12.02.12, 00:25 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miksi karitsa ei ime kunnolla?  (Luettu 681 kertaa)
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 13.07.10, 17:34 »

Miksiköhän eilen illalla syntynyt karitsa ei ime kunnolla tissiä?
Se imasee pari kertaa ja lopettaa. MIeluummin seisoskelee nyt emän kyljen vierellä..
Karitsa vaikuttaa vähän väsähtäneeltä. Onhan sillä ollut toki rankka yö, kun sisko kuoli ja äiti puhkui varmaan sitä koko yön.
Lypsin emää ja kyllä siltä maitoa tulee, ettei sekään ole ongelma. Lypsin sen verta, että sai pässivauvalle ruutattua lääkeruiskulla vähän maitoa poskeen..
Mutta mikähän nyt on oikeen vikana?
Vaikka kellistimme tuon emän niin, että karitsano olisi helpompi imeä, niin ei.. enkä ole sen nähnyt tänään itse juovan tai siis imevän.. on se vielä aika reipas kumminkin, yritti jopa  puskea hymy
tallennettu

jonkinmoinen katras suomenlampaita, saksanpaimenkoira ja pikkuruinen kissa.
Xaus
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 13.07.10, 17:49 »

Ei ne kovin montaa hömpsyä ota kerralla, mutta käyvät aika usein tissillä. Seurailisin tilannetta. hymy
tallennettu
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 13.07.10, 18:36 »

Ai mieluummin kun lypsäisit ja syöttäisit??
tallennettu

pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #3 : 13.07.10, 19:36 »

Ne saattavat tosiaan imasta vaan parit imut ja sitten hetken päästä uudestaan.

Jos karitsa pysyy omilla jaloillaan, niin sillon se kyllä saa tarpeeksi maitoa itsekin. Karitsa menee hetkessä huonoon kuntoon/hiipuu pois jos se ei saa ruokaa.

Jos se on mielestäsi nuutunut niin laita sille pikkasen hunajaa suuhun ja seuraa tilannetta.

tallennettu

lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 13.07.10, 20:35 »

Kiitos pikkukana,
Tässä tuntuu tulevan uusia pikkukommervenkkejä koko ajan. hui kauhistus
Joo, on se vähän nuutunut ja vatsa näyttää olevan kuralla. Lypsettiin Mollyä ja annettiin ruutalla karitsalle. Vähän heikosti näyttäs maitoa tulevan emältä. Karitsa mieluummin makoilee, kun on pystyssä ja nuutuneen olonen. Nyt se sai kumnmiski vähän maitoa ruutalla annettuna, et eiköhän se aamuun selviä..
tallennettu

pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #5 : 13.07.10, 21:59 »

^Jos se mieluumin makoilee ja on nuutuneen näköinen niin sinuna kävisin läpi yön parin tunnin välein katsomassa ja antamassa tarvittaessa maitoa, ettei tarvii kerätä aamulla raatoa lampolasta...

Itse en jättäis oman onnensa nojaan yöksi
tallennettu

MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 13.07.10, 22:27 »

Minä varmaan "asuisin" tuossa tilanteessa lampolassa.Pieni tarvitsee usein sitä syötävää, jos ei itse syö, niin sitten on syötettävä!
Neuvokaas vielä kokeneemmat se tyyli, miten karitsalle annetaan maitoa ruutalla/pullosta, että menee varmasti "oikeaan osoitteeseen". Tiedän periaatteen, mutta en uskalla neuvoa, jos vaikka sanon jotenkin väärin öööäää (kun käytännössä en ole tarvinnut sitä toteuttaa)
tallennettu

Xaus
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 13.07.10, 22:41 »

Mä en ole kokenut, mutta oon antanut karitsalle niin, että sormi suuhun ja kun imee, niin ruutalla suupielestä maitoa suuhun. Ja pullotus niin, että karitsan nenä on taivasta kohti. Mä kuitenkin ennemmin ohjaisin karitsan tissille emästä kiinni pitäen, kuin alkaisin pullottaa. hymy

Karitsan kakka on currytahnaa ihan normaalistikin eli ei tee heti papanaa. hymy
tallennettu
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 14.07.10, 06:51 »

Kiitos kaikille neuvoista hymy
Joo tuolla tavoin mä olen sitä yrittänyt syöttää. Mutta karitsa ei ime. Vähän se voi imaista, mutta sitten pitelee tuttipullonkin tuttia vaan suussa, samalla tavoin sormeakin. Siksi lopulta annoin sen maidon ruutalla. Ja vaikka emä kellistetään kyljelleen ja haetaan karitsalle tissi, niin ei se ime sitä. Mutta seistessään hakeutuu kyllä emän kyljen viereen, mukamas niinku tissille, mut ei se mene alle..
Nyt aamusta se makoili ja kyllä se siitä nousi,kun vähän hellästi tuupin. Mutta aivan erilainen, flegmaattinen, kun nuo toisen emän kaksi pari päivää vanhempaa karitsaa, jotka kirmailevat takapuoli edellä ympäri lampolaa. Ne on kyllä eristetty toisistaan, nämä eri emät ja karitsat..
Karitsan kakka on tosiaan aivan currytahnaa. Takapuoli on aivan kakassa. Tuota meinasinkin vielä kysyä, kun vaikuttaisi, että on aivan ripulilla..

Jeee! No nyt mä näin, että kyllä se imee ja löytää tissin! muikea hymy
« Viimeksi muokattu: 14.07.10, 09:15 kirjoittanut lantsari » tallennettu

Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 14.07.10, 21:18 »

Jos karitsa ei ime, se voi olla myös juuri syönyt eli ei ole nälkä. Tai sitten jo niin heikko ettei enää jaksa imeä. Kokeile puristaa karitsan nahkaa sormiesi välissä, ja jos se palautuu nopeasti ei karitsa ole kuivunut. Jos taas nahkaa jää rypylle niin tarvitsee nestettä. Tyytyväinen karitsa kyllä makoileekin vastasyntyneenä ihan normaalistikin mutta tosiaan, siitä nesteen saannista pitää huolehtia.
tallennettu
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 15.07.10, 00:15 »

..se cyrrytahna on  maitokakkaa, jota ei tule, ellei pikkunen saa tisusta maitoa.. Sikäli, jos ei pikkuinen ole selkä kyyryssä ja massu kuopalla kupeista, uskoisin sen maitoa saaneet pikkuimaisuillaan. Currytahna on hyvä merkki. Jos äiti on niin kovin väsynyt tai stressissä, ettei jaksa/osaa nuolla pikkusen pyllyä pyhtaaksi, niin olen pessyt haalealla vedellä, ettei mene siitä pyllyreikä tukkoon ja muuta kärpäset persukseen munimaan..
 Ylenmääräinen vouhkaaminen on pahasta, (strsessihormoni kortisoli..) sekottaa emon herkän hormonitasapainon synnytyksen jälkeen ja vaikeuttaa normaalien emovaistojen heräämistä.. (ja jarruttaa maitohormoni prolaktiinin ja oksitosiinin erittymistä..) Lempeä ja rauhallinen ilmapiiri ilman yllimääräsiä uhkia ja stressejä on varhaisen vuorovaikutus-suhteen ja  kiintymyssuhteen edellytys myös ihmisillä.. niin myös eläimillä.. Itse olen huomannnut levotonta ja hermostunutta emoa auttavan hiljaisen rauhallisen puhelun, silittelyn ja paijaamisen.. Tuo hunajakonsti vaikuttaa oikein hyvältä ( kaiken varalta auttaa pitämään yllä verensokeria..), ja sellanen vaivihkanen tilanteen sivusta tarkkailu.. muka muita puuhaillen.. niin että emo saa vauvan/vauvojensa kanssa rauhassa tutustua ja totutella toisiinsa siinä illusiossa, ettei heitä koko ajan tarkkailla..
tallennettu
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 15.07.10, 15:59 »

Kiitos kaikista neuvoista. hymy Ne ovat tulleet tosi tarpeeseen. Nyt kyllä jo tuo karitsa on kovin reipas ja seisoo emänsä kaurakipossa, popsien hunajaisin suunpieluksin mamman ruokaa ja perään vettä. Että kyllä se tuntuu tuosta alun väsähdyksestä vironneen ja ottaa kuluneen ajan isoin harppauksin kiinni. haha
tallennettu

lampuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 14.08.10, 12:12 »

Kannattaa kuunnella kuuluuko mäyssytystä/lutkutusta niin se on hyvä merkki!
Ja se, että suunpieluksissa on maitoa, tai jos ei näy ja karitsa nuolee huuliaan, kaikki hyvin!
Jos utareet on ihan pinkeänä ja karitsa ottaa maitoa, voipi olla että maito tulee aika vauhdilla karitsan suuhun,
ja nopeassa ajassa karitsa saanut tarvitsemansa annoksen.

Karitsan kasvua voi tarkkailla punnitsemalla viikon parin jos on epävarmuutta.
Myös aliravittu karitsa on laiskempi, ei pirteä ja selkä kaareva. Siinä hyvät tunnusmerkit!

Jos niitä tapauksia ei ole, kaikki on hyvin. Ei siis huolta  silmänisku
tallennettu

Uuhet: Wilma, Hiili, Täplä, Raikku & Nana
Uuhi-karitsat: Helmi, Inkku,  Lupin, Nanette & Lumi

RIP: Mini
Pataan: Onni, Unelma, Valkonen, Musta, Mokka, Laku, Tankki, Max, Igor, Kihara, Anelma, Pisama, Onelma.
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: