta tarvitsee kauraa jos sitä antaa aamulla ja illalla? Kuinka monta desiä? Lisäksi keräilen tuoretta apilaa ja heinää ja kaikenlaista. On tuossa tietty vielä vihreää tuossa laitumellakin mutta ei enää kovin paljon. Kamalan kuivaa on ja oikein mikään ei kasva kun kuivaa vaan.
tallennettu
kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #1 : 15.07.10, 15:39 »

Voi olla ihan väärässäkin, mutta minä antaisin tyyliin kourallisen kerralla. Kasvattavat niin helposti läskiä itseensä kauralla. (Olen antanut talvella viilikipollisen kahdelle uuhikaritsalle aamuin illoin ja joutilaana ollut uuhi kasvatti kyllä melkoisesti rasvaa sisäelintensä ympärille sillä kauramäärällä). Jos sulla on antaa muualta niitettyä tuoretta, puun lehväksiä yms sellaista niin ne maistuu varmasti hymy Jostain syystä mä antaisin mielummin kuivaa heinää vaikka vapaasti, jos siihen on mahdollisuus, kun kauheasti lisäisin kauraa. Juuri tuon lihomispelon vuoksi.

Kauran antamisessa kaksi kertaa päivässä on hyvä. Lampaan maha saa tasaisesti töisä ja pysyy kunnossa.
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
Helvenia
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 19.07.10, 17:08 »

Syöhän ne lampaat normaalistikin siellä rehevällä laitumella oman halunsa ja tarpeensa mukaan eikä kenenkään kaksijalkaisen säännöstelemänä. Näin maalaisjärjellä ajateltuna kuiva heinä ja tuorekin saavat siis olla ihan vapaasti syötävissä, samoin paju ym, edelliseen viitaten.
Enkä ehkä suosittelisi tekemään jatkuvasti äkkinäisiä ruokinnanmuutoksia (muistelisin aiemmin lukeneeni että vasta aloitit kauran annon, myös sen jonkun vasikkarehun, ja nyt kuitenkin jo lopetit?), pitäisin sitä jatkuvaa muuntelua pahempana kuin pelkoa ruokkia kasvavia eläimiä "liikaa" tuoreella sekä kuivalla heinällä.
tallennettu

MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 19.07.10, 17:09 »

Tuoretta kantaisin itse niin paljon kuin vaan jaksaisin. Ja kuivaa sitten lisäksi.

tallennettu

Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #4 : 19.07.10, 17:56 »

Mä en nyt anna ollenkaan enää kauraa, ovat aika pulskan näköisiä.. hui kauhistus

Se että ovat pulskan NÄKÖISIÄ, ei välttämättä tee niistä pulskia, KOKEILE niitä niin tiedät mitä siellä villan alla on, voi olla luuranko vaikka villa päällä näyttää olevan hyvän näköinen.. öööäää
tallennettu
kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #5 : 20.07.10, 08:06 »

Masusta ei voi paljon sanoa lampaan lihavuudesta  hymy Tutkaileppa sieltä selkärangan puolelta. Yksi ohje siitä mitä pitäis kokeilla, löytyy esim. http://www.virtuaali.info/UserFiles/lampaiden_kuntoluokitus.php

tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #6 : 20.07.10, 08:30 »

Ei se ole vaikeaa, lapojen välistä tunnustelet selkärankaa, jos selkäranka törröttää terävänä, niin ovat laihoja. Selkäranka saa tuntua, mutta ei törröttää. Jos sitä ei tunnu, niin sitten ovat pönäkässä kunnossa silmänisku
tallennettu

SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 20.07.10, 09:33 »

Minä taas sotken vaikka olen uusi  öööäää

Gretan kirjassa ainakin pidettiin tärkeänä, että ruokinta pysyy mahdollisimman samanlaisena kokoajan. Ja siirtymät tehdään sievästi totutellen.

Apilasta en löytänyt kirjan tekstiä, mutta sellainen mututuntuma jäi, että joillekkin liika apila aiheuttaa jotain.
Se ei varmasti haittaa laitumella, missä on paljon muutakin, että lammas saa ottaa mitä haluaa.
Mutta jos sulla on jo lampaat ruokinnan varassa, niin silloin kannattas ottaa tarkasti selville saako ne syödä sitä apilaa tai ei. Eli jos olet vaikka päivän jossain ja heinät on polettu ja muukin loppu, niin vetävätkin liikaa apilaa nälkäänsä???

Tää ny oli sellanen esimerkki vaan hymy

Mutta minusta, jos niillä on kokoajan tarpeeksi kuivaa ja erillaista tuoretta, niin silloin tuskin syövät apilaakaan liikaa.
Mutta jos apila olis ainut tuore, vois ne syödäkkin liikaa???

Tosta lihavuudesta. Eikös koiratkin katsota kylkiluista ja selkärangasta. Saa tuntua, muttei näkyä. Harjoittele koirilla!  muikea hymy
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Anastacia
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 20.07.10, 13:03 »

^^Uutena minäkin vielä itseäni pidän noin vuoden lammaskokemuksella ...

lumikello,
jos tilaat ProAgrialta Lampaankasvattajan käsikirjan(26eur), siinäkin on sivu kuntoluokituksesta kuvineen
http://www.proagria.fi/tuotteet/new/detail.asp?JulkaisuID=86&AihepiiriID=2
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #9 : 20.07.10, 19:21 »

Selkäranka kuuluukin tuntua, mutta se on eri asia tuntuuko se vai törröttääkö se. Jos se törröttää, niin tuntuu sellasena korkeana harjanteena, mutta jos se ei törrötä, niin sit on ok. Onko lampaat karitsoja vai aikuisia, se ratkaisee paljon? Jos ovat jo kasvuiän ohittaneet, niin antaisin tuoreen lisäksi kuivaheinää jos tuoretta ei ole tarpeeksi. Meillä aikuiset saavat ainoastaan talvella kauraa ja rypsiä. Karitsat saavat noin puolivuotiaiksi kauraa, melassia ja vasikkarehua. Ei ne aikuiset nälkään kuole jos eivät imetä tms. Pajua, horsmaa ja vadelman versoja saavat meillä lisäksi, se on ilmaista kun vaan viitsii käydä keräämässä hymy
tallennettu

Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #10 : 21.07.10, 11:53 »

4 kk ikäiselle voi hyvinki syöttää väkirehua koska on vielä kasvava eläin. Ja syötätsä ne maahan eväät nakkelemalla, jos niin, niin jättävätkin yleensä osan syömättä koska polkevat niitä, ja toisekseen herneenpalot ei oikein korvaa kuivaa heinää/tuoretta heinää. Meillä ainakaan lampaat ei edes syö niitä, muutaman saattaa joku maistella ja sit ne jää syömättä.
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #11 : 21.07.10, 13:34 »

Vahtimassun kanssa samaa mieltä, että jos ovat vasta 4 kk ikäisiä, niin ilman muuta lisärehua, esim. just tuota kauraa, vasikkarehua (esim. Primo tai Mullin herkku), rypsiä, melassileikettä, pääasiassa noita kahta ensin mainittua antaisin. Meillä saavat herneenpalkoja silloin kun niitä joku ihminen syö, eli aikas harvoin, tänä kesänä ei vielä kertaakaan. Jotkut niitä syövät, toiset ei. Lisäksi sitten sitä kuivaheinää antaisin. Kauraa ym. pieninä annoksina vähitellen lisäten ettei menet mahat kuralle, eli ei liian äkkinäisiä ruokavalion muutoksia. Ne leivät ja omenat ym. herkut antaisin vaan silloin tällöin herkkuina, ei pääasiallisena ruokana eikä joka viikko ja nekin pienissä määrin sitten jos ja kun antaa. Itse laitan rehut vatiin josta saavat ne syödä.
tallennettu

lumikello
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 21.07.10, 16:17 »

Meilläkin siis saavat leivät yms herkut ihan herkkuina kädestä. Ruokakippoon sitten laitan nuo kaurat ja vasikkarehun. Eilen illalla annoin meiltä jääneet herneenpalot. Onko tuo määrä sopiva jonka tuolla edellä kysyin tuota kauraa ja vasikkarehua? Siis aamulla 3dl kauraa ja 1,5dl rehua ja illalla sama annos? lisäksi siis kuiva heinä ja tuore mitä kerätään ja mitä tuossa laitumella vielä on ja mitä kasvaa uutta.
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #13 : 21.07.10, 16:24 »

Leipäkin kannattaa antaa vadista tms. koska oppivat hyvin äkkiä kerjäämään ikävästi, nimim. kokemusta löytyy... Ei tuo 3 dl kauraa ja 1.5 dl rehua ole mun mittapuun mukaan ainakaan liikaa jos lampaita on 3 sitä syömässä...antaisin ehkä vähän enempikin koska se ei tee paljon nuppia kohden, mutta on tuo määrä varmaan ihan ok sinänsä.
tallennettu

Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #14 : 21.07.10, 18:21 »

Vois se toisaalta olla hyvä laittaa sille pienimmälle omaan kuppiin ruoka jos toiset syövät senkin osuuden ja jos on kovin pieni, niin ei kasva niin tasaisesti. Se on usein vaan aika haastavaa järjestää. Itse oon tehnyt niin, että oon laittanut karitsat erikseen syömään, esim. sisälle ja pitänyt uuhet ulkona, muuten mammat ois syöneet lasten ruuat silmänisku
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: