12.02.12, 20:54 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Sorkkien leikkaaminen  (Luettu 1061 kertaa)
kokoro
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #15 : 27.10.10, 15:32 »

Itse en ole mikään sorkkanmestari leikkaaja, mutta olen toimenpiteen helpottamiseksi opettanut lampaat nostamaan kaikki jalat -toki tätä en ole kaikkien yksilöiden kohdalla vielä ehtinyt tehdä. Ne, jotka ovat ihan oikeasti sellaisia leppoisia ja rapsuteltavia osaavat nostaa jalat ja antavat nipsutella ilman mitään rodeaharjoituksia. Jalat saan näiltä lampailta nostaa joko sorkanpohja kohti kattoa tai sitten silleen nenän eteen. Tosin tämä jalannosto harmonisella tyylillä ei onnistu, ellei niihin villamoihin oikeasti ole luottamussuhdetta - edes jollain tasolla-, eikä niitä päivässä opeteta jalkoja nostamaan nojailematta ja potkimatta.
tallennettu
Mirkku H
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : 16.11.10, 19:06 »

Meillä on molemmat oinaspojat aika liikkuvaista sorttia, kun yrittää jotain hoitotoimenpiteitä tehdä. Sen vuoksi olen ottanut tavaksi kaataa koko elukan kyljelleen vanhan peiton päälle ja sitoa jalat leveällä kangasnauhalla.

Siinä sitten keritsen saksilla villat ja leikkaan sorkat oksa- tai kalasaksilla. Olen aika hidas, mutta näin onnistuu hyvin, tytär on yleensä apuna mutta onnistuu yksinkin. Sorkista pyöristän terävän kärjen pois ja leikkaan ne sorkan alle kasvaneet reunat. Viimeksi menin leikkaamaan sieltä keskeltä sorkan alta, ei olisi pitänyt, koska tuli verta. Putsasin betadinella, ei tullut kipeäksi onneksi.

Lammasta ei saa kieräyttää selän kautta ympäri eli kääntäminen täytyy tehdä jalkojen yli. Tässä voi kaveri olla apuna  hymy
tallennettu
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: