|
SuviA
|
 |
« : 28.06.10, 22:15 » |
|
Juuri äsken pelastin toisen lampaani!!!!! Netti oli jo kiinni ja olin menossa nukkumaan. Onneksi minulla on tapana katsella pihalle eläinsuojiin ikkunasta kun käyn veskissä.
Lampaat olikin illan hämärässä tulleet pihalle ja toinen oli kävellyt suoraan lasten heiviin!! Se roikkui sillain oksalla, että oli saanu pään sinne sisään ja ruvennu kiertään itseään ja samalla naru aina vain kiristyi ja kiristyi!!!
(kerran oli kissa pyykkikoneessa ja lapsi laittoi sen päälle huutaen pesen kissan. Silloin olin niin paniikissa, että en osannu edes töpseliä vetää seinästä!!)
Nyt mietin sekunnin, otin tosi terävän puukon mukaan ja juoksin pihalle. Lammas säikähti ja kerkesi vielä kahdesti kiertää itseään tiukemmalle!! Mutta sain heti puukon väliin ja narun poikki!! Nyt on koko piha kävelty läpi, ja muuta vaarallista en löytäny!!
Pelkkä ajatuskin hirttyneestä lampaasta saa yökköttävän tunteen.
Kaikki narut ja silmukat vaan pihoilta pois!!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #1 : 28.06.10, 22:39 » |
|
Ai kamala mikä tilanne! Onneks selvisitte säikähdyksellä  Mäkin aina kurkkaan ikkunasta pihalle vielä ennen nukkumaan menoa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jatta
|
 |
« Vastaus #2 : 29.06.10, 09:50 » |
|
Onpa kyllä ollut inhottava tilanne! Viimeksi toissapäivänä tuli mieleen, että mitä jos en olisi enää käynytkään. Käväsin illalla myöhään vielä vilkaisemassa vuohia navetassa. Meidän pari viikkoinen kili Irmeli oli jotenkin saanut päänsä ujutettua parin laudan väliin niin, ettei saanut sitä vetämällä pois. Kiliä piti oikeasti nostaa ensin ylös, jonka jälkeen sai pään irrotettua. Itse se ei olisi sitä irti saanut. Luultavasti olisi sekin kuristunut/tukehtunut, jos en olisi mennyt enää silloin illalla. Eilen havahduin outoon korisevan tyyliseen ääneen, joka kuului kanojen ulkotarhasta. Vanha 10v Ralf-kukkomme oli jäänyt mahtavasta kannuskynnyksestään pienisilmäiseen verkkoon kiinni. Siinä se räpisteli auringonpaahteessa, yritti repiä itseään irti. Sekin piti irrottaa, vääntää kynsi nätisti irti, tuskin olisi itse sitä saanut. Mitähän, jos olisin ollut päivän poissa? Vanha kukko jumissa ja aurinko porottaa armottomasti niskaan. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #3 : 29.06.10, 18:17 » |
|
Huh, kyllä nuita sattuu! On sitä helpottunut kun kerkiää hätiin. Kauheeta olis löytää paahtunut kukko. Kantapaankautta näköjään aina pitää mennä, ennenkuin hoksaa nuita vaaranpaikkoja. Pitäsi aina yrittää ennakoida ja katsella ympärilleen arvioivasti.
Kyllä se on hyvä tapa käydä kurkkimassa!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jatta
|
 |
« Vastaus #4 : 29.06.10, 18:34 » |
|
Niinpä. Mutta vaikka sitä kuinka yrittä katsoa sillä silmällä ja välttää vaarapaikkoja, niin aina tulee eteen jotain uutta ja yllättävää. Jotain, johon ei vaan kertakaikkiaan ymmärtänyt varautua. Onneksi kumminkin suhteellisen vähän.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #5 : 29.06.10, 19:46 » |
|
Totta! Pitää koputtaa puuta kun nyt on ollut vain läheltä piti tilanteita!! Tuli mieleen toinen , mikä sattu talvella. Lapset oli laittanu koiran kiinni ja väärin.. Naru ei pyöriny vaan oli kiertyny remmin kanssa tiukalle... Mutta onneksi viisas pyrre hyppi ikkunalautaa vasten ja tajusin, että on hätä!! Että sellanen varoitus muille jokka on niin laiskoja, että laittaa lapsen asialle!! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #6 : 30.06.10, 14:16 » |
|
Mulla oli kanalassa talvella lattialle pudonnut muovinen paalinarunpätkä.Ei tullut mieleen nostaa ylös,eihän ne sitä syö...mutta sepäs kiertyikin kukon kannuksiin kiinni.Sitä saikin vähän aikaa selvitellä,että irtosi nätisti.Se ei haitannut kävelyä,mutta olisi varmasti leikannut nahkan auki pitemmän päälle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,vuosikkaat Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,viiriäinen ja kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #7 : 30.06.10, 16:29 » |
|
Hitsi ja minä olen jo kolmesti kävelly oman paalinaruni yli kanalassa  On sitä laiska.. Jospa ei olis kukaan solmussa kun mummolasta pääsee..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
hilkkis
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #8 : 12.07.10, 16:03 » |
|
(kerran oli kissa pyykkikoneessa ja lapsi laittoi sen päälle huutaen pesen kissan. Silloin olin niin paniikissa, että en osannu edes töpseliä vetää seinästä!!)
Huh, pelottava tuo hirttymistilanne, mutta siis tää kamaluudessaan nauratti mua. Voin hyvin kuvitella meidän pikku-einsteinin tekemään jotain ihan vastaavaa... Tosin onneksi meillä on töpselit aina irti kun on niin kiva väännellä ja painella namiskoita. Mut just toi ylpeä ilmoitus että "pesen kissan" vois tasan olla meillä kuultua!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Uuhet Titta, Tilli ja Tiuku vm. 2010, lisäksi lapsi, puoliso, koira ja kaksi kissaa.
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #9 : 12.07.10, 16:35 » |
|
 Ai kamala niin naurattaa! just tuo ylpee ääni!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
kokoro
|
 |
« Vastaus #10 : 14.07.10, 13:40 » |
|
Meillä joskus ammoisina aikoina (ei nyt kuollakseenkaan muista milloin) oli lampaiden yhdellä laitumella sellainen pienen pieni lampi, josta lambit sitten kävivät juomassa. Yhtenä päivänä kuitenkin kun mentiin lammashakaan ja itse tuli jostain syystä vilkaisseeksi sinne lampeen niin auta armias kun säikäytti. Siellä oli yksi keväinen pässi, joka oli uinut vastarannalle pääsemättä ylös. Ihan henkihieverissä se siellä odotti pelastajaa. Olivat voimat kyllä todella loppuneet kesken, kun se auton peräkärrillä kotiin ajettiin toipumaan. Kyllä se sitten toipuikin, mutta siinä taas yksi "läheltä piti" -tilanne.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
siimis
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #11 : 14.07.10, 16:36 » |
|
Meilläkin on roikkunut kukko kannuksestaan verkossa. Vanhojen kukkojen riski, kun niillä kannukset on kasvaneet usein koukuiksi. Toinen kannus sitten irtosikin ihan siististi, että siitä ei ainakaan enää ole riesaa - ainakaan kunnes taas kasvaa.
Kani oli tunkenut päänsä kanaverkosta läpi - yksi lanka oli poikki ja tuli juuri pään mentävä reikä. Takaisin vaan ei enää päätään saanut, kun lattiana liukasta filmivaneria ja kaverilla isot hörikset... Onneksi oli vielä ihan pirteässä kunnossa kun huomasin ja sain kanin irti ilman vaurioita.
Noi verkotkin on vähän pahoja, vaikka kuinka huolella ja hyvin laittaisi. Nämäkin olivat molemmat ihan siististi kireälle pingotettu, mutta niin vaan jäivät eläimet niihin kiinni.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #12 : 16.07.10, 18:32 » |
|
Näitä on hyvä lukea, oppii katselmaan ympärilleen ja ennakoimaan. Nyt kaksi tilannnetta meillä, sellasia ei pahoja, mutta säikäytti, että olis voinu käyä pahasti... Eli sikojen jättiämpärin alle oli menny tipu. No se on käytössä joka päivä, että ei ollu ollu kauaa. Mutta nyt just hain tänään leikatuille kissoille vessa-astijaa. Otin sitte pihalla lojuneen pesuvadin. Niin siellä pari kuukautinen kukkotipu??? Olen varma, että sen eilen viimeksi näin. Ja nyt on satanut ja ollut viileä. Mutta ajattelee vaikka 4 päivää taakke, niin olis varmasti tukehtunu äkkiä lämpöön!! Miten ne nuitten alle joutuu  Eli nyt vaan ahkerana keräämään kaikki ylimääräiset kipot ja kapot pihalta!!!!!!!!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
vikke
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #13 : 19.07.10, 14:22 » |
|
Minä laitoin tallissa kissoille purkkiruokaa kuppiin ja lähdin pihalla käymään. Tyhjä purkki jäi tallin pöydälle. Pihalle kuulin kohta kamalan ryskeen tallista, vaikka hevoset olivat laitsalla. Kun käännyin ovelle päin katsomaan juoksi kissamme Mauri oranssi kissanruokapurkki päässäään tallista hevoslaitumeen. Siellä säntäili edestakain ja hevoset olivat ihan vauhkona perässä. Mauri katosi suitsait haavikkoon ja pelkäsin, että juoksee purkki päässään jonnekkin rakennuksen alle piiloon. Hätyytin miehen kaveriksi ja löysimme Maurin rajakanavasta purkki edelleen päässä. Kissa oli jo ihan nuupelo kun aloimme yrittämään purkkia irti. Olipas muuten niin tiukassa, että olimme jo luvuttamassa ja lähtemässä hakemaan peltisaksia kun sitten purkki viimein irtosi. Mauri parka oli kyllä koko illan ihan nuupelo ja kuono lytyssa. Silmätkin vuotivat kovasti. Eipä olisi kestänyt vitkutella irroittamisessa enää yhtään kauempaa, sillä purkki oli todellakin niin tiukassa, ettei Mauri saanut ilmaa. Ei edes uskalla ajatella miten Maurin olisi voinut käydä!
Muistakaa viedä purkit heti roskiin tai puristaa suuaukko lyttyyn. Enpä olisi minäkään arvannut, että Mauri valitsee ennemmin tyhjän purkin nuolemisen kuin täyden ruokakipon.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
siimis
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #14 : 19.07.10, 20:31 » |
|
Miten ne nuitten alle joutuu  Ne joutuu sinne vadin alle siten, että vati keikahtaa linnun päälle, kun lintu istuu tyhjän vadin reunalle vettä etsiessään! Meillä on vähän väliä joku kyyhkynen vadin alla... Vaan siitä ei ole niin vaaraa kun katson nuo monta kertaa päivässä. Mutta tosiaan, jos lintuja on irrallaan pihassa, niin kaikki tyhjät vadit ja kupit kannattaa säilyttää nurin päin! Meillä muuten koiranpentu tunki päänsä sipsipussiin, eikä saanut pussia pois päästään! Se oli myös jo ihan "sininen" kun pelastin sen, happi ihan lopussa!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|