11.02.12, 22:42 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pihattojen siivous  (Luettu 1708 kertaa)
Mintsu
Karitsa
**
Poissa Poissa

Usva&Uni&Wilhelmina&Keiju

« : 03.07.10, 23:05 »

Olen saanut vanhoja viestiketjuja lukemalla hirmuisesti tärkeää tietoa monista asioista tämän ensimmäisen lammas-vuoteni aikana, kiitos siitä !   muikea hymy
Nyt olisi yksi tyhmä kysymys mihin en löydä vastauksia muutoin kuin tekemällä uuden kyssärin, auttakaa siis avutonta ja kertokaa miten teillä toimitaan..  öööäää

Meillä oli lampailla ensimmäisen talven eli viime talven käytössä pieni pihatto jonka ulkotarhan pohjaa siivoilin siis tyhjentelin ja kuivittelin pitkin talvea ja kevättä. Nyt tyhjensin tarhan kokonaan koska rakenteilla on toisaalla tonttia uusi pieni lampola rakennus metsäisellä tarha-alueella ensi talveksi.

Nyt mietin että miten jatkossa, kuivitanko tarhaakin polku-ja makuupaikoilta samoin kuin lampolassa sisällä ? Ja tyhjennän keväällä ? Vai siivoanko vanhat kakat pois aina ennen uuden kuivituksen laittoa ? Liejuiseksi en halua polkujen muuttuvan ja koska ulkona tuntuvat aina mieluiten oleskelevan niin makuupaikkakin olisi syytä saada pysymään kuivana. Vai tarvitseeko niitä edes raapia pois jos maatuvat altapäin itsestään kun kyseessä on vain kolmen lampaan pikkukatras ?

Nyt kesälläkin oleilevat yöt tulevassa talvitarhassaan eikä rakentamani iso katospaikka kiinnosta kuin suola/kivennäis/vesi täydennyksen ajan. Muutoin polut vievät kauemmas ja oleilu ja makuupaikka on valittu yhden ison puun alta josta myös alkaa pohja jo näyttää huutavan kuivitusta. Polvet oli märkinä tytöillä tänäänkin aamulla kun hain niitä "vihreälle" puolelle joten kosteassa oli maattu.

Ja heh olen jopa harkinnut että rupeanko jo toisen kerran raahaamaan tekemääni katosta sinne missä nuo makoilevat (myönnetään juu, raahasin jo kerran, vaihtoivat silloinkin paikkaa pois, ei kelpaa katos ei  häh, vaikka katoksessa olisi kuiva pehku makoilua varten..)

Terkuin Minna  hymy
tallennettu
Mintsu
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 03.07.10, 23:27 »

Täytyypä nyt sitten harjoitella kuvankin lisäämistä...

Tässä kuva siitä kovanonnen katoksesta jossa olisi mukavan kuivaa köllötellä vaan ei kelpaa..  öööäää

tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Maya

« Vastaus #2 : 04.07.10, 00:01 »

Hieno katos!!  hymy
Kyllä ne siellä viihtyy kunhan tykkäävät että on tarvetta loikoilla katoksessa.

Mä en kuivittais ulkopuolta. Me ollaan laitettu uuteen pihatto-osaan vahingosta viisastuneena maisemointikangasta/harsoa alle ja haketta(itse tehtyä) päälle. On pysynyt polut/pihaton edusta kuivana.
tallennettu

MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 04.07.10, 00:02 »

Katos on tosiaan hieno!
tallennettu

Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #4 : 04.07.10, 00:09 »

No on tosiaan hieno katos hymy Piti heti näyttää miehelle mallia silmänisku
tallennettu

Dee
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 04.07.10, 00:11 »

Tuosta voisikin ottaa mallia, upee on!
tallennettu
lumikello
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 04.07.10, 08:12 »

Meillä on tällainen katos. Kakkaavat ja pissaavat aina sinne heinille jotka on kuivikkeena tuolla sisällä. Kuinka usein heinät pitäisi vaihtaa?

tallennettu
Mintsu
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 04.07.10, 08:33 »

Haketta ? Joo, sehän ois hyvä idea ! Kaikenlisäksi mulla on tuolla ihan lähellä iso kasa vanhoista risukasoista jämää, lähinnä haketta enää jäljellä kun keväällä tyhjensin vaihtolavalle isommat risut. Siis ei kun sieltä lappamaan  muikea hymy

Mutta eli siis kulkuväylille kerääntyvät jätökset annatte ihan vaan maatua alle ?
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 04.07.10, 10:13 »

Hienoja katoksia!!

Nyt mun näyttää ihan pikkiriikkiseltä kötöstykseltä  haha

Minäkin olen miettiny tota polkujen kurattumista ja meillä makaavat traktorin luona ja suoja kelpaa vain ukkosella..
Taidan itsekkin levittää haketta nuihin.
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #9 : 04.07.10, 10:19 »

Kannataa laittaa sitä harsoa alle, muuten se hake uppoaa sinne mutaan tosi nopeesti.

tallennettu

jAtisKa
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 07.07.10, 12:30 »

Hienoja on teidän katokset!!

Nyt kiinnostaa kovin, että asuuko teidän lampaat talvet noissa katoksissa vai onko ehkä umpiseinäisemmät versiot tms. silloin käytössä? Meillä olisi uuden pihaton rakentaminen kohta ajankohtaista ja koetan kartottaa hyviä malleja joista muokkailisi sen ihan oman vastaavan.  hymy
tallennettu

Kyllä maalla on mukavaa!
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 07.07.10, 13:16 »

Minä vastaan ku kerkeen  muikea hymy
Vasta olen kyselly samaa.

1,5m pitää olla tuulensuojaa, siis korkee. Ja pitää ottaa kestopehkun nouseminen varmaankin huomioon. Näin ajattelin itse.

Eli siis sellasta seinää, ettei mee tuuli läpi.
Me ollaan tekemässä pikku lampolaa. 10,5 neliötä tulee. Tehdään siihen oven viereen väliseinä vielä, että oikein suojaisaa olis se perä. Ja oikein kylmällä saan kaksi oviverhoa. Eli neliön tuulikaappi tulis siihen. Ja pakkasilla luukut kiinni.
Ylhäältä piti olla hyvä tuuletus.
Hausta löytyy hyviä keskusteluja nuista lampoloista ja vinkkejä. Niitä olen lukenu.

Niin ja vesi ei saa tiivistyä ja tippua turkkeihin. Laitetaan itse se oikea aluskate, mitä taloihinkin laitetaan.
tallennettu

lumikello
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 07.07.10, 15:22 »

Hienoja on teidän katokset!!

Nyt kiinnostaa kovin, että asuuko teidän lampaat talvet noissa katoksissa vai onko ehkä umpiseinäisemmät versiot tms. silloin käytössä? Meillä olisi uuden pihaton rakentaminen kohta ajankohtaista ja koetan kartottaa hyviä malleja joista muokkailisi sen ihan oman vastaavan.  hymy

Meillä ei lampaat ole talvea tuossa katoksessa, hieman liian harva.hymy Mutta talvella toki tuohonkin pääsevät suojaan jos haluavat päivisin. Meillä lampaat pääsee sisälle kun haluavat. Sisällä ovat kyllä yöt talvella, ovi siis kiinni. On siis vanha navetta johon rakennettiin oma alue lampaille. Oli aiemmin miehen verstaana. Nyt joutui puolesta luopumaan. haha No puolet jäi, eikä sitä enää niin käytäkään. hymy Sitä olen miettinyt että kun lampaillehan ei tartte lämmitystä..mutta tuolla verstaalla on aina ollut sen verran lämmitystä talvella että on pysynyt plussan puolella. Niin voiko edelleen talvella olla sen verran lämmitys päällä..vai pitäisikö se ottaa kokonaan pois? Lampaat siis päivisin ulkona talvella. Tuleeko liian suuri lämpötilaero sitten jos ulkona pakkasta ja sisällä jotain +5?
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 07.07.10, 16:36 »

Minä luulen, että kosteus on se pahin vaara.
Ainakin huomasin omasta pyrrekoirasta, että jos vain käväs kovilla pakkasilla sisällä niin saattoi imaista kosteutta turkkiin ja ruveta palelemaan. Niin, että jos tuli sisälle, niin sen piti kans sitte olla kunnes kuivasi.
Ja jos on lämmmintä, niin kosteuden kanssa on vaikeempaa.
Mutta jos on hyvä tuuletus, niin ehkä sitte?
Saa viisaammat vastata  muikea hymy Kuhan piti päästä jutteleen ku ulkonaki sataa...
tallennettu

Mintsu
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 07.07.10, 21:19 »

Meillä oli lampaat ensimmäisen talven varastosta muokatussa pienessä pihatossa, eli karsina ja pikkutarha ympärillä, kun en malttanut odottaa kesään saakka lampaiden tuloa. Kyllähän ne siinä meni, etenkin kun olivat vielä karitsoja, mutta kyllä kevät talvella alkoi jo olla ongelmia sen kosteuden kanssa koska korkeutta karsinassa oli vain 2 metriä. Piti laittaa koneellinen ilmanpoistaja pyörimään. Ja turhan usein mä sitä ovea suljin syyttä suotta kun yritin saada lämpöä siellä pysymään... silmänisku

Nyt meillä on rakenteilla uusi pieni (17 neliötä) lampola rakennus lampaille ja puputkin saavat siellä varmaan asustaa, ainakin kovimpiin pakkasiin saakka. Nyt on panostettu korkeuteen (sisäkorkeus 3 m) ja kunnolliseen ilman vaihtumiseen (katolle poistotötsä). Luukku vapaaseen ulos kulkemiseen ja tuon aiemmin esittelemäni katoksen ajattelin sijoittaa ulkopuolelle ulkoruokintapaikaksi, pysyy heinät kuivana kun kuitenkin viihtyvät suurimman osan ajasta ulkona. Rakennuksesta tulee siis kylmä lampola, mutta tuulensuojat tulee kuitenkin ylös asti ja katossa on myös aluskate.

tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: