25.05.12, 02:07 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pässikaritsan tulehtunut napa/maha  (Luettu 456 kertaa)
semppu
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 20.05.10, 12:38 »

Laitan tänne viestin myös jos jollakulla samanlaisesta kokemusta.

Eli meillä pieni 7 viikkoinen pässi, jonka mahan alle on yön aikana muodostunut toinen roikkumaha, joka on kovahko ja lämmin. Ja napatyrä (?) on turvonnut ja iso, kahden peukalon kokoinen ja punoittaa. Eilen maha oli normaali, kun tutkin karitsaa kun oli jo vaisu ja sairaan oloinen silloin. Mutta jo illalla pisti silmään isohko napa, vaikka ei se silloin näin pahalta näyttänyt. Soitan eläinlääkärille, mutta tänään ei ole mahdollisuutta sitä todennäköisesti lääkäriin viedä. Jos kotihoito vielä auttaisi, antibioottikuuri ja navan desinfiointi. 

Olin juuri viikon reissussa, ja lampaidenhoitaja ei ollut sen aikana vielä huomannut karitsoissa kummallista käytöstä. Karitsoja ei ole vielä madotettu, tänään oli tarkoitus se tehdä  öhh

Karitsa on hieman vaisumpi, mutta kävelee, syö (vähän) ja juo ja tulee luokse rapsutettavaksi.

Tämä on niin raskasta välillä... surullinen

tallennettu
semppu
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 20.05.10, 17:00 »

No tulipa taas julkaistua oma tyhmyys ja tietämättömyys. Kyseessä virtsakivet, virtsarakko puhjenneena jo  nyyh

Olen monta kertaa kirjoista tms. lukenut virtsakivistä, mutta pöljä olen yhdistänyt sen ohran syöntiin. Meillä eivät syö ohraa, kylläkin primoa ja kauraa vapaasti. Virtsakiviä siis voi aiheuttaa veden puute tai liian vähäinen kalsiumin määrä suhteessa fosforiin ja on useammin väkirehunsyöjillä. Tämä siis vain tiedoksi jos tästä yhdellekin joskus olisi apua. Juomavesi on ollut vapaasti tarjolla koko ajan meillä, mutta reissun aikana kuulemma vesiämpärit olivat aika usein kaatuneena/tyhjinä seuraavalla juottokerralla. Oppia ikä kaikki, myös kantapään kautta valitettavasti.
tallennettu
muakki
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 21.05.10, 20:33 »

Voi harmi! surullinen
tallennettu
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« Vastaus #3 : 21.05.10, 21:45 »

Voi surku!

Olen joskus saanut sellaisen vinkin, että merisuolaa hieman karitsakammarisyömisten sekaan varmistaisi riittävän juomisen. Muistaako kukaan, paljonko sitä laitetaan?
tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
Xaus
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 22.05.10, 21:17 »

Nyt vasta luin tämän ja aloitusviestistä tuli heti mieleen virtsakivet. Mullakin viime vuonna lopetettiin yksi 9-viikkoinen pässikaritsa virtsakivien takia. Ruokana myöskin kaura ja primo. Silti olen syöttänyt samalla seoksella edelleen. Sillä pippelinpää turposi ja se määki paljon.  nyyh

Suola tosiaan janottaa eli silloin ne juo riittävästi. Lisäksi kalkki auttaa. Mä laitan isoille pojille kivennäisen sekaan kalkkia.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: