10.02.12, 14:18 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Orpokaritsojen hoito  (Luettu 1111 kertaa)
tiitu
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 21.05.10, 20:56 »

Tänään jäi kaksi äitienpäivänä syntynyttä karitsaa orvoiksi emon kuoltua tapaturmaisesti  nyyh Suru on ollut suuri, uuhi oli yksi rakkaimmista lampaistani. Nyt kaksi vauvaa pitäisi saada kasvatettua isoiksi. Huomenna pääsen ostamaan korvikejauhetta, mutta mitä syöttäisin niille huomiseen asti?

Miten muuten nämä orvot on paras hoitaa? Annanko niiden olla muun lauman seassa vai pitäisikö ne eristää omaan karsinaan? Mitä muuta pitää ottaa huomioon näiden kanssa?
tallennettu
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« Vastaus #1 : 21.05.10, 21:43 »

Tässä suora kopsaus netistä ensihätään, kunnes saat juomarehua:

Maitoseos 1:
1 l maitoa
1 munan keltuainen
hiukan sokeria/hunajaa
hiukan suolaa     
1 rkl ruokaöljyä/liuosvitamiineja
0,5 dl kermaa
0,5 dl Lactosat-jauhetta

sekoitetaan, säilytetään jääkäpissa ja lämmitetään annos kerrallaan.

tai Maitoseos 2:
1 l maitoa       
1 dl piimää/viiliä     

Hapatetaan huoneenlämmössä n. 1 vrk ennen käyttöä.

Keinomaidon annostelu karitsalle:

Karitsan ikä pv  kerta-annos dl / vrk juottokertoja/vrk
1                   0,5 - 1,0            5 - 6
2 - 7              1,0 - 2,0         4 - 5
8 - 14             3,0 - 4,0         3 - 4
15 - 28            4,0 - 6,0          3
29 - 42             5,0 - 6,0          2

Emän maito tai juomarehu on karitsan tärkeintä ravintoa, mutta mitä pikemmin karitsa oppii märehtijäksi, sen paremmin pötsi kehittyy. Karitsoilla on syytä olla alusta asti mahdollisuus uuhilta rauhassa tutustua kiinteään rehuun. Tämä tapahtuu parhaiten ns. karitsakamareissa, joissa on vapaasti tarjolla kuivaa heinää, kasvatusväkirehua, kivennäistä ja suolaa.

Suosittelisin karitsoita olemaan muiden joukossa, ellei kukaan kohtele niitä siellä kaltoin. Tulevat varmasti tutille, kun ilmestyt paikalle!  Tsemppiä keinoemon hommiin!!!

tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 21.05.10, 21:45 »

Muiden joukkoon, maitoa pullosta, piimäkin käy. Suosittelen hapan(=piimä)juottoa tuttisangosta, oppivat kyllä siihen alle viikossa. Huoleton, vaan ei halpa vaihtoehto, kuten ei mikään muukaan juottosysteemi. Laskettiin pari vuotta sitten, että teurastili menee pelkästään juomaan. Eli siitä voitte hyvin laskea systeemin kannattavuuden.

Petri
tallennettu
tiitu
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 22.05.10, 00:51 »

Ei meillä nyt ole tässä kotona piimää, viiliä, Lactosat-jauhetta, kermaa, ruokaöljyä.. Kun saisin ne syötettyä aamuun asti niin sitten evästä kyllä saa. Vähän varastin toiselta hyvämaitoiselta emältä maitoa ja annoin, ei se kuitenkaan riittävä määrä ollut. Voiko antaa ihan vaan maito/muna/hunaja/suolasekoitusta? Nyt ovat olleet ilman emää jo monta tuntia, en usko että pärjäävät ilman mitään aamuun asti.

Petri: Nämä lampaat on meillä vaan harrasteena, joten ne muutenkin vain kuluttaa, ei tuota mitään (jos iloa ei lasketa mukaan  hymy )
tallennettu
maikki4
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 22.05.10, 08:14 »

Toivottavasti lapset ovat edelleen elossa. Tuo toiselta varastaminen on paras idea! Pitää toista emoa kiinni sen aikaa, että orvot saavat imettyä aitoa äidinmaitoa.
tallennettu
tiitu
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 22.05.10, 08:36 »

Elossa ovat onneksi  hymy. Yö mentiin toisen uuhen maidoilla ja nyt olen lähdössä ostamaan korvikejauhetta. Kovasti huutelivat emoaan, kun tuli aika mennä nukkumaan eikä tuttua kylkeä löytynyt  nyyh . Loppujen lopuksi rauhottuivat toisen uuhen ja sen karitsoiden viereen.
tallennettu
tiitu
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 22.05.10, 15:01 »

Eipä ollut meidän kaupungissa juomajauhetta  grrr Tiistaina sitä sitten kai saa, sinne asti on pötkittävä ilman. Myöskään Lactosat-jauhetta en mistään onnistunut saamaan, joten nyt mennään niillä mitä on ja toivottavasti se kantaa sinne tiistaille asti. Eläinlääkärille soitin ja neuvoja kysyin, teen nyt maitoseosta orvokin antaman ohjeen mukaan, ilman sitä Lactosatia.

En olisi uskonut, etten onnistu korviketta saamaan vaan niin kävi. Kun alkaa vastustaa niin vastustaa sitten kunnolla!
tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Maya

« Vastaus #7 : 22.05.10, 17:02 »

Missäpäin sä asut? Sattuisko lähellä olemaan lampuria joka vois jeesata juottorehun kanssa.
Itse olen huomenna tulossa Tampereelle päin, satutko asumaan matkanvarrella?
tallennettu

Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #8 : 22.05.10, 20:23 »

Mä annoin viime kesänä yhdelle karitsalle joka oli sairaana eikä jaksanut imeä emältä tai oli liian hidas saadakseen maitoa, niin tuota Orvokin mainitsemaa seosta seuraavanlaisesti: Kulutusmaitoa, munankeltuaista, suolaa, sokeria, ruokaöljyä, kermaa ei ollut tietoa tosta Lactosat-jauheesta ja hyvin meni ja pieni neiti kasvoi sillä hyvin. Ei ollut mitään vatsaongelmia tms. muutakaan.
tallennettu

Xaus
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 22.05.10, 21:13 »

Tosiaan, jos paikkakunnan tietäisi, niin joku voisi auttaa. Mullakin olis yks pussinpohjallinen jauhetta, kun nuo omat karitsat juo kutunmaitoa.
tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #10 : 22.05.10, 21:20 »

Mä lähden huomenna aamulla klo. 8 ajamaan Kirkkonummelta Tampereen pohjoispuolelle. Jos oot matkan varrella ja haluat Sprayfo lambia niin ilmota, mä avaan aamulla tietsikan ja käyn täällä lampolassa katsomassa jos oot laittanu viestiä  hymy
tallennettu

Xaus
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 22.05.10, 21:21 »

Itse asiassa löysinkin toisesta viestistä, että P-Savo olisi paikkana.
tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #12 : 22.05.10, 21:23 »

^OK
tallennettu

Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 22.05.10, 23:12 »

Mä oon laittanut tuohon kulutusmaitoseokseen aina lorauksen piimää. Vaikka siinä siis on jo paljon muutakin. Pelkkää piimää ja maitoa en oo kokeillut.
tallennettu
tiitu
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 23.05.10, 07:42 »

Kiitos teille avun tarjoamisesta! Asutaan tosiaan täällä Varkauden, Heinäveden ja Savonlinnan "risteyskohdassa". Varkaudesta lupasivat jauhetta tiistaille, sinne asti pitää mennä ilman. Olen nyt tehnyt maitoseosta ilman Lactosat-jauhetta, eläinlääkäri oli sitä mieltä, että kyllä pärjäävät sillä seoksella tiistaille. Ainakin vielä pienet on jaksaneet hyvin, toinen juo pullosta mielellään, toinen kaipaa vielä alkuun imutusapua, ennenkuin lähtee sujumaan. Reippaat pienet pässinalut.. Eivät enää huuda emoaan, vaan löysivät toisesta uuhesta "unikaverin" ja muutenkin tätä uuhta tuntuvat seurailevan.
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: