12.02.12, 06:16 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Napanuora  (Luettu 637 kertaa)
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 09.07.10, 08:15 »

Viime yönä meillä syntyi tilamme ensimmäiset kaksi karitsaa. Ensiksi karitsoi Nelli (kuvassa lähinnä pikkuisia).  En vielä ehtinyt yöllä tarkemmin tutkia, mitä ovat.. Toinen suurempivatsainen kuvassa taaempana antaa vielä odottaa, vaikka luulinkin sen, kokonsa puolesta ja vaivalloisen liikkumisen takia, karitsoivan ensin..
Äsken lampolassa käydessäni, kaikki näytti olevan kunnossa ja pikkurillit nukkuivat vieretysten. Sitten ne heräsivät reippaina syömään. Emä näyttää vähän työntelevän toista pois tissiltä.

Huomasin karitsoilta roikkuvan noin  5 cm. pätkän napanuoraa molemmilta. Pitääkö  niille tehdä jotain?  hui kauhistus
Liitteenä kuva vastasyntyneistä. Emä oli hienosti selvinnyt synnytyksestä itse ja toiset antoivat tilaa lamplassa, sekä emälle, että pikkurilleille.. haha

Eipä mahtunutkaan kuvaliite, laitan  myöhemmin. Toinen musta, toinen ruskea..
tallennettu

jonkinmoinen katras suomenlampaita, saksanpaimenkoira ja pikkuruinen kissa.
MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 09.07.10, 08:48 »

Onnitteluja ensimmäisistä karitsoista!

Minä en tehnyt karitsojen napanuorille mitään, ja oikein hyvin siitä ajastaan hävisivät hymy

Tuota emon käytöstä kannattaa seurata, että päästää molemmat syömään! Minulla yksi uuhi hylkäsi keväällä toisen karitsansa, alkuun syötti hyvin, karitsa sai ternit imettyä, mutta sitten ei enää päästänytkään toista imemään. Tuuppi pois ja lopulta alkoi puskeakin aika railakkaasti. Meillä tälle mustavalkoiselle emälle syntyi ruskeavalkoinen ja mustavalkoinen karitsa ja tuon ruskean hylkäsi:/

Meillä auttoi se, että sidoin emon karsinassaan kiinni. Karitsa pääsi imemään, kun emä ei pystynyt tuuppimaan pois.
tallennettu

lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 09.07.10, 09:20 »

Ookei,
Kiitos MH tiedosta. Pitäskö niille varuiks antaa jotain muuta korviketta?
Seuraavat syntyy lähipäivinä.. voisin käydä ostamassa varuiksi? hui kauhistus

alla nyt tuo viimeyönä otettu kuva vastasyntyneistä karitsoista, emä Nelli oikealla.  hymy
« Viimeksi muokattu: 09.07.10, 10:13 kirjoittanut lantsari » tallennettu

MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 09.07.10, 10:12 »

Minä ostin varuilta Sprayfo lambia. Ei tarvinnut sitä kuitenkaan antaa, kun karitsa pääsi itse imemään (kun siis emä oli kiinni). Emän oma maito on kuitenkin sitä "parasta" ravintoa. Eli jos maitoa kerta tulee hyvin, niin voihan sitä myös lypsää ja juottaa. Itse en halunnut karitsaa totuttaa tuttipulloon, kun ei ollut pakko. Vähän pelkäsin, että tottuu siihen eikä enää käy nisällä.

Meillä meni kaikki lopulta hyvin! Emä alkoi sietää karitsaa vähitellen, ja karitsa oppi imemään emää vähän salaa, takajalkojen välistä. Toinen karitsa on selkeästi emän suosikkityttö kyllä edelleen...
tallennettu

lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 09.07.10, 10:20 »

KIitos MH taas tiedosta. Lähden varuiksi hakemaan hymy Aiemmassa viestissä nyt liitteenä kuva vastasyntyneistä viimeyöltä.
tallennettu

pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #5 : 09.07.10, 16:53 »

Onnea Lantsari nyt vielä tätä kautta!!  haha haha
tallennettu

Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #6 : 09.07.10, 18:34 »

Onnea vaaveista hymy Oon kuullut ettei napanuoria saisi edes repiä irti, tippuvat sitten omia aikojaan. Meillä ne on killunut masujen alla pari kolme viikkoakin.
tallennettu

Lumikeiju84
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Nii vissii!

« Vastaus #7 : 09.07.10, 19:10 »

Tää on aika kaukaa haettu, mutta laitetaan silti. muikea hymy

Sikamaailmassa napanuorat suositellaan leikattavan, steriileillä sivuleikkureilla, siten ettei pikkuinen tallo napaa tai pysty jäämään siitä kiinni minnekkään. Tämä toimenpide tehdään silloin, kun napanuora on täysin kuivunut. Mielestäni 5cm ei ole eläimen kokoon nähden paljon. Pienellä porsaalla, jolla maavaraa on se 5cm, olen jättänyt 2-3cm napaa. Yhtään ei saa navasta vetää, ettei tule verenvuotoa. Eläinlääkärin mukaan vähentää tulehdusriskiä, kun napa on lyhyt -> napatyrän riski pienenee.

Tämä tosiaan sikalasta opittua, ja uskoisin että pystyy lampailla järkeä käyttäen soveltamaa. Sanokaa, jos olen väärässä. haha

Ja onnea pikkuisista!
tallennettu

2 koiraa, 6 viiriäistä + liuta tipuja, 5 maatiaiskanaa + Marty-kukko, 2 lihakania ja 3 kesäpossua. Haaveissa Saaristolaislampaat
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #8 : 09.07.10, 19:40 »

Itsellä ei ole sioista kokemusta, mutta oon vaan kuullut ettei lampaiden napanuoraa sais mennä ronkkimaan. Oon antanut niiden pudota itsestään enkä oo niitä mennyt myöskään leikkaamaan. Meillä ei ainakaan ole tullut mitään tulehduksia tai muitakaan ongelmia vaikka ovat siellä mahan alla roikkuneetkin. Tosin ei ne maahan asti edes ylety, paitsi pötkötellessä.
tallennettu

Tsinnia
Pässi
Poissa Poissa

Uuhikaritsa

« Vastaus #9 : 10.07.10, 00:15 »

Napanuora kuivaa itsellään ja putoaa aikoinaan sitten myös itsellään pois. Ei tarvitse/kannata tehdä sille mitään.
tallennettu
lantsari
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 10.07.10, 22:43 »

Kiitos monista vastauksista ja kommenteista kysymykseeni. Nyt ne napanuoranpätkät ovatkin jo hävinneet. Ne alkoivat tosiaan kuivaa ja kutistua, jonka jälkeen ovat nyt sitten jo kadonneet kokonaan.  hymy
tallennettu

lampuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 14.08.10, 12:15 »

Juu! Napanuorille ei yleensä tarvitse tehdä mitään. Ne ovat sellasia pitkiä roikkuvia jotka kuivuvat melko pian.
Vielä viikon ikäisellä se on kiemurassa oleva kuiva napatynkä. Se tipahtaa lopulta tois jossain vaiheessa itellään.

Jos napanuora vuotaa suunnattomasti, kannattaa sitoa langalla napanuora umpeen.  silmänisku

tallennettu

Uuhet: Wilma, Hiili, Täplä, Raikku & Nana
Uuhi-karitsat: Helmi, Inkku,  Lupin, Nanette & Lumi

RIP: Mini
Pataan: Onni, Unelma, Valkonen, Musta, Mokka, Laku, Tankki, Max, Igor, Kihara, Anelma, Pisama, Onelma.
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: