|
lumikello
|
 |
« : 27.06.10, 09:26 » |
|
Minkalainen talviaitaus teillä on lampailla? Kun tuo sähköverkkohan ei oikein talvella varmaan ole hyvä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #1 : 27.06.10, 09:28 » |
|
Meillä on ihan lammasverkosta tehty.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #2 : 27.06.10, 09:35 » |
|
Meillä on ihan lammasverkosta tehty.
Eikä siis ollenkaan sähköä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #3 : 27.06.10, 09:41 » |
|
Ei ollenkaan sähköä  Tavallinen lammasverkkoaita ja puutolpat. Hyvin ovat sekä pässit että uuhet pysyneet aidoissa. .....paitsi viime talvena kun lunta oli niin paljon että aitoja ei näkynyt ollenkaan  Meillä on siis kesälläkin tavalinen lammasverkkoaita ilman sähköä. Sitten jos haluan että syövät pihanurmikon niin viritän sen sähköverkkoaidan tuohon pihaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #4 : 27.06.10, 09:53 » |
|
Meillä ei karata  Tuo valkoinen aita kattaa 2/3 aidasta, loput on autotallin seinää, lampolan seinää ja osa lauta-aitaa, joka 120 cm korkea.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #5 : 27.06.10, 18:32 » |
|
Tollanen pomminvarma aitaus on hyvä.Sillon kun mulla on lampaat pihanurmikolla sähköverkossa,mä aina jännitän,että millon joku tarttuu siihen ja muut karkaa...lapset viimeks juostessaan peläytti elukat ja eikös yks pikkupässi sotkeentunu kun kala verkkoon,prkl!.Toinen on sit se,et päivällä on ihan rauhallista,mut yöllä kun on viileempää,joku saattaa alottaa juoksemisen ja pälyilyn.Nuku siinä sitten ja mieti,miten lampaat kaluaa omenapuita ja ruusupensaita 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,vuosikkaat Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,viiriäinen ja kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #6 : 27.06.10, 18:55 » |
|
Tollanen pomminvarma aitaus on hyvä.Sillon kun mulla on lampaat pihanurmikolla sähköverkossa,mä aina jännitän,että millon joku tarttuu siihen ja muut karkaa...lapset viimeks juostessaan peläytti elukat ja eikös yks pikkupässi sotkeentunu kun kala verkkoon,prkl!.Toinen on sit se,et päivällä on ihan rauhallista,mut yöllä kun on viileempää,joku saattaa alottaa juoksemisen ja pälyilyn.Nuku siinä sitten ja mieti,miten lampaat kaluaa omenapuita ja ruusupensaita  Onko verkossa ollut sähkö kun ovat karanneet/sotkeentuneet? Meillä menee tie tuossa ihan vieressä joten parempi olisi etteivät karkaa.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #8 : 27.06.10, 22:18 » |
|
Ei se sähkö ole satavarma. Voi vaikka hirvi vetää langat nurin ohi mennessään. Ja tosiaan jos lauma säikähtää tai joku sotkeutuu ja muut karkaa. Meillä pukki tosiaan uhrasi aina itsensä ja päästi muut karkuun sähköaidasta. Kutut kyttäsi vieressä ja rynnivät aidan ali kun pukki riepotti lankoja sarvilla.. Mitä jos aitaat paremmin ainakin sen tiepätkän? Sullahan oli niin pieni laidun, että ei siitä tule isoja kustannuksia. En usko, että ne kauas karkaa jos ovat kesyjä, mutta tie on vaarallinen.. Ja niin paljon olen ajanut karanneita eläimiä takaa, että ei se hauskaa ole... Viimesin oli viimesillään paksuna polvihousut jalassa crokseilla metrin hangessa pyrren perässä  Luulen, että lammas lauma olis vielä hankalempi saada kotiin (en ole kuitenkaan ihan varma 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #9 : 28.06.10, 09:01 » |
|
Ei se sähkö ole satavarma. Voi vaikka hirvi vetää langat nurin ohi mennessään. Ja tosiaan jos lauma säikähtää tai joku sotkeutuu ja muut karkaa. Meillä pukki tosiaan uhrasi aina itsensä ja päästi muut karkuun sähköaidasta. Kutut kyttäsi vieressä ja rynnivät aidan ali kun pukki riepotti lankoja sarvilla.. Mitä jos aitaat paremmin ainakin sen tiepätkän? Sullahan oli niin pieni laidun, että ei siitä tule isoja kustannuksia. En usko, että ne kauas karkaa jos ovat kesyjä, mutta tie on vaarallinen.. Ja niin paljon olen ajanut karanneita eläimiä takaa, että ei se hauskaa ole... Viimesin oli viimesillään paksuna polvihousut jalassa crokseilla metrin hangessa pyrren perässä  Luulen, että lammas lauma olis vielä hankalempi saada kotiin (en ole kuitenkaan ihan varma  Mitenkähän jos nuo muovitolpat tukisi kunnolla pystyyn heinäseipäillä? Saisivatko silloin niin helposti sitä nurin.. Nytkin on joissakin tolpissa tukena kun aita repsotti vähän sinnetänne.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #10 : 28.06.10, 09:14 » |
|
Halvin, kevein ja tilapäinen vaihtoehto lampaiden kanssa on huonoin vaihtoehto, varsinkin kun ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella. Rakenna kunnon kestävä tarha oikeista materiaaleista ja raahaa sinne himona ruokaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lumikello
|
 |
« Vastaus #11 : 28.06.10, 09:17 » |
|
Halvin, kevein ja tilapäinen vaihtoehto lampaiden kanssa on huonoin vaihtoehto, varsinkin kun ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella. Rakenna kunnon kestävä tarha oikeista materiaaleista ja raahaa sinne himona ruokaa.
No ei tuo kovin halpaa ollut tuo sähköverkko! Sanoppa nyt sitten mikä on mielestäsi oikea ja hyvä materiaali???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xaus
|
 |
« Vastaus #12 : 28.06.10, 11:00 » |
|
Mä sanon, että hanki kunnon lammasaitaa, sitä rautaista. Tolpat max. 3 metrin välein ja kunnon portti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #13 : 28.06.10, 11:04 » |
|
No tuo on kyllä varmaan paras, mutta kun on jo kerinny maksaa sähköverkon??
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tiina K
|
 |
« Vastaus #14 : 28.06.10, 12:13 » |
|
No ei se sähköverkkokaan turha ole, kyllä sä sitä vielä joskus tuut tarvitsemaan, vaikka hankkisitkin lammasaitaa. Lammasverkko ei ole mikään iso investointi. Tolpat saa esim. menemällä pummaamaan isolle työmaalle, niissä on aina se semmoinen iso lava, jossa on jätepuuta. Sieltä mä olen aina saanut, kun olen vaan mennyt reippaasti kysymään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|