12.02.12, 00:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Paljonko akkupaimen maksaa uutena?  (Luettu 2094 kertaa)
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #15 : 28.06.10, 17:41 »

Mulla on akkupaimenia, lampaat kun ovat tuolla muutaman kilometrin päässä joen takana. Meillä on 2kpl Olli 180B-paimenia ja niistä kyllä mukavan sätkyn saa. Tosin mä ajan vesakkotrimmerillä aidan alukset aina. Kolme lankaa ja aidattu alue tällä hetkellä noin 4 hehtaaria suurin.
tallennettu
lumikello
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : 28.06.10, 19:02 »

Ostettiin nyt sitten olli paimen. Ei ole akkupaimen vaan johdolla toimiva. Mitenkähän kovan tällin siitä pieni lapsi saa jos pääseekin siihen koskemaan..?
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #17 : 28.06.10, 20:53 »

En antas lapsen koskea vahingossakaan. En tosiaan ole hysteerinen äiti, mutta minun paimen ei ollut noin tehokas ja sätkäs niin, että kyynerpäähän asti tuntui ja kauan.
Lapsi vielä luultavasti kävelis naamalleen siihen...

En ole enää varma onko sun tehokkaampi vai ei  häh
Mulla on sellanen kuin Olli106 stop. Kuivattaa ruohonkin.

Eli jos sulle mainostettiin, että kuivattaa ruohon. Niin on se sitten ainakin tosi kova isku lapselle.

Naapurin hevos aiasta sain vasta iskun ja se oli sellanen napsaus vaan. Että sellanen ei olis paha.

Se minun iski joskus vuohia selkään, kun karkailivat ja niiltä meni ihan jalat alta ja rääkäisivät pahasti. Joten ei sellasta lapselle
« Viimeksi muokattu: 28.06.10, 21:09 kirjoittanut SuviA » tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #18 : 28.06.10, 21:17 »

Nääkin aitaus hommat kannattais miettiä tarkkaan ensin ennen millaista aikoo, pysyvää vaiko siirrettävää..toi sähköverkko on enempi sellaiseen siirrettävään/väliaikaiseen aitaukseen tarkoitettua ja vaati tosiaan sen sähkönkin, ilman sitä on hyödytön.

Verkkoaita/lauta-aita tai niiden yhdistelmä sitten pysyvään aitaukseen. Verkkoakin saa monen hintaista mutta kannattaa niissäkin katsoa mitä ostaa. keskim. 1e/metri.

Mutta mun mielestä näissä ei pitäs aatella vaan sitä hintaa, halpa ei ole yleensäkää hyvää eikä kestävää. kerralla kunnolla tehty aita kestä monta vuotta!  Ja miten on vara pitää eläimet jos rahat loppuu jo aitaa tehessä..kun kulujahan lampaista on koko ajan..ja plussana yllättävät menot, esim. sairastumiset.
tallennettu
Ushva
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #19 : 28.06.10, 22:36 »

Kuulin että EU olis nyt kieltämässä nämä ns. kovemmat paimenpojat, oletteko muut kuulleet? Miten ihmeessä enää pysyy lampaat tai varsinkaan isoilla laitumilla laiduntavat emolehmät aidoissa jos näin käy??? Eihän ne välitä pikku kutittelusta mitään ja siellähän ei montaa heinää tarvi kasvaa aitaan kiinni niin virran kulku estyy heti.  grrr
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #20 : 28.06.10, 23:32 »

Parisataa --- vähän päällekin sellaiset, johon saa tavallisen 60-80 -ampeerituntisen akun.

Meillä on seitsämän tuollaista akkupaimenta, pari Olli 160B, vastaava Lavalin laite ja viisi Lacmea. Yhteensä kokemusta nyt neljältä vuodelta, määrä on lisääntynyt joka vuosi. Ollin paimenia on huollatettu, muita ei. Aidat pisimmillään ehkä vajaa pari kilometria, 3 lankaa, toisinaan kaksi. Ja heinät eivät vastaa lankoihin; jos pitempään paikallaan, niin trimmeröidään aluset. Mikä on kaksistaan aika nopea operaatio, kun toinen nostelee tolppa kerrallaan lankoja ylöspäin. Mutta yleensä aita on sen verran vähän aikaa paikallaan, ettei tarvitse. Toistaiseksi ovat pysyneet hyvin sisällä. Yhtään verkkoaitaa (sähkötöntä) ei ole, eikä verkkopaimeniakaan. Siirtoja ja muita väliaikaistoimituksia varten pari rullaa sähköverkkoa. Ehkä emme ymmärrä paremmasta, mutta systeemiin olemme kohtalaisen tyytyväisiä.

Sitten lapsiin ja sähköpaimeniin: lapset tulevat joka tapauksessa kokeilemaan paimenlankaa, saamaan niistä sätkyn ja sitten vielä kavereilleen näyttämään, kuinka he uskaltavat ja toiset kaveritkin kokeilevat jne. En oikein ymmärrä, että pitää jälkikasvua pitää sellaisessa pumpulissa, ettei mikään saa koskaan sattua. Sattuu pahemmin, jos kokeilevat vasta vanhempana eka kertaa (tämä sattuminen pätee tietysti paljon (ja etupäässä) muuhunkin kuin näihin paimenlaitteisiin).

Aikanaan setäni opetti paimenlankaan. Ensi timotein korrella, sitten kumpparit jalassa käsin koskien ja lopuksi tuo vielä otti toisella kädellä kiinni teräksisestä lypsykoneen ämpäristä ja toisella langasta; ilmekään ei värähtänyt. Me tietysti veljen kanssa (noin 10 v kumpikin) perässä ja selälleenhän se heitti. Ei mielestäni ole mitään pysyviä traumoja jäänyt --- tai sitten tämä selittääkin kaiken...

Petri
tallennettu
MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #21 : 28.06.10, 23:41 »

Sitten lapsiin ja sähköpaimeniin: lapset tulevat joka tapauksessa kokeilemaan paimenlankaa, saamaan niistä sätkyn ja sitten vielä kavereilleen näyttämään, kuinka he uskaltavat ja toiset kaveritkin kokeilevat jne. En oikein ymmärrä, että pitää jälkikasvua pitää sellaisessa pumpulissa, ettei mikään saa koskaan sattua. Sattuu pahemmin, jos kokeilevat vasta vanhempana eka kertaa (tämä sattuminen pätee tietysti paljon (ja etupäässä) muuhunkin kuin näihin paimenlaitteisiin).

Aikanaan setäni opetti paimenlankaan. Ensi timotein korrella, sitten kumpparit jalassa käsin koskien ja lopuksi tuo vielä otti toisella kädellä kiinni teräksisestä lypsykoneen ämpäristä ja toisella langasta; ilmekään ei värähtänyt. Me tietysti veljen kanssa (noin 10 v kumpikin) perässä ja selälleenhän se heitti. Ei mielestäni ole mitään pysyviä traumoja jäänyt --- tai sitten tämä selittääkin kaiken...

Petri

kieli muikea hymy
tallennettu

lumikello
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #22 : 29.06.10, 06:52 »

En antas lapsen koskea vahingossakaan. En tosiaan ole hysteerinen äiti, mutta minun paimen ei ollut noin tehokas ja sätkäs niin, että kyynerpäähän asti tuntui ja kauan.
Lapsi vielä luultavasti kävelis naamalleen siihen...

En ole enää varma onko sun tehokkaampi vai ei  häh
Mulla on sellanen kuin Olli106 stop. Kuivattaa ruohonkin.

Eli jos sulle mainostettiin, että kuivattaa ruohon. Niin on se sitten ainakin tosi kova isku lapselle.

Naapurin hevos aiasta sain vasta iskun ja se oli sellanen napsaus vaan. Että sellanen ei olis paha.

Se minun iski joskus vuohia selkään, kun karkailivat ja niiltä meni ihan jalat alta ja rääkäisivät pahasti. Joten ei sellasta lapselle

Tämä meidän on Olli 500. Eli onko sitten vielä tehokkaampi kuin teillä? Mä eilen olin jo ihan hysteerinen kun koira oli lähellä aiktaa että saa siitä sätkyt ja lapsia varottelin koko ajan. Ja pienin on vasta 1v5kk. Mutta ei kai tuo kuolemaksi ole vaikka siihen pääsisi koskemaan.
tallennettu
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #23 : 29.06.10, 07:57 »

Komppaan Petriä, totta kai pienenä pitää kokeilla sähköaitaa  muikea hymy
Kyl määki muistan sillon ennen vanhaan  kieli kun maaseutu oli sellasta että siellä oli vielä vasikoita haassa jne. niin ainahan siinä välillä sai sätkyjä kun meni niiden vasikoiden kanssa seurustelemaan.
Mut kyllä kai noita ihan pienimmäisiä taaperoita voi vähän hätistellä siitä kauemmaksikin.
Nyt aikuisena mä kyllä inhoon ihan sikana saada noita nipsauksia aidasta. Mulla onkin (nykyään tarpeeton, kuka haluaa?) sellainen pieni avaimenperätesteri, että kun sen kanssa kulkee aidan viertä, niin se piipittelee, jos aidassa on sähkö.
tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #24 : 29.06.10, 08:51 »

Joo, mä en ole kans koskaan tajunnu sitä että toiset pitää lapsiaan pumpulissa.

Ja koira tuskin kahta kertaa koskee aitaan. ...tai sitten on harvinaisen hölmö koira...
tallennettu

lumikello
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #25 : 29.06.10, 08:52 »

Joo, mä en ole kans koskaan tajunnu sitä että toiset pitää lapsiaan pumpulissa.

Ja koira tuskin kahta kertaa koskee aitaan. ...tai sitten on harvinaisen hölmö koira...

No toi on kyllä aika hölmä tapaus. muikea hymy On tanskandoggi.
tallennettu
Roki
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #26 : 29.06.10, 09:02 »

Meillä ainakin koirat ovat käyneet kerran kokeilee ja tietävät nyt ettei siihen lankaan kannata mennä. Lapsille olen kertonut, että ei kannata koskea lankaan. Eivät ole koskeneet ainakaan vielä, tai sitten eivät oo mulle puhunu vaikka olisivatki  muikea hymy
ai nii, meidän koirat on corgi ja 2 irlistä.
tallennettu
Helvenia
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #27 : 29.06.10, 09:30 »

^meillä langat mastiffikorkeudella, ei ole corgit yltäneet ottaan tärskyjä  muikea hymy
Mikä ei sinänsä haittaisi vaikka ottaiskin ne tärskyt, pysyisivät kauempana aidasta...

Mastiffit on ottaneet molemmat varmaan ne yhdet tärskyt ja se on riittäny.

Kunhan muistaa että jos koira on jo muutaman millin tai nanosekunnin päässä lankaan koskemisesta, koittaa itse olla kiljumatta mitään ja pysyä vaan paikallaan, koirakin saattaa yhdistää sitten sen langasta tulleen kivun johonkin muuhun, vaikkapa siihen ihmiseen joka just on alkanu juokseen ja karjuun että "Fifi eeeeiiiiii...täääännnneeeee!!".  silmänisku Meillä jähmetytään aina suolapatsaaksi kun koira (tai lammas) on koskemassa aitaan. "Ja silloin maailma pysähtyi..."  muikea hymy
tallennettu

Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #28 : 29.06.10, 09:42 »

joo, minäkin olen jostain lukenut että on tulossa kielto tai raja että paimenten tehoa ollaan laskemassa. silloin nää kaikki tehokkaimmat paimenet jää pois..se tosiaan ihmetyttää miten sit pietään eläimet joille pitää olla tehokas paimen..joutuuks jokainen tekee jotku high tensile aidat eläimille..vaikka ei nekään aina pidättele!

Joo, toi ku Helvenia sano, että jos koira on menossa aitaa koskee, ei saa ite olla hysteerisenä huutamassa ja kiljumassa koiraa pois, saati sit hyssytellä ja hyvitellä jos ottaa tärskyt..koira tosiaan helposti yhdistää kivun esim. vaikka siihen ihmiseen, luulee että se aiheutti kivun..olla muina miehinä ja antaa koiran olla..vaikka sit juur jähmettymällä suolapatsaaksi.."mä en ole tässä"..meillä kyllä koirat ainaki iskun otettuaan pysytelleen suunnilleen metrin päässä aidoista, jopa kauempanakin, ne kyl älyää!

Joo, ei itellä oo lapsia mut tossa naapurin pensat harjoitti just sitä mitä Petri sano, eka kokeilivat ite iskuja ottaa ja sit kohta olivat kavereilleen esittelemässä miten he uskaltaa koskea aitaan..ja pian kaikki siinä testasi aitaa..kielloistani huolimatta!  muikea hymy

Mulla on kans se avaimenperätesteri, se on delavalin..ja ostin agrimarketista..eikä ne montaa euroa maksa!
tallennettu
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #29 : 29.06.10, 17:10 »

Minä haluun!!! Paljonko maksaa? Mä inhoan kans kaikkia sähköiskuja ja en voi luottaa etteikö siinä sähkö olisi vaikka ei pitäisi olla! muikea hymy sarkastinen

Laita mulle yksärillä osoitteesi  haha

DeLavalin esitteestä luin, että tollasessa testerissä pitäis olla merkkivalo, joka vilkkuu jos jännite on liian alhainen, ja että sen voisi säätää 2000 tai 4000 V:lle. Mutta mun tässä muuten samannäköisessä testerissä ei ole mitään valoa, vaan se siis piipittää, ja mä olen tulkinnut sen piipityksen siten että se aita toimii, koska silloin kun se piipittää, niin siitä aidasta saa iskun, ja jos ei piipitä, niin sit ei.  hui kauhistus muikea hymy

Hinta on alle 10€  silmänisku
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: