25.05.12, 03:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Keritseminen  (Luettu 1209 kertaa)
lumikello
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 03.07.10, 06:49 »

Kuulin että eräs lampaan omistaja keritsee lampaansa vain keväällä. Lammas on siis ihan lemmikkilammas kuten meilläkin nuo lampaat. On talvisin päivät pihalla. Olisiko siis parempi jos ei syksyllä keritsisikään ollenkaan niin olisi sitten talvella paksumpi villa??? Kun meilläkin nuo talvella ulkoilee.hymy
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 03.07.10, 09:07 »

Minuakin kiinnostaa, että milloin viimeistään keritään kun on kylmälampola ja ulkoilu mahdollisuus ympärivuoden!

Kuinka pitkä villa jo lämmittää pikkupakkasilla?

Ja kuinkas nopeaa se villa kasvaa?

Minkälainen villa pitääkin kylmän -25???

Nimimerkillä takkia lampaalle ompelen (olen oikeasti harkinnu  sarkastinen )
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #2 : 03.07.10, 09:47 »

^^Kyllä lampaalle tulee tiheämpi ja lämpimämpi villa jos sen keritsee syksyllä. Pärjää talven paremmin.
Mä jätin ekana talvena yhden pässin keritsemättä, oli syntynyt toukokuussa ja ajattelin just että sille tulee kylmä jos sen keritsen talvea vasten. Siinä kävikin niin että kaveri laihtui reilusti talven aikana koska kaikki energia meni lämmittelemiseen. Olihan sillä hirmu pitkä villa mutta kesälaatuna aika harva. Eli kun keritsee syksyllä niin villasta tulee tiheämpää ja lämpimämpää.

^Meillä keritään loka-marraskuussa ja sitten huhti-toukokuussa riippuen siitä milloin keritsijä kerkee paikalle.
Riippuu myös hirveesti minkälainen talvi on tulossa. Joskus voi keritä vaikka joulukuussa jos on vielä leudot kelit, muutamassa viikossa villa kasvaa jo lämpimäksi takiksi.

Meillä myös lampaat asuvat pihatossa vuoden ympäri.
tallennettu

Helvenia
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 03.07.10, 09:57 »

Voi ystävät rakkaat... Lampaan villa kasvaa niin huimaa vauhtia syksyllä että kasvattaa melkoisen villapeitteen ennen kovia pakkasia, eikä lammas kylmää säikähdä, kun sillä on kuiva ja lämpöinen pehku. Kosteus tekee hallaa villan lämmöneristyskyvylle, ja veto on myös pahasta. Ei kylmyys.

Henkilökohtainen kantani on että lammas tulee keritä kahdesti vuodessa. Talven jälkeen kun katsoo lampaita kuinka ne tuntuvat oikein rukoilevan että kuori jo villat päältäni, kutittaa, ahdistaa ja kiristää, en voisi jättää lampaita syksyllä kerimättä.

En ruoki koiriani perunamuussilla vaikka naapuri sillä pelkästään koiraansa ruokkiikin. En muutoinkaan suosittele koskaan tekemään tietyllä tapaa vain siksi, koska naapurikin, vaikka 99% ihmisistä tekee perustellusti juuri toisinpäin. Veikkaan että tämä joka keritsee vain kerran vuodessa, on joko tietämätön ja hieman ylihuolehtivainen tai vaihtoehtoisesti laiska. Kallistun jälkimmäisen puolelle, sillä hän tuskin on sitten koskaan syksyllä kerinyt ja nähnyt kuinka nopeasti villa kasvaa, lampaat eivät palele, villa helpompi keritä keväällä, jne.

Myöskään sillä, onko lammas lemmikki- vai tuotantoeläin, ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka se nauttii/kärsii eripituisista kerintäväleistä. Lammas keritään sen itsensä vuoksi kahdesti vuodessa, ei vain siksi että siitä saisi parempaa villaa ja kahdesti vuodessa...  sarkastinen

Eikä mitään takkeja, voi kauhistus...

Meillä kerittiin lampaat viime syksynä muistaakseni elo-syyskuussa. Villa oli keväällä kerittäessä silti jo aivan kamala, hamppuuntunut ja kiristävä puuhka. Niin, ja -25 oli pakkasta, ja villaa oli kasvanut takaisin, paksumpana kuin se oli kesän jälkeen kerittäessä. Tänä vuonna keritään myöhemmin.

Eläinsuojelulaissa edellytetään lampaan keritsemistä vähintään kerran vuodessa, mutta lampaan hyvinvoinnin kannalta kaksi kertaa on parempi.

tallennettu

pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #4 : 03.07.10, 10:58 »

Voivat olla heti ulkona.  Itse kyllä keritsisin myöhemmin (loka-marraskuussa). Kyllä se villa kasvaa ihan muutamassa viikossa.
tallennettu

SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 03.07.10, 16:35 »

Hienoa!! Kiitos Helvenia ja Pikkukana!
Olin lukenu jo aikasimmista ketjuista, että jopa marras-joulukuussa.
Mutta näköjään sitä inhimillistää väkisin, kun ei ole asiantuntemusta. Ja kauhistutti ajatus odottaa niin pitkään.
Ajattelin kylmissään värisiviä lampaita.

No0 nyt ymmärrän opikein hyvin kun kaupunkilaiset valittaa ulkona seisovista eläimistä  haha Jos ei tiedä, niin silloin luulee vaikka ja mitä  kieli

Taidan kysellä lähemmin kun näkee syksyn kelejä, että kerinkö vai enkö keri  muikea hymy
tallennettu

Helvenia
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 03.07.10, 16:54 »

Te ootta kyllä söpöjä  muikea hymy
Hyvähän se on että huolehtii, ennemmin niinpäin kuin toisinpäin ettei välitä yhtään, mutta mulla pisti naurattaan vedet silmissä kun kuvittelin lampaita Hurtan fleecehaalarit päällä  kieli Se olis ehkä jo vähän..hmm..liikaa.

Suojahan sillä pitää olla tietysti, ei lampaita passaa vesikeleissä tai talvella pihalla seisottaa ilman asianmukaista suojaa, itse tulen pitämään tulevana talvena kun lampailla on ulkoilumahdollisuus, ovet säpissä jos meinaavat aivan kauheilla koiranilmoilla siltikin töröttää pihalla, samoin todennäköisesti yöksi laitan lampolan ovet kiinni. Voisin ajatella että sitten lampaita palelisi jos olisi vaikka sellaiset alkutalven kelit että lammas ensin kastelee itsensä läpimäräksi pihalla vesisateessa, ja tulee pakkasyö perään. Märkä villa ei kauheasti taida lämmittää...päinvastoin.

No mutta sillä vanhalla tutulla hyväksi havaitulla maalaisjärjellä pärjää pitkälle  silmänisku Minä keritsin tosiaan viime syksynä silloin kun oli vielä lämpimät kelit, tänä vuonna meille tulee keritsijä joten sen aikatauluilla mennään, muistaakseni se puhui syys-lokakuusta, vai oliko jopa loka marraskuusta?
tallennettu

Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #7 : 03.07.10, 17:15 »

Meillä keritään syys-lokakuussa, riippuu keleistä, ja ajattelen tässä kohtaa itseäni, että missä lämpötilassa kestää näpit keritsemistä ettei jäädy silmänisku Monesti syyskuut on vielä tosi lämpimiä, että enempi menee sinne lokakuulle tai marraskuun alkuun. Keväällä keritsen maaliskuussa. Ja oon samoilla linjoilla kuin pikkukana: Turkki tuuhenee kun sen syksyllä keritsee. Tosin meidän Bonitalla on niin valtavan tiheä turkki, että kokeilen ekan kerran tänä vuonna kolmen keritsemisen taktiikkaa. Neiti on siis keritty maaliskuussa ja nyt kesäkuussa (oli jo monen sentin villakerros!) ja sitten loka-marraskuussa taas. Meinasi ressukka jo läkähtyä turkkinsa kanssa. Nyt jaksaa hypellä pitkiä loikkia iloisena hymy
tallennettu

SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 03.07.10, 17:59 »

Vesisateelle ne loimet päälle! haha haha

Minäkin ajattelin pitää ovet kiinni ja muutenkin seurailla kelien mukaan talvella.
Meillä kun ovat tuossa ihan lähellä ja aikaa riittää ohjailla rouvia ..

tallennettu

Tiina K
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 03.07.10, 18:49 »

Meillä lampaat pääsevät ulos ympäri vuoden, silloin kun haluavat. Niillä on tila, jossa on ensin kunnon katos, ovi, jonka laitan talvella vain sen verran auki, että mahtuvat ulos, paksu pehku. Annan niille heinät sisälle ja ulos, joten voivat valita, missä syövät.
Keritsen mahdollisimman myöhään, viime syksynä taisin keritä lokakuussa. Villa kasvaa aivan älyttömän nopeasti ja olen ollut lukevinani täältä, että se muutaman sentin pituinen villa lämmittää parhaiten.
Talvella lampaani eivät ole palelleet, mutta ruokaa niillä täytyy olla koko ajan nenän edessä.
Itse en pukisi lampaalle mitään päälle, eikös se villan juju olekin siinä, että koska se hengittää niin hyvin, se pitää myös lämpöä. Jos sille laittaa loimen päälle, villa on lytyssä eikä lämmitä samalla lailla.
Niin siis meillä keritään kaksi kertaa vuodessa, en edes harkitsisi muuta.
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #10 : 03.07.10, 21:26 »

Piti vielä sanoa, että meillä saavat mennä ja tulla sisään ja ulos kuten haluavat, ovi on auki, kovilla pakkasilla laitan oven yöksi kiinni ja avaan aamulla.
tallennettu

pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #11 : 03.07.10, 21:53 »

Meillä ovet ovat aina auki, oli pakkasta tai ei. Heinät syötin koko viime talven ulos vaikka oli pakkasta. Ulkonahan ne mielummin ovat muutenkin. Yöllä tulee lampolaan niin kuuma jos laittaisin ovat kiinni (meillä on eristetty lampola).
Väkirehut annoin talvella sisätiloihin.
Ainoastaan sillon annan heinätkin sisään jos sataa kaatamalla vettä ja on mutainen keli muutenkin.
Ja tietenkin karitsointiaikaan meillä on ovet kiinni ettei karitsat eksy ulos lumeen. Meillä karitsoidaan helmi-maaliskussa  hymy
tallennettu

Dee
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 04.07.10, 00:14 »

Villa kasvaa aivan älyttömän nopeasti ja olen ollut lukevinani täältä, että se muutaman sentin pituinen villa lämmittää parhaiten.

Minäkin olen ollut lukevinani täältä että parisenttinen villa lämmittää parhaiten.
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 04.07.10, 09:56 »

Ompa kiva lukea näitä tässä oppii kyllä!

Onkos teillä katoksia piharuokintaan?

Olen itse tekemässä sellaista katosta missä mahtus periaatteessa neljä aikuista syömään sateensuojassa. Tein vähän reilumman katon, että olis kesäisin aurinkosuojaa samalla.
tallennettu

SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 04.07.10, 15:00 »

Hieno!!
Mulla on vaan sellanen pulpetti malli. Pienempi.
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: