|
SuviA
|
 |
« Vastaus #15 : 28.06.10, 16:20 » |
|
Oletko katellu keltaisesta pörsistä? Minä ostin sieltä aikoinaan ja hyvin on pelannu. Tuolla se on nytkin turhanpanttina. Mutta kun ajattelee, että jos joskus tarvis 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #16 : 28.06.10, 16:23 » |
|
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #17 : 28.06.10, 16:23 » |
|
En oo kattonut keltaista pörssiä. Pitäisi löytää se nyt aika piakkoin kun lampaat tulee alkuviikosta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Perhe keski-suomesta. Kolme lammasta, kaksi ankkaa, koira, kissa ja gerbiili.
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #18 : 28.06.10, 16:30 » |
|
Paljonko se iskuenergia pitäisi lampaalle olla?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #19 : 28.06.10, 17:41 » |
|
Mulla on akkupaimenia, lampaat kun ovat tuolla muutaman kilometrin päässä joen takana. Meillä on 2kpl Olli 180B-paimenia ja niistä kyllä mukavan sätkyn saa. Tosin mä ajan vesakkotrimmerillä aidan alukset aina. Kolme lankaa ja aidattu alue tällä hetkellä noin 4 hehtaaria suurin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #20 : 28.06.10, 19:02 » |
|
Ostettiin nyt sitten olli paimen. Ei ole akkupaimen vaan johdolla toimiva. Mitenkähän kovan tällin siitä pieni lapsi saa jos pääseekin siihen koskemaan..?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #21 : 28.06.10, 20:53 » |
|
En antas lapsen koskea vahingossakaan. En tosiaan ole hysteerinen äiti, mutta minun paimen ei ollut noin tehokas ja sätkäs niin, että kyynerpäähän asti tuntui ja kauan. Lapsi vielä luultavasti kävelis naamalleen siihen... En ole enää varma onko sun tehokkaampi vai ei  Mulla on sellanen kuin Olli106 stop. Kuivattaa ruohonkin. Eli jos sulle mainostettiin, että kuivattaa ruohon. Niin on se sitten ainakin tosi kova isku lapselle. Naapurin hevos aiasta sain vasta iskun ja se oli sellanen napsaus vaan. Että sellanen ei olis paha. Se minun iski joskus vuohia selkään, kun karkailivat ja niiltä meni ihan jalat alta ja rääkäisivät pahasti. Joten ei sellasta lapselle
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 28.06.10, 21:09 kirjoittanut SuviA »
|
tallennettu
|
|
|
|
Vahtimassu
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #22 : 28.06.10, 21:17 » |
|
Nääkin aitaus hommat kannattais miettiä tarkkaan ensin ennen millaista aikoo, pysyvää vaiko siirrettävää..toi sähköverkko on enempi sellaiseen siirrettävään/väliaikaiseen aitaukseen tarkoitettua ja vaati tosiaan sen sähkönkin, ilman sitä on hyödytön.
Verkkoaita/lauta-aita tai niiden yhdistelmä sitten pysyvään aitaukseen. Verkkoakin saa monen hintaista mutta kannattaa niissäkin katsoa mitä ostaa. keskim. 1e/metri.
Mutta mun mielestä näissä ei pitäs aatella vaan sitä hintaa, halpa ei ole yleensäkää hyvää eikä kestävää. kerralla kunnolla tehty aita kestä monta vuotta! Ja miten on vara pitää eläimet jos rahat loppuu jo aitaa tehessä..kun kulujahan lampaista on koko ajan..ja plussana yllättävät menot, esim. sairastumiset.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ushva
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #23 : 28.06.10, 22:36 » |
|
Kuulin että EU olis nyt kieltämässä nämä ns. kovemmat paimenpojat, oletteko muut kuulleet? Miten ihmeessä enää pysyy lampaat tai varsinkaan isoilla laitumilla laiduntavat emolehmät aidoissa jos näin käy??? Eihän ne välitä pikku kutittelusta mitään ja siellähän ei montaa heinää tarvi kasvaa aitaan kiinni niin virran kulku estyy heti. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #24 : 28.06.10, 23:32 » |
|
Parisataa --- vähän päällekin sellaiset, johon saa tavallisen 60-80 -ampeerituntisen akun.
Meillä on seitsämän tuollaista akkupaimenta, pari Olli 160B, vastaava Lavalin laite ja viisi Lacmea. Yhteensä kokemusta nyt neljältä vuodelta, määrä on lisääntynyt joka vuosi. Ollin paimenia on huollatettu, muita ei. Aidat pisimmillään ehkä vajaa pari kilometria, 3 lankaa, toisinaan kaksi. Ja heinät eivät vastaa lankoihin; jos pitempään paikallaan, niin trimmeröidään aluset. Mikä on kaksistaan aika nopea operaatio, kun toinen nostelee tolppa kerrallaan lankoja ylöspäin. Mutta yleensä aita on sen verran vähän aikaa paikallaan, ettei tarvitse. Toistaiseksi ovat pysyneet hyvin sisällä. Yhtään verkkoaitaa (sähkötöntä) ei ole, eikä verkkopaimeniakaan. Siirtoja ja muita väliaikaistoimituksia varten pari rullaa sähköverkkoa. Ehkä emme ymmärrä paremmasta, mutta systeemiin olemme kohtalaisen tyytyväisiä.
Sitten lapsiin ja sähköpaimeniin: lapset tulevat joka tapauksessa kokeilemaan paimenlankaa, saamaan niistä sätkyn ja sitten vielä kavereilleen näyttämään, kuinka he uskaltavat ja toiset kaveritkin kokeilevat jne. En oikein ymmärrä, että pitää jälkikasvua pitää sellaisessa pumpulissa, ettei mikään saa koskaan sattua. Sattuu pahemmin, jos kokeilevat vasta vanhempana eka kertaa (tämä sattuminen pätee tietysti paljon (ja etupäässä) muuhunkin kuin näihin paimenlaitteisiin).
Aikanaan setäni opetti paimenlankaan. Ensi timotein korrella, sitten kumpparit jalassa käsin koskien ja lopuksi tuo vielä otti toisella kädellä kiinni teräksisestä lypsykoneen ämpäristä ja toisella langasta; ilmekään ei värähtänyt. Me tietysti veljen kanssa (noin 10 v kumpikin) perässä ja selälleenhän se heitti. Ei mielestäni ole mitään pysyviä traumoja jäänyt --- tai sitten tämä selittääkin kaiken...
Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #26 : 29.06.10, 06:52 » |
|
En antas lapsen koskea vahingossakaan. En tosiaan ole hysteerinen äiti, mutta minun paimen ei ollut noin tehokas ja sätkäs niin, että kyynerpäähän asti tuntui ja kauan. Lapsi vielä luultavasti kävelis naamalleen siihen... En ole enää varma onko sun tehokkaampi vai ei  Mulla on sellanen kuin Olli106 stop. Kuivattaa ruohonkin. Eli jos sulle mainostettiin, että kuivattaa ruohon. Niin on se sitten ainakin tosi kova isku lapselle. Naapurin hevos aiasta sain vasta iskun ja se oli sellanen napsaus vaan. Että sellanen ei olis paha. Se minun iski joskus vuohia selkään, kun karkailivat ja niiltä meni ihan jalat alta ja rääkäisivät pahasti. Joten ei sellasta lapselle Tämä meidän on Olli 500. Eli onko sitten vielä tehokkaampi kuin teillä? Mä eilen olin jo ihan hysteerinen kun koira oli lähellä aiktaa että saa siitä sätkyt ja lapsia varottelin koko ajan. Ja pienin on vasta 1v5kk. Mutta ei kai tuo kuolemaksi ole vaikka siihen pääsisi koskemaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mara Kovanen
|
 |
« Vastaus #27 : 29.06.10, 07:57 » |
|
Komppaan Petriä, totta kai pienenä pitää kokeilla sähköaitaa  Kyl määki muistan sillon ennen vanhaan  kun maaseutu oli sellasta että siellä oli vielä vasikoita haassa jne. niin ainahan siinä välillä sai sätkyjä kun meni niiden vasikoiden kanssa seurustelemaan. Mut kyllä kai noita ihan pienimmäisiä taaperoita voi vähän hätistellä siitä kauemmaksikin. Nyt aikuisena mä kyllä inhoon ihan sikana saada noita nipsauksia aidasta. Mulla onkin (nykyään tarpeeton, kuka haluaa?) sellainen pieni avaimenperätesteri, että kun sen kanssa kulkee aidan viertä, niin se piipittelee, jos aidassa on sähkö.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Geneettinen diversiteetti on iloinen asia
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #28 : 29.06.10, 07:59 » |
|
Komppaan Petriä, totta kai pienenä pitää kokeilla sähköaitaa  Kyl määki muistan sillon ennen vanhaan  kun maaseutu oli sellasta että siellä oli vielä vasikoita haassa jne. niin ainahan siinä välillä sai sätkyjä kun meni niiden vasikoiden kanssa seurustelemaan. Mut kyllä kai noita ihan pienimmäisiä taaperoita voi vähän hätistellä siitä kauemmaksikin. Nyt aikuisena mä kyllä inhoon ihan sikana saada noita nipsauksia aidasta. Mulla onkin (nykyään tarpeeton, kuka haluaa?) sellainen pieni avaimenperätesteri, että kun sen kanssa kulkee aidan viertä, niin se piipittelee, jos aidassa on sähkö. Minä haluun!!! Paljonko maksaa? Mä inhoan kans kaikkia sähköiskuja ja en voi luottaa etteikö siinä sähkö olisi vaikka ei pitäisi olla! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #29 : 29.06.10, 08:51 » |
|
Sitten lapsiin ja sähköpaimeniin: lapset tulevat joka tapauksessa kokeilemaan paimenlankaa, saamaan niistä sätkyn ja sitten vielä kavereilleen näyttämään, kuinka he uskaltavat ja toiset kaveritkin kokeilevat jne. En oikein ymmärrä, että pitää jälkikasvua pitää sellaisessa pumpulissa, ettei mikään saa koskaan sattua. Sattuu pahemmin, jos kokeilevat vasta vanhempana eka kertaa (tämä sattuminen pätee tietysti paljon (ja etupäässä) muuhunkin kuin näihin paimenlaitteisiin).
Joo, mä en ole kans koskaan tajunnu sitä että toiset pitää lapsiaan pumpulissa. Ja koira tuskin kahta kertaa koskee aitaan. ...tai sitten on harvinaisen hölmö koira...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|