|
Mara
|
 |
« : 14.06.10, 11:59 » |
|
Hei, pitäisikö lampaiden myynti- ja osto-osastojen alkuun laittaa sellainen sticky-juttu, jossa olisi jonkinlainen muistutus siitä, että lammaskin on elävä eläin ja että jotain perustietoa pitäisi olla ennen kuin sellaisen hankkii. Ostajan pitää ymmärtää että asioista on vähän otettava selvää jo ennen eläimen hankintaa, ja ehkä pitäisi myyjänkin kysäistä, että onko ostaja esim. ensi kertaa lampaiden kanssa tekemisissä tai onko hänellä olemassa oma "tukihenkilö", joka tietää lampaista. (98-vuotiaita vaarin serkun kummin kaimoja ei lasketa, sellaisia joiden lammastietämys on luokkaa "pässillä oli kippurasarvet ja sitä aina kiusattiin ja se puski kaikkia ja lampaat kannettiin keväällä ulos navetasta kun ne oli menneet niin heikkoon kuntoon"). Mä kun aikoinaan ostin ensimmäisen lampaani ( kyllä! yhden!), niin myyjä oli onneksi sellainen, että hänelle saattoi soittaa ja kysyä vaikka miten tyhmiä. Siihen aikaan ei ollut Lampolaa  Myyjän pitäisi siis sanoa ensikertalaiselle JOKO että häneltä saa ja pitää kysyä epäselvistä asioista TAI että hänellä ei ole aikaa / mahdollisuutta vastailla ostajan pönttöihin kysymyksiin. Ja että jos tulee ongelmia, pitää kysyä eläinlääkäriltä tai siltä tutulta lammasihmiseltä tms. Myös Lampola kuumine linjoineen on olemassa, ja myyjät voisivat informoida kokemattomia ostajia siitäkin. Nykyään kun on uusavuttomuutta, ja ihmiset ottavat noita ilmaisia keltaisenpörssin lampaita pihan perälle, niin epäilenpä, että kärsiviä eläimiä on hyvää tarkoittavien ihmisten käsissä melkoinen määrä. Ketju pitäisi katkaista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kainuunharmas
Uuhi

Poissa
Minni & Mysli
|
 |
« Vastaus #1 : 14.06.10, 12:23 » |
|
Olen Maran kanssa samaa mieltä! Siis lammastietoa ostajaehdokkaille, tai ainakin infoa heille, että mistä apua / tietoa saa. Ja, mielestäni meidän lampureiden "tehtävä" olisi huolehtia, että emme myy tuosta noin vaan kaikille kyselijöille, vaan huolehtisimme, että lampaalla on hyvät olot uudessakin paikassa. Se, miten tuon asian saa ystävällisesti selville ja "totuuden kaivettua", onkin sitten vähän eri juttu... Toki näitä "epämääräsiä" ostajia on satunnaisesti, mutta viimeksi viime viikolla törmäsin moiseen...  Mielestäni lampaan / karitsan hinta myös pudottaa sellaisia ostajia, joilla ei ole joko varaa lampaan hoitoon taikka eivät halua vain sijoittaa NIIN paljoa, niin silloin on ehki parempi, että lammas / karitsa jää ostamatta / myymättä. Näin itse olen ainakin tulkinnut tällaisten asiakkaiden sattuessa kohdalle, joskin niitä on ollut vähän. Itse olen jopa helpottunut tällaisessa tilanteessa, kun hinta ratkasee ja eläin jää myymättä. Ja, onhan tämä monelle elinkeino, joten silloin jokaisen pitäisi arvostaa omaa työtään ja eläimiään, eikä myydä niitä halvalla ja kelle vain, tai ainakin olisi oltava varma eläimen tulevista olosuhteista ja hoidosta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
shavia
|
 |
« Vastaus #2 : 20.06.10, 20:47 » |
|
Kannatan ajatusta tietoiskusta, jossa olisi perustiedot/tiivistelmä eläintenpitäjäksi rekisteröitymisestä, ruokinnasta ja pitopaikkavaatimuksista (vaikka linkit), jotta uusi lampaanostaja voisi olla näistä jo etukäteen vähän perillä. Tokihan moni valveutunut osaa nettiä selata oma-aloitteisestikin, mutta kaikki eivät.
Kannatan myös järkevää lampaiden hinnoittelupolitiikkaa. Myyntihommassa kulahtaa yllättävän paljon aikaa, jos kaikki siihen tarvittavat toimenpiteet huomioidaan. Siksi eloon myytävästä lampaasta pitäisi saada vähintään kymmeniä euroja enemmän kuin teuraaksi menevästä, ja mahdolliset jalostukselliset arvot päälle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #3 : 21.06.10, 09:11 » |
|
Kannatan myös järkevää lampaiden hinnoittelupolitiikkaa. Myyntihommassa kulahtaa yllättävän paljon aikaa, jos kaikki siihen tarvittavat toimenpiteet huomioidaan. Siksi eloon myytävästä lampaasta pitäisi saada vähintään kymmeniä euroja enemmän kuin teuraaksi menevästä, ja mahdolliset jalostukselliset arvot päälle.
Tämä on niin totta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xaus
|
 |
« Vastaus #4 : 21.06.10, 11:24 » |
|
Kun tietäisi paljonko teuraasta saa... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #5 : 21.06.10, 12:05 » |
|
Tämä on niin totta. Niinpä. Olen alkanut vihdoin toteuttaa tätä ajatusta elohinnoittelussa. Ei ole mitään järkeä myydä samaan hintaan kuin lihaa kun silloin joku vakio liha-asiakas voi jäädä ilman omaa tilaustaan! Teuraaksi myynnissä voi lampaan verollinen hinta hinnoista ja painoista riippuen olla vaikkapa 40-80 euroa. Suoramyyntilihasta voi jäädä verollista katetta esim. 100-170 euroa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
hannaleena
|
 |
« Vastaus #6 : 22.06.10, 09:48 » |
|
^ + talja ja villat päälle 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #7 : 22.06.10, 10:15 » |
|
^Kyllä se meilläkin niin menee että kun on rajalliset tilat, ja kaikki pitää saada mitä mahdollista saada on, on tämä kesä ensimmäinen ja viimeinen milloin myydään "alehintaan" karitsoita. Ehkä jotain superrakkaita "tunne-eläimiä" voi myydä varmasti hyvään kotiin edullisesti, mutta en mä näe mitään järkeä (näin siis omalla kohdallani) siinä että jos saisin karitsasta lihana, taljana ja/tai villana noin 160 €, miksi näkisin kovasti enemmän vaivaa ja aikaa myydäkseni eloon puolella tuosta hinnasta, ja melkein tärkeimpänä se, että koskaan ei voi tietää onko se (lemmikki)koti minne myy, oikeasti hyvä paikka. Mulla puristaa tuota sydämeksi kutsuttua juttua rinnassa paljon enemmän se jos olen epävarma menikö eläimet paikkaan jossa niistä ei osata pitää tarpeeksi hyvää huolta, kuin se että menevät teuraaksi, jolloin ainakin tiedän että eivät kärsi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #8 : 22.06.10, 13:46 » |
|
Mulla puristaa tuota sydämeksi kutsuttua juttua rinnassa paljon enemmän se jos olen epävarma menikö eläimet paikkaan jossa niistä ei osata pitää tarpeeksi hyvää huolta, kuin se että menevät teuraaksi, jolloin ainakin tiedän että eivät kärsi.
Olen samaa mieltä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #9 : 22.06.10, 15:24 » |
|
Nuo rekkajutut ja muut on ihan ok laittaa tuonne myyti ja osto osastojen alkuun, ettei käy niinkuin taannoin, että olisi epäselvää kenellekään, että eläimet on oltava merkittyja ja rekisterissä ennenkuin ne lähtävät mihinkään sieltä syntymäpitopaikasta. Musta ylläpito voisi vaikka sellaisrt, ei rekisteröityjä, myyti tai ostoilmoitukset kokonaan poistaa lampolasta.
Mutta siihen, että pitääkö myyjän kantaa huolta siitä, osaako ostaja hoitaa elikoitaan, en osaa sanoa yhtään mitään, kun en tuntemattomien kanssa tee kauppoja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
MH
|
 |
« Vastaus #10 : 23.06.10, 09:17 » |
|
Mulla puristaa tuota sydämeksi kutsuttua juttua rinnassa paljon enemmän se jos olen epävarma menikö eläimet paikkaan jossa niistä ei osata pitää tarpeeksi hyvää huolta, kuin se että menevät teuraaksi, jolloin ainakin tiedän että eivät kärsi.
Olen samaa mieltä. Alan olla vähitellen myös tällä kannalla. Vaikka itkettää jo valmiiksi, kun mietin syksyä... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #11 : 23.06.10, 09:21 » |
|
Olen samaa mieltä. Alan olla vähitellen myös tällä kannalla. Vaikka itkettää jo valmiiksi, kun mietin syksyä...  Mulla kans. Mutta koetan olla miettimättä.  Ja valehtelen itselleni että "ne vain muuttaa uuteen kotiin."
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Laventelilammas
|
 |
« Vastaus #12 : 23.06.10, 09:40 » |
|
Hyvä idea. Lampola voisikin olla vielä selvemmin rehtien ja eläimiä arvostavien paikka. Hämäräveikkoset ilmoittelevat sit tyyliin tori ja keltsi sivuilla, 50 € lammas ei rekisteröityjä. Myyjää ei kiinnosta mihin oloihin eläimet menee, ja ostaja ei kehtaa kysyä typeriltä kuulostavia kysymyksiä tyyliin mitä lammas syö? Jos vaikka paljastaa tietämättömyytensä. Ruohotrimmerin saa jo 200 € ja vanha kunnon viikatekin maksaa vähemmän ja vaivaa on vähempi. Ja elottamat esineet on helpompi myydä eteenpäin.
Monikohan muistaa että, lampaan ostossa se eläimen hinta on murto-osa siitä, mitä muita kuluja tulee. Lampola, rehut, kivennäiset, keritsimet, sorkkasakset, ruokakupit, laitumet ja aidat, talikot ym. ja sitten huonossa lykyssä eläinlääkärikuluja jne. Eli reilusti tulee harrastukselle hintaa jos tyhjästä aloittaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
|
|
|
|
MH
|
 |
« Vastaus #13 : 28.06.10, 20:16 » |
|
Kyllä näin aloittelevana myyjänäkin on saanut jo tehdä valistustyötä oikein urakalla. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #14 : 29.06.10, 09:22 » |
|
Olen kopioinut Maatiaislampaat ry:n vihkosta "Pari lammasta - Lampaanpidon lyhyt oppimäärä" muutamalle ostajalle. Se on sopivan selkeä vihkonen ja sisältää tarvittavat perustiedot. Mahtaisikohan sitä olla jossain vielä myytävänä, sopisi erinomaisesti tämän foorumin kautta myytäväksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|