12.02.12, 21:12
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
Jäikö
aktivointi sähköposti
saamatta?
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset
:
Etusivu
Ohjeet
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lampola
>
Maatila
>
Pehtoorin nurkka
>
vapaaaehtoinen TSE-ohjelma
Sivuja: [
1
]
Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja
Aihe: vapaaaehtoinen TSE-ohjelma (Luettu 586 kertaa)
marjukka
Pässi
Poissa
vapaaaehtoinen TSE-ohjelma
«
:
14.12.10, 15:59 »
Elänlääkäri tänään kertoi,että vapaaehtoisessa TSE-ohjelmassa on sellainen vaatimus, että vuosittain on toimitettava tutkittavaa. Eli yli 18kk ikäisen lampaan pää Eviraan.
Vapaaehtoiseen TSE-ohjelmaahan kuuluvat alle 20 uuhta omaavat tilat. Eli jos pienestä porukasta ei kuole yhtään yli 18kk ikäistä eläintä, niin sellainen pitäisi teurastuttaa.
Tästä minulle kertonut eläinlääkäri sanoi,että hän on kyllä joustanut tästä vaatimuksesta. Oletteko muut törmänneet tällaiseen vaateeseen?
Minun eläimiäni tämä vaatimus ei koske, kun niitä on paljon, mutta ei kyllä naurattaisi, jos muutaman uuhen porukasta pitäisi teurastuttaa tuollaisen syyn takia joku!
tallennettu
Kristiina
Uuhi
Poissa
Sukupuoli:
Vs: vapaaaehtoinen TSE-ohjelma
«
Vastaus #1 :
14.12.10, 18:16 »
Vapaaehtoisesti kuulutaan, eikä olla törmätty moiseen!
Missäköhän asetuksessa tuollaista muka sanotaan? Se TSE-asetus, jota minä olen plarannut, ei kyllä erottele pakolla/vapaaehtoisesti ohjelmaan kuuluvien velvollisuuksia mitenkään. Mun mielestä asetuksessa lukee selvästi, että yli 18 kk teurastetut tai kuolleet pitää tutkituttaa - jos tällaisia ei ole, niin ei sitten ole.
Ja tuorein asetus lienee, ettei enää tarvitse edes tutkia kaikkia teurastettuja yli 18 kk ikäisiä - ainoastaan itsestään kuolleet yli 18 kk.
tallennettu
Helvenia
Oinas
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #2 :
14.12.10, 19:54 »
Mekin juuri liityimme ohjelmaan vapaaehtoisina, eikä eläinlääkäri puhunut tuollaisesta mitään.
Ja en kyllä tasan ala ketään teurastamaan tuon takia vaikka asia noin olisikin...tosin suhtaudun tuohon tietoon nyt kyllä hieman epäilevästi, kun en missään moiseen ole törmännyt ennen tätä. Olisikohan eläinlääkäri nyt itse tulkinnut asian vähän väärin.
tallennettu
www.hakapelto.fi
http://hakapelto.vuodatus.net
marjukka
Pässi
Poissa
«
Vastaus #3 :
14.12.10, 21:39 »
Oudolta tuo minustakin kuulosti. Yritin oikein selkokielellä varmistaa eläinlääkäriltä, että ymmärsinkö nyt sanomanasa oikein, ja kyllä hän niin vakuutti. Voihan tosissaan kuitenkin olla, että hän on jotenkin tulkinnut väärin tms., Hyvä, jos kukaan muu ei tuollaisesta kuullut.
tallennettu
satuaa
Uuhi
Poissa
Sukupuoli:
www.aholaidantila.fi
«
Vastaus #4 :
15.12.10, 20:07 »
Liityimme aluksi vapaaehtoiseen TSE-tautivalvontaohjelmaan. Kuntamme eläinlääkäri teki silloin ensimmäisenä vuonna elävien eläinten kliinisen tarkastuskäynnin (toisen käynnin yhteydessä) eli katsoi, että kaikki lampaamme näyttivät terveiltä, eikä tautiin viittaavia oireita ollut, koska silloin ei kuollut tai teurastettu yhtään lammasta. Vuosittainen tarkastus hoituu tällä tavoin ja siitä saa todistuksen. Siinä sitoutuu tietenkin myös lähettämään tutkittavaksi kaikki yli 18 kk ikäisenä kuolleet tai lopetetut lampaat. Aina ostaessaan uusia lampaita kannattaa muistaa kysyä myös tämä todistus, jos itse kuuluu kyseiseen ohjelmaan.
tallennettu
Kristiina
Uuhi
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #5 :
15.12.10, 20:27 »
^ juuri näin
Kaksi vuositarkastusta on meillekin jo tehty (siis vapaaehtoisesti), ja todistukset on saatu, vaikka yhtään päätä ei ole vielä tutkitutettu (ei ole kuollut ketään, ja teurastettukin vain puolivuotiaita). Ei siis tarvitse Helveniankaan huolestua
tallennettu
Helvenia
Oinas
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #6 :
16.12.10, 09:08 »
^Huh, hyvä
tallennettu
www.hakapelto.fi