tiiu
Musta lammas
Poissa
|
 |
« : 29.05.10, 21:59 » |
|
Kuinka teette ja säilötte kerput talveksi? Vinkkejä. Milloin paras aika tehdä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sanna-Leena
|
 |
« Vastaus #1 : 30.05.10, 00:24 » |
|
On nyt useemman vuoden kokemus muutaman kymmenen kerpun tekemisestä/kesä ja viime kesänä uskoin kuuhulluja - enkä turhaan. Kerput pitää tehdä kasvavan kuun aikaan, muuten lehdet kuivuttuaan varisee. Nämä kasvavan kuun aikana tehdyt olivatkin ihan toista maata: lehdet eivät karisseet millään! Ja kuulin sellaistakin, että aikanaan ne on säilötty latoheinän tapaan eli tallottu suolan kanssa pienempään tilaan. Ilman pahempia vaurioita!
Saavat olla saunavihtakokoa reilusti isompia. Pitää kaataa useampi koivu tai riippuu tietysti syöjien määrästä. Sitten vaan ripustumaan tai lappeelleen ilmavaan tilaan esim. navetan yliselle.
Eikä ollut homepilkkuja!
Kaikkina edellisinä vuosina on esiintynyt hometta, karisemista ja liian harvoja kimppuja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #2 : 30.05.10, 09:17 » |
|
Täällä uskotaan myös kasvavan kuun suosioon kerppuja tehdessä, eivätkä tosiaan varise. Kannattaa kokeilla. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #3 : 30.05.10, 10:45 » |
|
Mulla on ollut suurin ongelma homehtumisessa.Ne kyllä kuivuu,mutta jos ne jättää navetan vintille roikkumaan,ne homehtuvat ennen joulua.Syksyt on kyllä olleet sateisia ja ilmankosteus suuri.Mikä olisi se paras tapa säilyttää kuivat kerput,kun kuivaan ja lämpimään autotalliin ei mahdu?Navetanvintillä ja navetassa(siinä tilassa ei ole lampaita) on kyllä tilaa,latoonkin mahtuu.Mä tekisin kerppuja vaikka traktorin peräkärryllisen,jos ne saisi säilymään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #4 : 30.05.10, 20:47 » |
|
Meillä ei kanssa tuolla ladossa säily kerput homehtumatta teki mitä tahansa. Johtuu siitä, että lato on suoraan lähellä pintaa kulkevan pohjavesisuonen kohdalla...siellä on kosteahko maalattia ympäri vuoden. Joskus joku kertoi tehneensä niin, että kuivaa kerput ja heti kun ovat kuivia latoo heinä- tai olkipaalien väliin. Toisinsanoen kerros heinäpaaleja, rivi kerppuja ja taas tiiviisti päälle kerros heinää jne. En ole kokeillut, kun ei tuolla meillä säily heinätkään...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Talvikki
|
 |
« Vastaus #5 : 31.05.10, 14:32 » |
|
Kerppujen paras kuivatuspaikka on rakenuksessa tuulinen paikka, jonne kerput lahotaan väljään, riukujen päälle kuivamaan. Kuivuneet kerput voi latoa päällekkäin ,mutta paikan pitää olla kuiva.
Viime kesänä meillä oli n.250 kerppua ja yksikään ei ottanut hometta, paju tummuu kuivuessaan, mutta maistuu lampaille koivua paremmin. Minun kerppuni on aika suuria, eli sylintäyteisiä ja sidottu pajulla.Taittelen kerput kesäkuun lopun jälkeen, kun lehti on täydessä koossa ja pysyy hyvin kiinni.
Oli todella hienoa antaa jokaiselle synnytäneelle uuhelle kerppuja palkinnoksi uurastuksesta. Myös karitsapiilossa kerput maistui hyvin pikkuisille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
piippa
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
pässi
|
 |
« Vastaus #6 : 31.05.10, 19:02 » |
|
meillä on kerppujen teko alkanutjo ja meillä säilötään kerput navetan katto rakenteisiin eikä ole kertaakaan homehtunut mikään kerppu. no mitänyt parissa kerpussa saattaa olla vaha linnun pesä mutta hyvin on säilynyt  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
lammas farmari
|
|
|
SoriaNeito
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
Wannabelampuri
|
 |
« Vastaus #7 : 01.06.10, 20:11 » |
|
Milläs laitatte kerput kiinni ja kuinka isoja teette? Pajuako vaan vai käypikö kaikki lehtipuut? Entäs maitohorsma?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Talvikki
|
 |
« Vastaus #8 : 01.06.10, 21:00 » |
|
Sidon pajulla siksi koska se ei katkea niin herkästi kuin muut lehtipuut. Isoja sylintäyteisiä kerppuja, kuten jo kerroinkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #9 : 02.06.10, 09:19 » |
|
Mä oon sitonut horsmat narulla ja kun annan ne lampaille, niin naru vaan saksilla poikki ja pois.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Santsi
|
 |
« Vastaus #10 : 02.06.10, 09:39 » |
|
Voiko pihlajasta tehdä kerppuja? Meillä on yksi tontinkulma ihan täynnä nuorta pihlaja-pöheikköä, joka joutaisi lampaille syötellä. Tuntuvat tykkäävän tosi kovatsi pihlajasta koko lauma. Isäntä kun oksasahan kanssa pihlajan oksia tiputtelee, niin oikein hyökkäävät paikalle mussuttamaan lehtiä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #11 : 03.06.10, 10:53 » |
|
No miksei voisi  Meillä kanssa syövät kaikki nuoret pihlajat joihin ylettyvät, lehdet menee parempiin suihin  Yks iso pihlaja pitäis tosin lyödä nurin, niin siitä voisikin tehdä kerppuja 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #12 : 07.06.10, 19:06 » |
|
Minäkin jo aloitin kerppujen teon. Jos ei ole lampaat talven yli, niin annan kanoille. Minä en jaksa tehdä kerpuiksi asti, elikkäs minulla on tallissa korkeella harvassa lautoja "hyllynä" ja sinne vain heivautan isoon kasaan. Näin olen toiminu aina ja hyvin on käytännössä onnistunu. Minulla ei oikeet kerput kuivanu kunnolla sisältä vaan olivat homeessa. Mutta vapaassa kasassa eivät homehu. Ja helposti sieltä saa oksat sitte talvella.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #13 : 09.06.10, 09:41 » |
|
Mä koitan kuivata horsmaa.Survon sitte vaikka saaveihin ja piilotan autotallin nurkkaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #14 : 09.06.10, 10:50 » |
|
Nokkosta keräsin kuivumaan, mutta on se niin hidasta kuivumaan. Miten te saatte horsmankin kuivaksi? Iäisyys menee kun ulkona yritän...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|