jiina
Karitsa

Poissa
|
 |
« : 08.02.06, 16:37 » |
|
Eli v vajaa vuosikas uuhi on ilmeisesti kantavana, ollut pässin kanssa kuukauden. Neiti on nirso ja haaveilee ruuan kanssa. Heinää on aina tarjolla, mutta kauraa yritin antaa niin, että vahdin ettei muut rohmua sen kauroja ja niin, että laitoin pässin ja lihavan vanhan uuhen kaulapannalla kiinni aitaan että neiti söisi. No, se söi muutaman jyvän ja sitten heinän kimppuun. Odottavan aika on pitkä... Mietin tässä että olisiko nuori uuhi laitettava kokonaan ihan omaan karsinaan, että saisi mutustella kauroja omaaan tahtiin. Mutta toisaalta tylsä pitää yksinään. ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #1 : 08.02.06, 16:52 » |
|
Maistuukos sun nirsoilijalle mikään muu esim leipä :-\. Eihän se kamalasti tossa tiineyden alussa ylimääräistä tarvii, mutta noin nuorena sillä voi olla myös oma kasvu vähän kesken( ainenkin vuohilla on vielä tuon ikäisinä). :  Omaan kasvuun vois kaivata vielä vähän lisäpotkua, ei niinkään mahdollisten pikkuisten.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Katjuska
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
edesmennyt päähunni, Rohkelikko
|
 |
« Vastaus #2 : 08.02.06, 17:01 » |
|
Nuori uuhi on ilmeisesti ollut siis tähän asti pelkällä heinällä? Eli se ei ole tottunut syömään kauraa, kun noin haaveilee?
Kantavaa uuhea pidetään ylläpitoravinnolla tiineyden loppumetreille asti. Energiataloudellisesti sille ei tarvitse vielä lisärehuja antaa. Kannattaa kyllä totuttaa nuori uuhi pikkuhiljaa kauraankin, koska se tulee sitä myöhemmin kipeästi tarvitsemaan. Kokeile vaikka niin, että saisi kourallisen jyviä vanhan uuhen kanssa samaan astiaan. Josko mallioppimisen kautta jyvät alkaisivat nuorellekin maistua. Luulen, että nuorta voi pikkuisen huolestuttaa myös se, että muut ovat sidottuina aidassa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #3 : 08.02.06, 18:24 » |
|
Kantavaa uuhea pidetään ylläpitoravinnolla tiineyden loppumetreille asti. Energiataloudellisesti sille ei tarvitse vielä lisärehuja antaa. Mä olen tästä eri mieltä kuin Katjuska. Eli kasvava tiine uuhi ei minun mielestäni pärjää pelkällä heinällä. En tosin suosittelisi erottamaan sitä laumastaankaan eikä tuo muiden kiinni pitäminenkään oikein hyvältä ratkaisulta kuullosta. Pystytkö sä pyytämään sen nuoren uuhen vaikka karsinan ulkopuolelle syömään omaa annostaan sillä aikaa kun vanhat rohmut touhuavat omien ruokiensa parissa? Mä olen joskus vuohien kanssa joutunut tekemään tämmöisen ratkaisun ja toimii tosi hyvin yleensä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #4 : 08.02.06, 18:40 » |
|
Myös mun mielestä kasvava uuhi tarvitsee tiineysaikana rehua omaa kasvuaan varten, antaisin sille kauraa 100-150 grammaa päivässä omaa kasvua varten ja lisäksi alkaisin tunnuttamaan sitä 6 viikkoa ennen poikimista.
Mä annan sellaisille, jotka joutuvat ruokinta-aikaan syrjityksi, ylimääräiset ruuat omasta kädestäni. Menee varmasti siihen suuhun johon ne on tarkoitettu kun itse vahdin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jiina
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #5 : 08.02.06, 19:44 » |
|
Tämä nirso neiti on saanut kauraa jo syksyllä, kun laidun alkoi loppumaan. Silloinkin söi tosi huonosti kauraa ja taisi kaksi muuta karitsaa syödä vähän liikaa... toinen oli niin läskinen, että oli teurastaja ollut ihmeissään...
Juuri tuota omaa kasvua ajatellen olisi mielestäni hyvä tuo lisärehu. Pitää kai tehdä jotain järjestelyjä,että saa sille oman ruokalan. Ei oikein karitsakammariinkaan enää mahdu... Ja taidan kokeilla jotain täysrehua ja litistettyä kauraa. Leipä, porkkana ja peruna on sellaista, että ehkä ottaa palan. Toivon, että tekee vain yhden karitsan, että riittää maitoa. Tuollaisella syömisellä ei isoa laumaa imetetä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #6 : 08.02.06, 21:01 » |
|
Ja taidan kokeilla jotain täysrehua ja litistettyä kauraa. Tää on kai vähän OT,mutta miksi jotkut litistää lampaille kauran ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #7 : 08.02.06, 21:15 » |
|
^Meillä taas ukko ihmetteli tässä yks päivä, miksi mä EN syötä lampaille litistettyä kauraa ;D No, sittenpä siinä selittelin ja kaitpa se jotain tajusikin : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
Katjuska
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #8 : 08.02.06, 23:20 » |
|
Kantavaa uuhea pidetään ylläpitoravinnolla tiineyden loppumetreille asti. Energiataloudellisesti sille ei tarvitse vielä lisärehuja antaa. Mä olen tästä eri mieltä kuin Katjuska. Eli kasvava tiine uuhi ei minun mielestäni pärjää pelkällä heinällä. Öööö, Aulimaija. Missä minä olen sanonut, että kasvava kantava uuhi pärjää ylläpitoravinnolla...? Ymmärsin Jiinan viestistä, että uuhi on kasvatettu tähän asti pelkällä heinällä. Siihen vain kommentoin, että tiineyden alkuvaiheessa ei tiineyden takia tarvita lisärehuja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #9 : 08.02.06, 23:39 » |
|
No. Mä ilmeisesti ymmärrän tätänykyä aivan kauhean väärin kaiken mitä ihmiset kirjoittavat :-[ Ei oo eka kerta. Sori vaan jos ymmärsin aloittajan tai sun juttusi väärin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Katjuska
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #10 : 08.02.06, 23:54 » |
|
Nou problem ;D
Mua vaan nyppii ylipäänsä näissä keskutelufoorumeissa se, että ihmiset eivät lue viestejä kunnolla, vaan ryntäävät oikopäätä vastaamaan. Täällä yleensä ollaan kyllä aika hyvin jyvällä, missä keskustelu menee -huomattavasti paremmin kuin esim. lukuisilla koira-aiheisilla foorumeilla. Yleensä en jaksa välittää vääristä johtopäätöksistä, mutta täällä me tunnemme toisemme. En halunnut, että jää käsitys, että pidän omat nuoret uuheni pelkällä heinällä.
Seliseli. ;D
No hard feelings?
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 08.02.06, 23:57 kirjoittanut Katjuska »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #11 : 09.02.06, 00:40 » |
|
Nou problem ;D
Mua vaan nyppii ylipäänsä näissä keskutelufoorumeissa se, että ihmiset eivät lue viestejä kunnolla, vaan ryntäävät oikopäätä vastaamaan.
Seliseli. ;D
No hard feelings?
Jepjep. Tämä asia on tullut minulle liiankin selväksi tässä kahden viimeisen päivän aikana eräässä toisessa foorumissa :  No hard feelings !
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #12 : 09.02.06, 00:55 » |
|
Niinpä..Pirskatti kun tää netti on pätkinyt niin ei oo voinut " soppaa hämmentää" ja se korvamerkkikoulutuskin oli eilen illalla.. oltiin kotona vasta 23.30 ja elikot tietysti ootti sulaa vettä ja ruokaa.. Herneet nenään vetää varmaan mullekin joku, joka ei tykkaa kerettilisista ajatuksista ajan mittaan.. mutta so what, on tää ollut sen verran antoisaa kun toi ukkokaan ei oiken jaksa olla kiinnostunut näistä homostygooteista jutuista  Kuulin just eilen, että mun poika oli ainoo erään täälläkin olleen ihmisen lisäksi lukiokurssilta, joka oli oikeesti kininostunut biologiasta.. mistähän olis mahtanut johtua : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #13 : 09.02.06, 10:15 » |
|
En halunnut, että jää käsitys, että pidän omat nuoret uuheni pelkällä heinällä.
Seliseli. ;D
No hard feelings?
No joo, onko jonkun mielestä vaarallista pitää nuorikoita pelkällä heinällä ? Kysehän on heinän ravintoarvoista ;D. Meillä nuorikot ovat olleet 4 kk iästä asti pelkällä heinällä ja kasvavat tosi hyvin. Tosin se heinä ei ole mitään ylivuotista , korsiintunutta heinää, vaan nuorena tehtyä, lehtevää heinää, josta on tehty ravintoainemääritykset. Se on tosi, että niille pitää antaa sitten tunnutusaikana viljaa, ehkä vähän aiemmin kuin vanhemmille uuhille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|