06.09.10, 20:18 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: PĂ€ssikaritsoiden ruokinta  (Luettu 213 kertaa)
mikael
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 02.07.10, 12:53 »

Tervehdys.

Olen uusi tÀÀllĂ€, mutta satunnaisesti seurannut foorumia jo pidemmĂ€n  aikaa.
Ostimme kesÀkuun alussa tÀmÀn kevÀÀn pÀssikaritsoita 3 kpl. Karitsat voivat hyvin.

Olen lukenut netista aika paljon lampaiden ruokkimisesta, ja tuntuu olen monenlaista tietoa. Haluisin alusta asti ruokkia nÀitÀ oikein, ettÀ ei tulisi mitÀÀn sairauksia ym. vaikeuksia. Olen lukenut esim. virtsakivistÀ joka tuntuu olevan erityisesti pÀssien ongelma. Monessa paikassa varoitetaan esim. kauran antamisesta pÀsseille, mutta mm. Farmi.net sivustolla Suomen Rehun edustaja antaa nyrkkisÀÀnnöksi ettÀ vÀkirehua pitÀisi antaa noin 0,5kg/pv (3/4 kauraa ja 1/4 osaa valkuaista).

Nyt pÀivittÀinen ruokinta on tÀllainen per pÀssi (puolen aamulla ja puolet illalla):
n. 400g kauraa
n. 100g farmarin rypsi
n. 20g lammashertta
kuivaheinÀÀ vapaasti
nuolukivi (Milka)
puhdasta vettÀ

LisÀksi pÀssit on metsÀ/pelto laitumella (n. 5000m2).

PitÀisikö tÀtÀ jotenkin muuttaa, vai onko nÀin hyvÀ?
PitÀisiko antaa lisÀksi ruokintakalkkia ja/tai suolaa?
tallennettu
Suusanna
Oinas
Paikalla Paikalla

Sukupuoli: nainen

SÀrmÀ

« Vastaus #1 : 03.07.10, 21:32 »

Mun mielestÀ toi kuulostaa ihan hyvÀltÀ kun vielÀ ovat karitsoja, riippuu tietysti kuinka vanhoja karitsoja... Itse oon antanut karitsoille Mullin herkkua tai Primoa puoleen vuoteen asti. KyllÀ pÀsseille voi kauraa antaa, ohra on se mistÀ saavat niitÀ virtsakiviÀ helposti. Ruokintakalkkia oon antanut vaan imettÀville emille. Suolaa ei mun kÀsittÀÀkseni tarvita kun on se nuolukivi. Mulla on kivennÀinen vapaasti tarjolla, paitsi kesÀllÀ heitÀn vatiin muutaman pÀivÀn vÀlein kun sadekelillÀ kastuisi ja menisi köntiksi.
tallennettu

Sanna-Leena
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 03.07.10, 22:21 »

Paljolta tuo ruoka minusta kuulostaa, jos laidunta riittÀÀ. MeidÀn pÀssikaritsoilla on laidun, sinne vatiin suola ja lammashertta ja vesi. Perunankuoret ja muut lampaille sopivat jÀmÀt (lasten jÀttÀmÀt aamupuurot ja leivÀnreunat...) saavat myös, mutta ei niitÀ nyt niin paljon ole. En kasvattele kun kotitarpeiksi, mutta tÀllÀ reseptillÀ tulee helposti ainakin 200 g:n pÀivÀkasvut ja useimmiten ylikin. Mutta ettÀ en tavottele nopeita huippukasvuja, en ole saamassa karitsoista tulojani.
tallennettu
pikkukana
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #3 : 04.07.10, 00:08 »

MeillÀ on karitsat aina vapaalla ruokinnalla, saavat siis syödÀ niin paljon kun haluavat.
Eli komppaan Suusannaa  hymy
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: