12.02.12, 01:03 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mistä tietää, että synnytys on loppu?  (Luettu 2362 kertaa)
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 12.07.10, 20:25 »

Heippa!

Mistä tietää, että synnytys on loppu ja enää ei tule karitsoita?
Yksi on syntynyt, mutta emä on tosi hermona, eikä anna syntyneen imeä vaan pyörii ja hyörii ympäriinsä.
Se läähättää ja on ihan hermoheikkona..
Mistä tietää, että onko vielä tulossa lisää vai ei?
VAtsan koko ei ole muuttunut yhtään pienemmäksi ja näyttäisi, että lisää olisi tulossa.
Ekan syntymästä on noin tunti...
tallennettu

jonkinmoinen katras suomenlampaita, saksanpaimenkoira ja pikkuruinen kissa.
Tsinnia
Pässi
Poissa Poissa

Uuhikaritsa

« Vastaus #1 : 12.07.10, 20:45 »

Koeta ihmeessä heti kädellä!
Siellä voi olla vielä tulossa lisää ja uuhi on siksi levoton.  Karitsa voi olla väärässä asennossa eikä mahdu syntymään ilman apua!
Yritä tunnustella sieltä jotain "kovaa" ja karitsaksi sopivaa. Huom! käsi riittävän syvälle sisään, ei vaan esim. sormen verran.
Jos tunnet vain sellaista hyytelömäistä, niin kyseessä on tod.näk. enää jälkeiset.

Lypsä myös tälle jo syntyneelle karitsalle uuhesta ternimaitoa n.½ dl ja anna ruiskulla suupielestä maitoa samalla kun pidät sormeasi karitsan suussa. Näin karitsan imurefleksi ei häviä ja karitsa saa sille tärkeät vasta-aineet ternistä. Karitsan on saatava terninsä viimeistään 4 tunnin kuluttua syntymästä, mutta mitä nopeammin sen parempi.
« Viimeksi muokattu: 12.07.10, 20:51 kirjoittanut Tsinnia » tallennettu
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 12.07.10, 22:32 »

Ei sielä tunnu ranteen mitalta mitään. Mutta tavaraa tulee ulos, ainakin metrin verran tullut jo ja toinen roikkuu perässä. Sellasia epämääräsiä veriklönttejä..
Kyllä se syntyny karitsa ehtii vähäsen juoda, että ei ruvettu lypsämään.
Emä kiertää ympyrää, eikä anna karitsan mennä alle eikä taakse. Ja kyllä se emä kattelee edelleen kylkiä ja ääntelee kyljille..kun joku sanoi, että jos tekee niin, ni olis kohta tulossa
 Mutta tiedä sitte, tuleeko sieltä vielä vai ei ja mitä tulee.. surullinen   Emmä oikeen muuta enää osaa tehdä, kun ootella ja kattoo. Jos jollain on vielä hyviä neuvoja, niin kertokaa toki ?
« Viimeksi muokattu: 12.07.10, 22:36 kirjoittanut lantsari » tallennettu

Tsinnia
Pässi
Poissa Poissa

Uuhikaritsa

« Vastaus #3 : 12.07.10, 23:02 »

Ne roikkuvat veriklöntit yms. on tod.näk. jälkeiset eli karitsoja ei olisi enää tulossa.
Onko uuhi ensikko? Jos ei anna karitsan juoda kunnolla, niin kannattaa pitää uuhesta vähän (hellästi) kiinni, jotta karitsa saa imeä kunnolla.
Uuhi ei anna karitsan mennä taakse, koska se haluaa koko ajan nähdä itse karitsan ja varmistaa, ettei sillä ole mitään hätää. Tämä käytös loppuu muutamassa päivässä jahka ovat tottuneet toisiinsa.
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 12.07.10, 23:05 »

Ei sielä tunnu ranteen mitalta mitään. Mutta tavaraa tulee ulos, ainakin metrin verran tullut jo ja toinen roikkuu perässä. Sellasia epämääräsiä veriklönttejä..
Kyllä se syntyny karitsa ehtii vähäsen juoda, että ei ruvettu lypsämään.
Emä kiertää ympyrää, eikä anna karitsan mennä alle eikä taakse. Ja kyllä se emä kattelee edelleen kylkiä ja ääntelee kyljille..kun joku sanoi, että jos tekee niin, ni olis kohta tulossa
 Mutta tiedä sitte, tuleeko sieltä vielä vai ei ja mitä tulee.. surullinen 
Nuo metriset veriroippeet viittaa jälkeisiin, eli ei ehkä lisää tulossa.

Mutta koettaessa ainakin on käsivarsi laitettava sisään vähintään puoleenväliin kyynärvartta, ennenkuin voi olla likimain varma, ettei kohdussa enää ole ketään.

Luulen, että voit mennä rauhassa nukkumaan.

Tsinnian kommenttiin: uuhen kiinnipito toki hellästi, mutta ainakin allekirjoittaneella se hellyydenosoitus vaatii joskus aika kovaakin voimankäyttöä. Jos pitää kiinni, niin sitten on pysyttävä kiinni niin, että varmasti ei pääse irti. Jos pääsee irti, niin koettaa irti seuraavallakin kerralla. Kun kerralla pysyy kiinni, niin tilanne rauhoittuu varmemmin. Mutta jos oikeasti emä antaa imeä, niin en helpolla lähtisi sekoittamaan peliä.

Petri
tallennettu
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 12.07.10, 23:13 »

Okei, mä meen ny vielä kattoon, et mikä siellä on tilanne.
Emä anto kyllä tosiaan aika nätisti sit lopulta kokeilla sisuksia, että tuntuuko siellä mitään.
Saarsimme karitsan siksi aikaa nurkkaan ja se kyllä huusi siellä kun henkeä ois viety. Mutta emä jotenki rauhottui, kun se hokas, etei tästä pääse mihkään, alun rettelöinnin jälkeen.
Mutta koetus oli noin 20 cm syvyyteen.. Olikohan se liian vähän? No mut mä käyn ny kattoon, ku vielä jotai näkee.. hymy

Joo ei mitään uutta. Sama metrin pitunen veripätkä roikkuu hanurista. Ja kyllä se nyt huolehtii siitä yhestä karitsasta. Täytynee mennä aamusta uudelleen kattomaan tilannetta. Aattelin joo mennä Petri nukkumaan. Kiitos vinkistä! hymy ja hyvää yötä.
« Viimeksi muokattu: 12.07.10, 23:33 kirjoittanut lantsari » tallennettu

Tsinnia
Pässi
Poissa Poissa

Uuhikaritsa

« Vastaus #6 : 13.07.10, 00:01 »

Juu, kyllä niistä uuhista saa/täytyy pitää välillä melkoisen kovaa kiinni muikea hymy
Mä laitoin sen "hellästi"-sanan siksi, koska se uuhi kerran ilmeisesti antoi karitsan juoda vähän aikaa, niin silloin ei välttämättä tartte/kannata puuttua siihen, jottei uuhi turhaan hermostu enempää... sarkastinen
tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #7 : 13.07.10, 01:01 »

Lantsari!
Oliko se Molly joka synnytti?

Kumpi tuli ja minkä värinen?

Onnea!
tallennettu

lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 13.07.10, 10:17 »

Pikkukana!

Joo Molly synnytti. Eilen illalla syntynyt oli pässivauveli ja nyt aamulla tai yön aikana oli syntynyt se toinen, se oli kuollut. Se oli tyttö. Pässi on tomera ja yrittää tissille kokoajan.
En soittanut, ku olit töissä. Mutta yritettiin kokeilla, että tuntuuko kohdussa lisää tulijoita, kun Mollyn käytös vaikutti siltä. Mutta mitään ei tuntunut. Toi kuollut oli ihan limoissa, eikä MOlly ollut yrittänyt sitä putsailla. Oliko sitten kuollut jo syntyessään.. mutta seurailin sitä viitisen tuntia ekan syntymästä, eikä seuraavia kuulunut..
Aattelin antaa sen aden jo tänään tuolle syntyneelle. Se on aika hyvän kokoinen.
Harmittaa tuon yhden meneminen, mutta eihän sille oikeen mitään muuta osannut tehhä tai auttaa.. nyyh

niin pässivauva on musta, aivan musta. hymy
tallennettu

Erkku
Pässi
Poissa Poissa

Sävy ja Sointu

« Vastaus #9 : 13.07.10, 12:49 »

Harmi, että tyttö kuoli  surullinen mutta onneksi poika jäi eloon  haha

Meillä kävi vähän samanlainen tapaus, emä synnytti 2 tyttöä, joista toinen jäi eloon ja toinen kuoli tod. näköisesti siihen, että kalvo oli jäänyt sen pään päälle eikä varmaankaan saanut happea.
tallennettu

160 lammasta, Lyyli-pyrre sekä Misu-kissa hymy
Käy kurkistamassa blogiani: www.lahjalyyli.blogspot.com
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #10 : 13.07.10, 22:08 »

nyt aamulla tai yön aikana oli syntynyt se toinen, se oli kuollut. Se oli tyttö. Pässi on tomera ja yrittää tissille kokoajan.
En soittanut, ku olit töissä. Mutta yritettiin kokeilla, että tuntuuko kohdussa lisää tulijoita, kun Mollyn käytös vaikutti siltä. Mutta mitään ei tuntunut. Toi kuollut oli ihan limoissa, eikä MOlly ollut yrittänyt sitä putsailla. Oliko sitten kuollut jo syntyessään.. mutta seurailin sitä viitisen tuntia ekan syntymästä, eikä seuraavia kuulunut..

Jätitkö sen yöksi oman onnensa nojaan vaikka sillä oli tuskia illalla ja pieni karitsa vierellä joka ei kunnolla päässyt juomaan hui kauhistus  vai ymmärsinkö nyt viestin väärin?
tallennettu

Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 14.07.10, 23:48 »

^Tuota minäkin ihmettelen. Tuossa tilanteessa olisin itse soittanut eläinlääkärin, jos ei itsellä anna rohkeus periksi kokeilla, mitä siellä SYVÄLLÄ tuntuu. Ranteen mitta on hyvin vähän, ne karitsat on siellä niin syvällä, että pitää usein kokeilla yli kyynärpään... Ja mulle ainakin saa soittaa yöllä tai päivällä, olin töissä tai en, jos ongelmia tulee. Autan, jos vaan pystyn. Ja Pikkukana ois osannut sanoa, kelle sun kannattaa soittaa, jos hän ei itse ehdi auttamaan.
tallennettu
MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 15.07.10, 00:14 »

Tuntuu pahalle lantsarinkin puolesta. Ei varmaan kuollutta karitsaa toivonut ja yritti täälläkin apuja kysellä tilanteeseen. Virheistä oppii ja varmasti sellaisia tulee välillä tehtyä, vaikka olisi kokeneempi saati sitten ensimmäistä/ensimmäisiä kertoja asialla surullinen
Kannattaa muuten jo ennen karitsointeja lukea ja kysellä mahdollisimman paljon, mitä kaikkea voi mennä vikaan. Ja puhelinapu on kyllä korvaamaton, monesti kokenut lampuri osaa neuvoa varmasti jopa paljon paremmin kuin eläinlääkäri. Kannattaa ihan suoraan kysyä, voiko soittaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa silmänisku Ja omat yöunet voi karitsointiaikaan unohtaa, varsinkin jos on vain muutama lemmikkilammas karitsoimassa, niin kyllä ne muutamat yöt jaksaa valvoa ja tarkkailla vielä karitsoinnin jälkeenkin, että kaikki on hyvin! Varsinkin jos on yhtään epävarma tilanteesta.
Mikään ei tuota kuollutta karitsaa enää tuo takaisin, nyt on tärkeintä huolehtia mahdollisimman hyvin elävänä syntyneestä ja emästä. Toivottavasti ne voivat molemmat hyvin!
tallennettu

pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #13 : 15.07.10, 01:03 »

Joo, on meillekin syntynyt kuollut karitsa, enkä mä halua syyttää ketään mistään.
Ajattelin kuitenkin sitä emoa ja tervettä karitsaa, niitä en olis yöksi jättänyt yksin.
Itse ajettelen näin että jos en itse tiedä mitä tehdä, niin sillon kutsun apua tai ainakin yritän saada puhelinapua, Missään nimessä ei tule tuskaista eläintä jättää oman onnensa nojaan.

Mä olin viime keväänä viikonlopun yksin kotona lapsen kanssa karitsointiaikaan kun yksi uuhistani rupesi illalla kymmenen jälkeen karitsoimaan. Tilanne kehkeytyi sellaiseksi että en voinut jättää lammasta yksin. Lapseni (7v.) oli jo kamalan väsynyt mutta en kertakaikkiaan voinut lähteä lampolasta. Lapseni nukahti lopulta lampolan käytävälle olkipaalin päälle. Sellaista elämä välillä on. Kannoin lapsen yhden aikaan yöllä sänkyyn, sen jälkeen kävin vielä loppuyön parin tunnin välein varmistamassa että karitsa ja uuhi voivat hyvin.

Karitsointiaika on sellaista että sillon saattaa joutua valvomaan. Mielummin minä valvon jopa turhaan kun liian vähän.

Minäkin olen aina sanonut että mulle saa soittaa oli päivä tai yö niin aina vastaan puhelimeen. Periaatteessa mut saa aina kiinni.

Lantsari, hienoa että pässi voi hyvin  hymy Miten Molly voi?

tallennettu

SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 16.07.10, 18:59 »

Vuohien kilistelystä on kokemusta ja ehkä tässä on sellainen luulo aloittelijalla, että kyllä luonto hoitaa.
Kyllähän se yleensä hoitaa, mutta pitäisi osata tarkkailla epänormaali kipu ja tuska ja käytös.
Miten sellasen osaa selittää?
Luulen, että sellanen terveen eläimen tarkkailu ja sen tunteminen auttaa. Ja silloin osaa kuvailla ja huomata kaiken epänormaalin.
Ja rohkeus soittaa, kun on kerta numeroita.
Voisin kuvitella, että sitä helposti pelkää olevansa hysteerinen ja ei kehtaa soittaa.
Mutta luulen, että nämä jotka tarjoaa apua on vain hyvillään jos pystyy auttamaan!!!
Itse ainakin annoin luvan naapurin emännälle, että milloin vain soita jos olet yksin ja tarvii lehmän poikimiseen vetoapua (kerran olen ollut kaverina)
Ja olisin vain otettu jos saisin olla auttamassa!!!!!

Minäkin sain jo numeron, että voin puhelimessa apua pyytää jos on tulevaisuudessa ongelmia ja aion sen lupauksen lunastaa  silmänisku haha
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: