Mintsu
Karitsa

Poissa
Usva&Uni&Wilhelmina
|
 |
« : 06.06.10, 22:00 » |
|
Voihan itku, nyt on pakko kysyä etteikö tosiaan ole mitään keinoa helpottaa lampaiden kärsimystä hyttysten suhteen ???  Coopersectit on päällä eikä tunnu mitään tehoa tähän ongelmaan olevan. Lampaiden aitaukset on osin aika metsäisellä alueella ja siellä on ihan julmetusti hyttysiä ! Haluaisin jättää nuo jo öiksi ulos koska kelitkin on niin hyvät mutta joka ilta hellyn sen hyttyskiusanäkymän edessä ja haen lellikit yöksi karsinaan, kun sinne kiihkeästi tuntuvat haluavan. Osin varmasti tottumustaan mutta karseelta tuo vatsan potkiskelu ja levottomuus näyttää  Miten hevosten hyttys/hyönteis karkotteet, uskaltaisiko niitä kokeilla ??? Näin kun vain muutaman lampaan kanssa kotosalla pyörii niin mieluusti niitä vaikka päivittäin suihkuttelisi...  Minna
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Laventelilammas
|
 |
« Vastaus #1 : 12.06.10, 09:56 » |
|
Maatalouskauppa tai lemmieläinliike voi auttaa. Kokeilussa itellä on teepuuöljy ja joku hevosten hyttyskarkote jossa vaikuttava ainesosa oli pyretriini. Tuloksista myöhemmin, on ollut tuulista joten ei ole näyttöä vielä kummankaan aineen tehosta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #2 : 12.06.10, 09:59 » |
|
Minä olen nyt suihkutellu ihan ohvia.. Mutta kun mulla oli vuohia, ostin apteekista sellasen pullon jota laitetiin ihan vähän sään päälle. Se muistaakseni karkotti kaikki muutkin loiset. Kauhean kallista, mutta riittoisaa. On ollut ajatuksena hakea sitä kun koiratkin juoksee jo mua karkuun kun lähestyn ohvin kanssa... En kunnolla muista kuin tehokas se loppujen lopuksi oli hyttysiin 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tiina K
|
 |
« Vastaus #3 : 12.06.10, 14:43 » |
|
Taidat Suvianne tarkottaa tuota Coopersektiä. Mä olen sen lisäksi laittanut silloin tällöin pikiöljyä, lähinnä kainaloihin ja nivusiin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #4 : 12.06.10, 15:39 » |
|
No just sitä!! Sekökään ei auta!?? Ompa harmi  Vissiin turha edes ostaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Zoizil
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #5 : 12.06.10, 17:20 » |
|
mäkin mietin, jos ihan offia suihkauttelisin... mutta rupesin miettin, että nuoleeko ne sitten jalkojaan, että onko pahasta vai hyvästä enemmän. Kun kauhulla katselin kun meidän poikien jaloissa oli kymmenittäin hyttysiä illan tullen. Mielellään tulivatkin jo sisälle... Sitten kärpäsongelmakin menasi räjähtää käsiin.lämpöisenä päivänä keräsi pässilä sisäänsä satoja kärpäsiä. Olisivatko tulleet vireiseltä hevostilalta toisen tuoksun houkuttelemana. Koska se oikeasti tapahtui yhden päivän aikana ja surina oli ihan järkyttävää! Tyhjäsin kaikki kuivikkeet pois, pistin uudet tilalle. Ripustin kattoon muutaman kärpäspaperin ja sitten löysin vielä varastosta jotain Raidia tai muuta hyönteismyrkkyä ja suihkuttelin ikkunalle, jossa oli "vauvakärpäsiä" suuret määrät. Pari tuntia meni, ja enää muutama kärpänen. Illalla kun pojat pääsi takaisin sisälle, niin tsadam. Ei yhtään kärpäsä. Muutama enää surrasi kärpäspaperissa. Voi sitä voitonriemua. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #6 : 12.06.10, 18:49 » |
|
Naapuri meinasi, että se coopersect olis enemmän väiveille eikä hyttysille. Puhui jostain hirvensarviöljystä. Kuulemma vastaavaa on nykyäänkin. Se olis tehokasta hyttysiin. Minulla oli kompostissa (pikemminkin tunkio) jotain kalaa ja lihaa ja se hyllyi koko komposti, kun se oli niin täynnä kärpäsen toukkia!!!  Kauhulla odotin kärpäs armeijaa... Mutta ei sitä tullu, koska kanaset olikin vetäneet nassuun kaikki toukat!?? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tiina K
|
 |
« Vastaus #7 : 13.06.10, 18:04 » |
|
Kyllä se coopersekt tepsii muihinkin ölleihin, kun vaan väiveihin. Purkissa lukee, että täiden ja hyönteisten torjuntaan, mutta tehoaa esim just väiveisiin, polttiaisiin jne. Voi olla, että tuollaiset lentävät öllit vain karttaa eläintä, eikä torju niitä kokonaan mutta taas esim. väiveet, jotka asuvat iholla, kuolevat pois. Sitähän voi muuten sitten käyttää kanoillakin väiveiden torjuntaan, mutta annostuksen kanssa täytyy olla huolellinen, tais olla milli. Toisilla siitä menee hetkeksi jalat veteliksi, mutta parin kolmen tunnin kuluttua ovat entisellään.
Jos en taas aivan väärin muista, niin tuon hirvensarviöljyn myynti lopetettiin eu:n myötä. Korjatkaa, jos olen väärässä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #8 : 13.06.10, 18:24 » |
|
Niin se naapurikin meinasi, että EUn myötä lopetettu. mutta kuulemma jotain vastaavaa olis. Siihen on jotain vissiin lisätty tai jotain. Hevosnetistä oli saanu sen aineen nimen, muttei löytäny sitä lappua siihen hätään. Kiinnostaisi se kyllä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Santsi
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #9 : 13.06.10, 23:35 » |
|
Saa sitä hirvensarviöljyä sisältävää karkotetta nykyisinkin, kauppanimellä Porcivet. Haju on kamala, mutta pitää hyttyset poissa lampaista ja hevosista. Tätä käytetään nykyisinkin sikaloissa. Ennen sai maatalouskaupoista Sekter-nimistä ainetta, se oli hyvä tuote. sen myynti on lopetettu, joku EU-määräys siinäkin oli... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #10 : 14.06.10, 08:55 » |
|
Mistähän sitä saa? En löytäny netistä mitään. Meillä just possut kärsii eniten hyttysistä. Ja inhoavat myös offin suihkauttelua.
Possulassa on mulla sellanen pistokkeeseen laitettava tyyny joka tappaa hyttyset. Ovat joutuneet pysytteleen melkeen vaan sisällä, kun hyttysiä on tuhottomasti.
Laitettiin semmonen hyttysansa, sellanen iso joka toimii kaasulla tonne pellon päähän. Se oli aamulla viittä vaille täynnä hyttysiä, mutta silti niitä riittää lampaiden kimppuun. Jospa se auttaa pitemmällä tähtäimellä..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Vahtimassu
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #12 : 14.06.10, 10:43 » |
|
^ Siis tuo Porsivethän on hännänpurentaan! Vai toimiiko se myös hyttyskarkottimena?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #13 : 14.06.10, 14:09 » |
|
Samaa mietin  Mutta ilmeisesti! Pitää kaikki purijat loitolla!! Taidan tilata heti kun saan varmistuksen, että on hyttysillekkin eikä muille possuille. Meidän possujen hännät purraan vasta syksyllä!! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mintsu
Karitsa

Poissa
Usva&Uni&Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #14 : 14.06.10, 15:02 » |
|
Mie sitten ostin sitä hevosten hyttyskarkoitetta, suihkutettavaa ja ihan lillasti pikkiriikkisen sitä takajalkoihin ja masun alle suihkauttelin, tuntui kyllä heti helpottavan, ihanaa ! Purkissa lukee ettei saisi mennä iholle, vaan hevosillakin karvojen päälle vaan, voisi aiheuttaa ilmeisesti ihoärsytyksiä... Ohvia en kyllä varmaan itse uskaltaisi laittaa ja teepuuöljystä muistan oppineeni pieneläinhoitaja-opinnoissa että ainakin koirille myrkyllistä, vaikka joo niinhän sitä vaan niille myydään 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|