25.05.12, 02:01 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Dorset  (Luettu 1029 kertaa)
Alokas Korpinen
Oinas
Poissa Poissa

« : 24.05.05, 10:24 »

Onko täällä kenelläkään tietoa mikäli sarvellista Dorsetia löytyy Suomesta-ja jos löytyy niin kuka saattaisi niitä pitää?Mitä kokemuksia rodusta?Haaveissa olisi risteyttää oxford down-uuhi dorset-pässiin jotta saataisiin sarvellisia elukoita lihaisuutta kuitenkaan menettämättä..mielipiteitä hymy?
tallennettu
Niitty
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 25.05.05, 21:44 »

Kysyppä dorsetista lammasneuvoja sari.heltela-auvinen@proagria.fi
hän osaa kertoa niistä, myös omakohtaisia kokemuksia. Taisi olla niin, että dorsettia ei kannata risteyttää oxfordiin, se oli joku koko tai rasvoittumis juttu.
tallennettu
sara
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 25.05.05, 22:52 »

Jos saat tuon selville, niin kerrothan  hymy
 nimim. utelias
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #3 : 25.05.05, 23:16 »

Miksi haluatte sarvellisia lampaita  ??? Oletteko muuten tietoisia, että niitä sarvipäisiä pässejä löytyy näistä kotimaisistakin roduista. Jos sarvipäinen pässi kiinnostaa niin ottakaa yhteyttä muhun, Riinaan tai Pirreen.  Poikia on monen värisiä.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 26.05.05, 01:01 »

Aulimaija... Etkös sinä vieläkään usko, että sarvipäinen pässi on aivan sairaan komea *heristää etusormea erittäin tätimäisen toruvasti*  ;D

Eipähän nuo sarvet taida käytännöllisimmästä päästä olla, mutta ehkä niiden kanssa pärjää kun oikein tahtoo. itse toivon sarvellisia lampaita saavani, siksi ensisyksynä meillä on sarvellinen pässi yhtenä astujana.

Olen tosin kuullut, että sarvellisten (suomenlammas)pässien käytössä on sellainen miinuspuoli, että ne periyttäisivät muuten heikkoa rakennetta, mutta kun vähän pässi olen itsekin, niin en usko ennenkuin olen itse kokeillut parilla uuhella miten käy. Jos jollakulla on aiheesta kokemusta, niin kuulisin siitä kuitenkin todella mielelläni. 
tallennettu
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

edesmennyt päähunni, Rohkelikko

« Vastaus #5 : 26.05.05, 07:53 »

Eiköhän tuo sarvellisten suomenlampaiden rakenneperiytyttävyys ole ihan jalostuksellinen kysymys. Jos huonon yhdistää keskinkertaiseen, ei ole odotettavissa kovin kummoista  silmänisku Eihän sarvellisuus yksistään voi olla tae siitä, että kakkaa jälkeä tulee.

Sen verran on oma lehmä ojassa, että pitää puolustautua  ;D Ainakin meillä ne sarvelliset pässikaritsat, jotka ovat isoista emoista, ovat kasvunopeudeltaan selvästi kärkikastia. Suoranaisia pikkujättiläisiä.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #6 : 26.05.05, 08:07 »

Olen tosin kuullut, että sarvellisten (suomenlammas)pässien käytössä on sellainen miinuspuoli, että ne periyttäisivät muuten heikkoa rakennetta.

Mikä johtuu luultavasti vain ja ainoastaan siitä, että sarvipäisiä pässejä ei ole käytetty aktiivisesti jalostukseen, koska ne ovat vähemmistö. Tämä on sama juttu, kun sanotaan, että värilliset suomenlampaat ei ikinä ole niin hyviä kuin valkoiset. Ensinnäkään ei voida sanoa, että tämä koskisi KAIKKIA yksilöitä, ja toisekseen, ei myöskään sitä, etteikö niistä saisi prikulleen yhtä hyviä tai parempiakin, jos määrätietoisesti joku alkaisi niitä jalostamaan.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #7 : 26.05.05, 08:58 »

Aulimaija... Etkös sinä vieläkään usko, että sarvipäinen pässi on aivan sairaan komea *heristää etusormea erittäin tätimäisen toruvasti*  ;D

Hmm....mä olen kait vähän lammasneuvojani uhri  ;D Eipä silti, mulla on UPEA neuvoja kuten tiedät Pirre! Tavallaan haaveilen itsekin sarvipäästä,mutta en missään nimessä haluaisi meille sarvipäistä laumaa. Muutama olisi ihan ok....tai sitten ehkä vaan pelkkä sarvipässi.

Mä halusin vaan kuulla, että minkä takia ihmiset ovat niin kovin innoissaan niistä sarvista. Niitähän on järjestelmällisesti jalostettu suomenlampaasta pois  :hymy
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #8 : 26.05.05, 09:01 »

Sen verran on oma lehmä ojassa, että pitää puolustautua  ;D Ainakin meillä ne sarvelliset pässikaritsat, jotka ovat isoista emoista, ovat kasvunopeudeltaan selvästi kärkikastia. Suoranaisia pikkujättiläisiä.

Saanko varovasti tiedustella minkä kokoisia nämä sinun jättiläiset mahtavatkaan olla hymy Siis ikä ja paino kiinnostaisivat.....Samoin niiden suurikokoisten emien paino. Minkä värisiä/rotuisia ne emät ovat?

Kuinka moni täällä muuten punnitsee eläimiään enemmän tai vähemmän säännöllisesti?
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #9 : 26.05.05, 09:29 »

Mä halusin vaan kuulla, että minkä takia ihmiset ovat niin kovin innoissaan niistä sarvista. Niitähän on järjestelmällisesti jalostettu suomenlampaasta pois  :hymy

Vaihtelu virkistää? Nyt kun on taas vuosikymmeniä katseltu nupoja, niin sarvet tulee muotiin? ;D No, rehellisesti sanottuna, kun katselee kuvia esim. isoista valkoisen suomenlampaan katraista, niin tulee hätkähdyttävä havainto siitä, että lampaat ovat naamastaan melkein toistensa identtisiä kopioita, kaikilla on samanalainen pään malli, korvat, silmät, ilmeet... Ainakin mä kaipaan persoonallisempia lampaita ja sarvipäisyys on yksi tällainen juttu, millä sitä katraaseen saa. Varmaan mistään tuotannollisista syistä sarvipäinen ei ole kovinkaan fiksu, mutta voihan sitä joitakin lampaita pitää pelkästä silmänilostakin.  :hymy
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Alokas Korpinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 26.05.05, 10:15 »

Kiitos vastauksista!Tosiaan tuo sarvijuttu on lähinnä ulkonäkösyistä,olisi kiva katsella muutamaa sellaista ..tosin voisikohan niitä nupojen kanssa pistääkään etteivät innostuisi vahingoittamaan muita..?Lähetän postia tuolle lammasneuvojalle ja kerron mitä sanoi silmänisku.
Syy miksi en suomenlampaaseen halunnut yhdistää(vaikka mielestäni kaikkein ihanin rotu onkin)on se että lampaitteni kasvattaja sanoi se olevan todella huono idea kun juuri tuo rakenne ja lihaisuus kärsii.Tietty jos kyse lemmikeistä nin ei niin haittaa,mutta kun näistä pitäis värkätä jalostuskantaa... :)neuvoja otetaan kiitollisena vastaan!Olisiko teidän mielestä suomenlammaspässi huono vaihtoehto?   
tallennettu
Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 26.05.05, 17:13 »

Kiitos ja kumarrus Katjuska. Tätä itsekin olen ajatellut, enkä tietenkään usko yhtään mitään ennenkuin itse näen  ;D Pakko sitä on kouluja käymättömänä kantapään kautta oppia  muikea hymy
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: